Na Slovensku je šrot už aj koža

Obchodníci bojujú o zákazníka zavedením šrotovného. Pod populárnym názvom sa tak dajú kúpiť nielen autá, ale aj chladničky, tenisky či peňaženky.

V galantérii Roderico v bratislavskom Auparku môžete zošrotovať svoju starú peňaženku a novú si kúpiť so 40­percentnou zľavou.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. So šrotovným kúpite na Slovensku už nielen auto, ale aj peňaženky, tenisky či nový televízor. Obchodníci takto totiž premenovali zľavy, výpredaje a akcie. Na ošiali, ktorý zavedenie šrotovného na autá vyvolalo u zákazníkov, sa chcú zviezť aj ostatní predajcovia.

„Šrotovné je pojem, ktorý pozná každý," hovorí Roderik Ledecký, majiteľ galantérií Roderico s pobočkami v bratislavskom nákupnom centre Aupark, v Piešťanoch, Banskej Bystrici, Poprade a Prievidzi. V jeho predajniach od minulého týždňa funguje šrotovné na peňaženky - za akúkoľvek starú peňaženku si tu môžete kúpiť novú so 40-percentnou zľavou.

Predaj peňaženiek stúpol podľa Ledeckého od zavedenia šrotovného niekoľkonásobne - dokazuje to aj plný kôš starých peňaženiek. „Ľudia na to hneď reagovali. Berú to inak, ako keď im dáte zľavu. Šrotovné ich baví," povedal. Akciu chce rozšíriť aj na kabelky či kufre tak, že by sa na zľave pre zákazníka nepodieľal len obchod, ale aj výrobca.

Šrotovné je značka

Podľa marketingových odborníkov sa obchodníci snažia zvýšiť predaj zavedením takzvaného šrotovného, lebo sa stalo značkou dobrej kúpy.

„Efekt šrotovného je dobrý marketingový nastroj, ako inak predať zľavu, na ktorú sú už spotrebitelia imúnni," povedal Juraj Máťuš z agentúry Unimedia.

Za rozšírením šrotovného z áut aj na iné tovary vidí Erika Vicianová z agentúry Mediahouse snahu obchodníkov preniesť predajný úspech aj do svojho segmentu.

Podobne to vidí aj analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský: „Je to marketingová značka - využitie určitého oslovenia spotrebiteľa, pod ktorým rozumie, že sa zlacňuje." S dotáciou na autá má však šrotovné obchodníkov spoločný podľa neho len názov.

Ľudia u nás sa na slovo šrotovné chytajú, a preto sa v marketingových stratégiách obchodníkov určitý čas udrží aj podľa analytičky Poštovej banky Evy Sárazovej. „Keď sa povie šrotovné, tak každý vie, že za zošrotovanie starého auta dostane výraznú zľavu na kúpu toho nového."

Boj o zákazníka

Práve od šrotovného si obchodníci sľubujú rast svojich tržieb. „Význam pojmu šrotovné je všeobecne zrozumiteľný, preto sa dá predpokladať, že jeho použitie v kombinácii so zaujímavou ponukou reálne zvýši predaj výrobkov," povedala Vicianová.

Drahovský je opatrnejší - predpokladá, že šrotovné len zmierni pokles predaja a udrží obrat v maloobchode. Podľa Máťuša efekt šrotovného bude pri spotrebnom tovare skôr krátkodobý.

Zavedenie šrotovného na autá totiž zmenilo výdavky ľudí - auto si totiž pre zľavu kúpili aj tí, čo takúto investíciu predtým neplánovali. Podľa Sárazovej tak prišlo k preliatiu tržieb z iných tovarov práve do áut.

Podobne to vidí aj analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana: „Koncentrácia spotrebiteľských výdavkov v sektore predaja automobilov poškodila ostatné sektory, ktoré utrpeli poklesom dopytu." Šrotovné od súkromných firiem je podľa Ďuranu preto len reakciou na štátne dotácie na autá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 677
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 340
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 412
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 596
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 048
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 998
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 675
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 515
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 257
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 241

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.