BRATISLAVA. Aktívni užívatelia internetbankingu platia o 34 % menej v porovnaní s klientmi využívajúcimi služby pobočiek. V minulom roku klesla priemerná cena pre aktívnych užívateľov bankových služieb o 2 % na úroveň 70,3 €. Rozpätie cenovej úrovne bolo od 54,3 € v Ázii a Pacifiku do 76,6 € pre európske krajiny mimo eurozóny. Vyplýva to zo správy World Retail Banking Report 2009, ktorú vydala spoločnosť Capgemini, UniCredit a Európska asociácia pre finančný manažment a marketing (EFMA).
Väčšina regiónov zaznamenala mierny pokles cien bankových služieb. Zníženie o 1,4 % bolo v Severnej Amerike, o 2,3 % v Ázii a Pacifiku. O 6,1 % klesli ceny bankových služieb v eurozóne. To bolo spôsobené najmä prudkým poklesom cien v Írsku o 33,3 %, a to vďaka zavedeniu balíkov produktov a služieb, bolo to spôsobené aj poklesom cien v Španielsku o 7,2 %. V ostatných európskych krajinách mimo eurozóny sa ceny pre aktívnych užívateľov mierne zvýšili o 1,6 %. Vo všetkých regiónoch predstavujú platby najväčšiu časť v štruktúre poplatkov, a to v rozsahu od 47 % v Ázii a Pacifiku až po 66 % v Severnej Amerike.
Väčšina krajín, ktoré sa zúčastnili prieskumu, uplatňuje v súčasnosti cenovú stratégiu, pri ktorej zvýhodňuje služby cez internet oproti službám poskytnutým prostredníctvom pobočiek. Niektoré škandinávske krajiny zaviedli veľmi atraktívne ceny on-line služieb, aby sa ich klienti priklonili k využívaniu bankových služieb prostredníctvom internetu. Od SEPA (Single Euro Payments Area) sa očakávalo, že štandardizácia štruktúry platieb v eurozóne bude viesť k tvrdšej konkurencii a nižším cenám. Ceny platieb a platobných nástrojov v eurozóne poklesli od roku 2006 medziročne o 3,6 %, pričom v roku 2008 sa znížili zo 60,9 € na úroveň 57 €. Ceny v ostatných krajinách sveta zostali relatívne stabilné - znížili sa o 0,7
V blízkej budúcnosti sa očakáva pokles príjmov, preto by banky nemali zabúdať na skutočnosť, že core banking aktivity sú kľúčové pri budovaní vzťahu so zákazníkmi. V porovnaní s predošlým rokom ceny zaznamenali pokles 2 %, pričom od roku 2005 medziročne klesajú o 1,2 %. Vďaka vývoju lacnejších "kanálov na diaľku", transparentnej cenotvorbe podnietenej regulátormi a asociáciami, vplyvu internetu a geografickej konvergencii cien, môže tento pokles naďalej pokračovať. Banky budú preto potrebovať vytvoriť hodnotu pre klientov rozšírením rozsahu svojich služieb k nefinančným produktom. Rovnako budú musieť posilniť pridanú hodnotu pre klientov prispôsobením ich prístupu ku zákazníkom ako aj rozvíjaním svojich poradenských schopností.