Na Slovensku je šrot už aj koža

Obchodníci bojujú o zákazníka zavedením šrotovného. Pod populárnym názvom sa tak dajú kúpiť nielen autá, ale aj chladničky, tenisky či peňaženky.

V galantérii Roderico v bratislavskom Auparku môžete zošrotovať svoju starú peňaženku a novú si kúpiť so 40­percentnou zľavou.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. So šrotovným kúpite na Slovensku už nielen auto, ale aj peňaženky, tenisky či nový televízor. Obchodníci takto totiž premenovali zľavy, výpredaje a akcie. Na ošiali, ktorý zavedenie šrotovného na autá vyvolalo u zákazníkov, sa chcú zviezť aj ostatní predajcovia.

„Šrotovné je pojem, ktorý pozná každý," hovorí Roderik Ledecký, majiteľ galantérií Roderico s pobočkami v bratislavskom nákupnom centre Aupark, v Piešťanoch, Banskej Bystrici, Poprade a Prievidzi. V jeho predajniach od minulého týždňa funguje šrotovné na peňaženky - za akúkoľvek starú peňaženku si tu môžete kúpiť novú so 40-percentnou zľavou.

Predaj peňaženiek stúpol podľa Ledeckého od zavedenia šrotovného niekoľkonásobne - dokazuje to aj plný kôš starých peňaženiek. „Ľudia na to hneď reagovali. Berú to inak, ako keď im dáte zľavu. Šrotovné ich baví," povedal. Akciu chce rozšíriť aj na kabelky či kufre tak, že by sa na zľave pre zákazníka nepodieľal len obchod, ale aj výrobca.

Šrotovné je značka

Podľa marketingových odborníkov sa obchodníci snažia zvýšiť predaj zavedením takzvaného šrotovného, lebo sa stalo značkou dobrej kúpy.

„Efekt šrotovného je dobrý marketingový nastroj, ako inak predať zľavu, na ktorú sú už spotrebitelia imúnni," povedal Juraj Máťuš z agentúry Unimedia.

Za rozšírením šrotovného z áut aj na iné tovary vidí Erika Vicianová z agentúry Mediahouse snahu obchodníkov preniesť predajný úspech aj do svojho segmentu.

Podobne to vidí aj analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský: „Je to marketingová značka - využitie určitého oslovenia spotrebiteľa, pod ktorým rozumie, že sa zlacňuje." S dotáciou na autá má však šrotovné obchodníkov spoločný podľa neho len názov.

Ľudia u nás sa na slovo šrotovné chytajú, a preto sa v marketingových stratégiách obchodníkov určitý čas udrží aj podľa analytičky Poštovej banky Evy Sárazovej. „Keď sa povie šrotovné, tak každý vie, že za zošrotovanie starého auta dostane výraznú zľavu na kúpu toho nového."

Boj o zákazníka

Práve od šrotovného si obchodníci sľubujú rast svojich tržieb. „Význam pojmu šrotovné je všeobecne zrozumiteľný, preto sa dá predpokladať, že jeho použitie v kombinácii so zaujímavou ponukou reálne zvýši predaj výrobkov," povedala Vicianová.

Drahovský je opatrnejší - predpokladá, že šrotovné len zmierni pokles predaja a udrží obrat v maloobchode. Podľa Máťuša efekt šrotovného bude pri spotrebnom tovare skôr krátkodobý.

Zavedenie šrotovného na autá totiž zmenilo výdavky ľudí - auto si totiž pre zľavu kúpili aj tí, čo takúto investíciu predtým neplánovali. Podľa Sárazovej tak prišlo k preliatiu tržieb z iných tovarov práve do áut.

Podobne to vidí aj analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana: „Koncentrácia spotrebiteľských výdavkov v sektore predaja automobilov poškodila ostatné sektory, ktoré utrpeli poklesom dopytu." Šrotovné od súkromných firiem je podľa Ďuranu preto len reakciou na štátne dotácie na autá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  7. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Obyvatelia si zabezpečujú domácnosti bezpečnostnými dverami
  2. Slováci sa hojne stávajú majiteľmi nehnuteľností v cudzine
  3. Prečo mamy lákali deti na mobil, kľúče či diaľkové ovládanie?
  4. Zažite zmenu s najpredávanejším SUV Hyundai Tucson
  5. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  6. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  7. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  8. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  9. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  10. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 18 076
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 16 557
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 455
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 991
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 500
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 340
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 169
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 869
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 969
  10. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov 3 309

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Má anorexiu a 26 kilogramov. Jej manžel je zúfalý, lebo jej nikto nevie pomôcť

Povedali mi, že s takouto diagnózou nepochodíte nikde na Slovensku. Nikto vám ju nezoberie, spomína manžel na reakciu samosprávy.

DOMOV

Kaliňák lákal na byty za symbolické ceny

Asi tretinovú zľavu na byt dostal aj bývalý policajný viceprezident.

Neprehliadnite tiež

Daniari: Remetu podozrievame z väčších machinácií

Má ísť o sumu nie 1,1 milióna eur, ale približne tri milióny eur.

Tsakalotos poprel správy, že Grécku hrozí v júli bankrot

Reagoval na článok, že Grécko možno nebude schopné uhradiť dlhy, ktorým vyprší splatnosť.

Érsek zrušil Počiatkov projekt za desiatky miliónov eur

Projekt nebol financovateľný z eurofondov.

V bratislavskom Volkswagene hrozí ostrý štrajk

Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční v piatok 2. júna.