Klienti hľadajú spôsob ako odísť z Rapidu bez straty

Klientom, ktorých poisťovňa Rapid rozhnevala zavedením poplatku 11,95 eur nevie pomôcť Národná banka, ani asociácia poisťovní.

(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

Klientom, ktorých poisťovňa Rapid rozhnevala zavedením poplatku 11,95 eur nevie pomôcť Národná banka, ani asociácia poisťovní. Nádej im dáva špeciálna komisia na ministerstve spravodlivosti. Reálny dopad jej rozhodnutia na obchodnú prax vedie cez súd. Právnik označuje situáciu okolo poisťovne za vážnu.

BRATISLAVA. Začiatkom tohto mesiaca sme informovali o košickej poisťovni, ktorá v marci nahnevala niektorých klientov zavedením dvanásťeurového poplatku. Hlasy nahnevaných klientov neutíchajú a služba Sťažnosti.sme.sk stále eviduje nové podnety.

Čo sa vlastne stalo

Niektorým klientom, ktorí chceli pre poplatok poistku vypovedať, poisťovňa stanovila odkupnú hodnotu ich prevažne životných poistiek na nulu. Teda povedala, že ak zmluvu vypovedajú, nedá im nič. Túto možnosť poisťovňa naozaj má, dovoľujú jej to nové Všeobecné poistné podmienky.

Klienti sa sťažujú, že súhlas s nimi získala napríklad aj cez ponuku 40-korunového zníženia poistného, alebo obnovu parametrov zmluvy bez toho, aby nové znenie podmienok predložila klientom v písomnej podobe. Odkázala ich len na web.

Národná banka do sporov nevstupuje

„Národnej banke Slovenska (NBS) bolo doručených viac ako 160 podaní, ktoré sa týkajú administratívno-správneho poplatku," hovorí Jana Kováčová z NBS. Tvrdí, že sa každým podnetom zaoberajú a klientom oznámia svoje stanovisko.

Hovorkyňa však potvrdila svoje vyjadrenie zo začiatku mesiaca, že „NBS do rozhodovania sporov, ktoré vyplývajú zo zmluvných vzťahov medzi klientom a poisťovňou vstupovať nemôže."

Na margo sporných poistných podmienok Kováčová tvrdí, že „NBS neschvaľuje poistné podmienky poisťovní". Každá poisťovňa si ich stanovuje sama. NBS má oprávnenie len kontrolovať, či to robia v súlade so zákonom. A ako to teda je v prípade Rapidu? „Dohľad nad finančným trhom si svoje povinnosti plní v zmysle zákona" dodáva Kováčová.

Etický kódex už Rapid Life rešpektovať nemusí

„Poisťovňa Rapid vypovedala členstvo v asociácii ku koncu roku 2008, preto sa Etický výbor Slovenskej asociácie poisťovní posudzovaním zákonnosti postupov tejto poisťovne a sťažnosťami jej klientov nezaoberal," hovorí generálna riaditeľka asociácie Jozefína Žáková na naše otázky k súčasnému postupu poisťovne.

Etický výbor nie je podľa Žákovej represívnym orgánom, ale členské poisťovne sa dobrovoľne podriaďujú jeho odporúčaniam.

Na internetovej stránke SLASPO je dostupný Kódex etiky v poisťovníctve, ktorý je podľa slov generálnej riaditeľky zameraný na to, „aby sa v čo najväčšej miere eliminovali negatívne prvky hlavne vo vzájomnom vzťahu poisťovacích subjektov, ale aj vo vzťahu týchto subjektov ku klientovi." Členovia asociácie sa ho dobrovoľne zaviazali dodržiavať a to ešte v čase, kedy poisťovňa Rapid bola členom asociácie.

„Asociácii neprináleží vykonávať akúkoľvek kontrolu obchodnej činnosti svojich členov. Riešenie a rozhodovanie konkrétnych sporov medzi klientmi a poisťovňami je výlučne v rukách súdov," uzatvára Žáková.

Nádej v podobe ministerstva

Z listu, ktorý NBS posiela klientom Rapidu, ktorí sa na ňu obrátili s podnetom, vyplýva, že nemôže konať. Vo veci by mohla rozhodnúť Komisia pre posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách pri Ministerstve spravodlivosti SR. Komisia v tejto veci zasadala už 8. apríla, no pre veľké množstvo podnetov presunula rokovanie na pondelok 20. apríla 2009.

Na otázky k zasadaniu komisie ministerstvo do uzávierky neodpovedalo.

Na svojej autorite musí komisia popracovať

Ak by aj ministerská komisia rozhodla v prospech sťažovateľov, tí by zďaleka nemali vyhrané. Verdikt komisie totiž nemá ani silu vyhlášky či rozhodnutia súdu. Má len váhu, akú jej dáva autorita ministerstva.

„Komisia na základe podnetov od občanov alebo vlastného zistenia posudzuje, či určité podmienky v spotrebiteľskej zmluve nie sú neprimerané," hovorí exministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská. „Ak dôjde k záveru, že áno, postúpi prípad spolu so svojím zistením na spotrebiteľské organizácie, ktoré môžu iniciovať súdne alebo správne konanie v mene spotrebiteľa."

„Pokiaľ budú stanoviská komisie potvrdzované v súdnych konaniach, tak do budúcnosti by mohla komisia získať autoritu, že už samotné stanovisko komisie a jeho publikovanie by ovplyvnilo obchodnú prax," dodala Žitňanská.

O vyjadrenie k zasadnutiu komisie sme požiadali aj samotnú poisťovňu Rapid life. Hovorca v tom čase na e-mail nereagoval a mobilný telefón mal vypnutý.

Situácia je vážna, tvrdí právnik

Advokát Peter Serina zastáva názor, že „ak spotrebiteľ reálne nemôže uplatniť svoje právo zo zmluvy bez absolútnej finančnej straty, nakoľko poisťovňa jednostranne zmenila podmienky, zrejme spĺňa definíciu neprimeranej podmienky, ktorá je zo zákona neplatná."

K zavedeniu dvanásťeurového poplatku, ktorý je v mnohých prípadoch vyšší ako samotné poistné, dodáva: „Poistenie sa stáva pre mnohých klientov ekonomicky nevýhodné, pre niektorých priamo likvidačné. Zákon prikazuje poisťovni, aby vždy konala v záujme klienta. Podnikateľ je v zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa povinný dodržiavať poctivý obchodný styk, dobré mravy a zvyklosti pri poskytovaní služby. Je veľmi otázne, či administratívny poplatok, ktorý nie je zahrnutý v poplatkoch určených v platných Všeobecných poistných podmienkach, ale je súčasťou sadzobníka, na základe samostatného ustanovenia VPP, ktoré takýto poplatok stanoviť umožňuje, spĺňa vyššie uvedené zákonné ustanovenia.

S ohľadom na tú skutočnosť, že sa týka len niektorých poistencov, čo priamo porušuje povinnosť nediskriminácie poistencov a je určený v takej výške, že poistencov priamo poškodzuje," komentuje Serina problematiku vybraných sťažností evidovaných na službe Sťažnosti.sme.sk.

„Otázne je, či postupom poisťovne neboli naplnené znaky skutkového omylu na strane klientov, nakoľko nové Všeobecné poistné podmienky neboli súčasťou oznámenia a preto sa s nimi zrejme prevažná väčšina klientov neoboznámila." Serina hovorí, že pochybuje o tom, že takýto spôsob prijatia poistných podmienok je v súlade s dobrými mravmi a ustanoveniami občianskeho zákonníka o spotrebiteľských zmluvách.

„V súvislosti s vyššie uvedenými sťažnosťami sa vynára viacero závažných otázok ohľadom samotných poistných podmienok, spôsobu a formy akou poisťovňa koná voči svojim klientom," uzatvára advokát.

Stojí za poplatkom nezhoda s NBS?

Sťažnosti klientov naznačujú, že poisťovňa mohla zaviesť poplatok v dôsledku zlého kalkulačného vzorca na výpočet poistného produktu UDP-K. Práve tento vzorec vyvolal spor bývalej Prvej česko-slovenskej poisťovne a Národnej banky, o ktorom sme informovali v minulosti.

Kalkulačný vzorec schválilo poisťovni Rapid, v roku 1995 ministerstvo financií. Úrad pre finančný trh ho neskôr potvrdil, po trinástich rokoch ho Národná banka stopla. Poisťovňa následne klientov vyzvala, že ak chcú mať naďalej tento produkt, majú si ho doplatiť.

Dvadsaťšesť sťažností z 30 na službe Sťažnosti.sme.sk je na zavedenie administratívneho poplatku. Všetkým autorom sme položili rovnakú otázku, či sa v prípade ich sťažnosti jedná o produkt UDP-K. Do dnešného dňa nám odpovedalo sedem z nich. Zhodne tvrdia, že v ich prípade sa jedná práve o tento produkt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 509
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 111
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 020
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 628
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 562
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 758
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 730
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 383
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 183

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

ŠPORT

Českému brankárovi zapadol jazyk, život mu zachraňoval útočník súpera

Otras mozgu, zlomený a narazený zub, rozťatá pera.

Neprehliadnite tiež

Akcie londýnskej burzy a Deutsche Börse klesli pre pochybnosti o ich zlúčení

Európska komisia pravdepodobne nedá zelenú zlúčeniu oboch búrz.

Rakúsky výrobný sektor pokračoval v prudkom raste

Pod pokračovanie rastu sa podpísali produkcia aj nové objednávky.

Slovenské regionálne špeciality sa dostanú na pulty reťazcov

Malí regionálni výrobcovia tak majú šancu na zviditeľnenie svojich produktov.

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop