Na Slovensku je šrot už aj koža

Obchodníci bojujú o zákazníka zavedením šrotovného. Pod populárnym názvom sa tak dajú kúpiť nielen autá, ale aj chladničky, tenisky či peňaženky.

V galantérii Roderico v bratislavskom Auparku môžete zošrotovať svoju starú peňaženku a novú si kúpiť so 40­percentnou zľavou.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. So šrotovným kúpite na Slovensku už nielen auto, ale aj peňaženky, tenisky či nový televízor. Obchodníci takto totiž premenovali zľavy, výpredaje a akcie. Na ošiali, ktorý zavedenie šrotovného na autá vyvolalo u zákazníkov, sa chcú zviezť aj ostatní predajcovia.

„Šrotovné je pojem, ktorý pozná každý," hovorí Roderik Ledecký, majiteľ galantérií Roderico s pobočkami v bratislavskom nákupnom centre Aupark, v Piešťanoch, Banskej Bystrici, Poprade a Prievidzi. V jeho predajniach od minulého týždňa funguje šrotovné na peňaženky - za akúkoľvek starú peňaženku si tu môžete kúpiť novú so 40-percentnou zľavou.

Predaj peňaženiek stúpol podľa Ledeckého od zavedenia šrotovného niekoľkonásobne - dokazuje to aj plný kôš starých peňaženiek. „Ľudia na to hneď reagovali. Berú to inak, ako keď im dáte zľavu. Šrotovné ich baví," povedal. Akciu chce rozšíriť aj na kabelky či kufre tak, že by sa na zľave pre zákazníka nepodieľal len obchod, ale aj výrobca.

Šrotovné je značka

Podľa marketingových odborníkov sa obchodníci snažia zvýšiť predaj zavedením takzvaného šrotovného, lebo sa stalo značkou dobrej kúpy.

„Efekt šrotovného je dobrý marketingový nastroj, ako inak predať zľavu, na ktorú sú už spotrebitelia imúnni," povedal Juraj Máťuš z agentúry Unimedia.

Za rozšírením šrotovného z áut aj na iné tovary vidí Erika Vicianová z agentúry Mediahouse snahu obchodníkov preniesť predajný úspech aj do svojho segmentu.

Podobne to vidí aj analytik agentúry na prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský: „Je to marketingová značka - využitie určitého oslovenia spotrebiteľa, pod ktorým rozumie, že sa zlacňuje." S dotáciou na autá má však šrotovné obchodníkov spoločný podľa neho len názov.

Ľudia u nás sa na slovo šrotovné chytajú, a preto sa v marketingových stratégiách obchodníkov určitý čas udrží aj podľa analytičky Poštovej banky Evy Sárazovej. „Keď sa povie šrotovné, tak každý vie, že za zošrotovanie starého auta dostane výraznú zľavu na kúpu toho nového."

Boj o zákazníka

Práve od šrotovného si obchodníci sľubujú rast svojich tržieb. „Význam pojmu šrotovné je všeobecne zrozumiteľný, preto sa dá predpokladať, že jeho použitie v kombinácii so zaujímavou ponukou reálne zvýši predaj výrobkov," povedala Vicianová.

Drahovský je opatrnejší - predpokladá, že šrotovné len zmierni pokles predaja a udrží obrat v maloobchode. Podľa Máťuša efekt šrotovného bude pri spotrebnom tovare skôr krátkodobý.

Zavedenie šrotovného na autá totiž zmenilo výdavky ľudí - auto si totiž pre zľavu kúpili aj tí, čo takúto investíciu predtým neplánovali. Podľa Sárazovej tak prišlo k preliatiu tržieb z iných tovarov práve do áut.

Podobne to vidí aj analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana: „Koncentrácia spotrebiteľských výdavkov v sektore predaja automobilov poškodila ostatné sektory, ktoré utrpeli poklesom dopytu." Šrotovné od súkromných firiem je podľa Ďuranu preto len reakciou na štátne dotácie na autá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 13 756
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 086
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 453
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 924
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 752
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 713
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 427
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 426
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 431
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 177

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

Neprehliadnite tiež

Český študent, ktorého žaluje OVB, chystá ďalší dokument o poradcoch

Prvý film „Rada nad zlato“ poukazoval na to, že finančným poradcom z OVB išlo veľmi často len o vlastné provízie.

Baťa chce preraziť aj vo veľkoobchode. Čo to prinesie ľuďom?

Firma Baťa hľadá veľkoobchodných partnerov, ktorí by predávali jej topánky.

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop