SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Na Slovensku je šrot už aj koža

Obchodníci bojujú o zákazníka zavedením šrotovného. Pod populárnym názvom sa tak dajú kúpiť nielen autá, ale aj chladničky, tenisky či peňaženky.

V galantérii Roderico v bratislavskom Auparku môžete zošrotovať svoju starú peňaženku a novú si kúpiť so 40­percentnou zľavou.V galantérii Roderico v bratislavskom Auparku môžete zošrotovať svoju starú peňaženku a novú si kúpiť so 40­percentnou zľavou. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. So šrotovným kúpite na Slovensku už nielen auto, ale aj peňaženky, tenisky či nový televízor. Obchodníci takto totiž premenovali zľavy, výpredaje a akcie. Na ošiali, ktorý zavedenie šrotovného na autá vyvolalo u zákazníkov, sa chcú zviezť aj ostatní predajcovia.

„Šrotovné je pojem, ktorý pozná každý," hovorí Roderik Ledecký, majiteľ galantérií Roderico s pobočkami v bratislavskom nákupnom centre Aupark, v Piešťanoch, Banskej Bystrici, Poprade a Prievidzi. V jeho predajniach od minulého týždňa funguje šrotovné na peňaženky - za akúkoľvek starú peňaženku si tu môžete kúpiť novú so 40-percentnou zľavou.

Skryť Vypnúť reklamu

Predaj peňaženiek stúpol podľa Ledeckého od zavedenia šrotovného niekoľkonásobne - dokazuje to aj plný kôš starých peňaženiek. „Ľudia na to hneď reagovali. Berú to inak, ako keď im dáte zľavu. Šrotovné ich baví," povedal. Akciu chce rozšíriť aj na kabelky či kufre tak, že by sa na zľave pre zákazníka nepodieľal len obchod, ale aj výrobca.

Šrotovné je značka

Podľa marketingových odborníkov sa obchodníci snažia zvýšiť predaj zavedením takzvaného šrotovného, lebo sa stalo značkou dobrej kúpy.

„Efekt šrotovného je dobrý marketingový nastroj, ako inak predať zľavu, na ktorú sú už spotrebitelia imúnni," povedal Juraj Máťuš z agentúry Unimedia.

Za rozšírením šrotovného z áut aj na iné tovary vidí Erika Vicianová z agentúry Mediahouse snahu obchodníkov preniesť predajný úspech aj do svojho segmentu.

Skryť Vypnúť reklamu

Podobne to vidí aj analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský: „Je to marketingová značka - využitie určitého oslovenia spotrebiteľa, pod ktorým rozumie, že sa zlacňuje." S dotáciou na autá má však šrotovné obchodníkov spoločný podľa neho len názov.

Ľudia u nás sa na slovo šrotovné chytajú, a preto sa v marketingových stratégiách obchodníkov určitý čas udrží aj podľa analytičky Poštovej banky Evy Sárazovej. „Keď sa povie šrotovné, tak každý vie, že za zošrotovanie starého auta dostane výraznú zľavu na kúpu toho nového."

Boj o zákazníka

Práve od šrotovného si obchodníci sľubujú rast svojich tržieb. „Význam pojmu šrotovné je všeobecne zrozumiteľný, preto sa dá predpokladať, že jeho použitie v kombinácii so zaujímavou ponukou reálne zvýši predaj výrobkov," povedala Vicianová.

Skryť Vypnúť reklamu

Drahovský je opatrnejší - predpokladá, že šrotovné len zmierni pokles predaja a udrží obrat v maloobchode. Podľa Máťuša efekt šrotovného bude pri spotrebnom tovare skôr krátkodobý.

Zavedenie šrotovného na autá totiž zmenilo výdavky ľudí - auto si totiž pre zľavu kúpili aj tí, čo takúto investíciu predtým neplánovali. Podľa Sárazovej tak prišlo k preliatiu tržieb z iných tovarov práve do áut.

Podobne to vidí aj analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana: „Koncentrácia spotrebiteľských výdavkov v sektore predaja automobilov poškodila ostatné sektory, ktoré utrpeli poklesom dopytu." Šrotovné od súkromných firiem je podľa Ďuranu preto len reakciou na štátne dotácie na autá.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  2. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  3. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 120
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 702
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 197
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 473
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 575
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 489
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 222
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 204
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 137
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 603
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda Smeru Robert Fico.

V prvej vláde odpísané záverečné práce spolustraníkov neriešil.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


6 h
Peter Kerekes, režisér a producent.

Prestížny festival sa chválil jeho príchodom.


19 h
Peter Schutz

Je nezrozumiteľné, ako sa virtuálny problém podarilo prepašovať do kampane.


12 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Časť D4/R7 sprístupnia o týždeň.


6 h
Ilustračná fotografia.

Dôvodom je nedostatok dodávok.


TASR 11 h
Šéf ukrajinského štátneho energetického koncernu Naftogaz Jurij Vitrenko.

Vitrenko vyzval USA a Nemecko, aby prijali opatrenia proti Moskve.


TASR 11 h
Elon Musk.

Výstavba závodov na výrobu polovodičov problémy vyriešia, tvrdí Musk.


TASR 11 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  4. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  5. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 489
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 13 689
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 005
  4. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 5 793
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 462
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 668
  7. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 3 873
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 808
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu