Jahnátek: Šrotovné pomohlo. Možno bude pokračovať

Šrotovné, ktorého druhé a zatiaľ posledné kolo skončilo v utorok, označil dnes minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek za dobrý projekt.

BRATISLAVA. Nevylúčil zároveň ani ďalšie pokračovanie šrotovného v druhom polroku tohto roka, avšak až po dôkladnej analýze jeho doterajšieho fungovania.

"Šrotovné pomohlo predajcom a následne výrobcom, automobilky v druhom kvartáli štartujú výrobu. Ale ukázalo sa aj niekoľko defektov v tomto modeli, dochádzalo k zneužitiu systému," pripustil Jahnátek. Medzi takéto pochybenia zaradil poradovníky na šrotoviskách či priebežné zvyšovanie predajných cien automobilov. "Myslím si, že toto boli neférové kroky a ja s nimi v žiadnom prípade nemôžem súhlasiť," zdôraznil minister hospodárstva.

Šrotovné na iné výrobky nebude

Dôvodom, prečo sa šrotovné doteraz týkalo len automobilov, a nie ďalších priemyselných výrobkov, je celoeurópsky význam tohto odvetvia. "Odštartovali sme šrotovné automobilov, lebo automobilový priemysel je globálny priemysel v rámci európskeho priestoru. Keď sme chceli dať nejaký globálny impulz, bolo správne ísť do automobilového priemyslu," argumentoval Jahnátek. O prípadnom zavedení podobného systému aj na ďalšie výrobky, napríklad bielu techniku, rezort hospodárstva podľa svojho šéfa zatiaľ neuvažuje.

Druhé a podľa oficiálnych vyjadrení aj posledné kolo šrotovného na Slovensku sa skončilo v utorok podvečer. Stanovený počet 22.100 štátnych dotácií na nahradenie starého auta novým sa tak minul za päť pracovných dní od spustenia druhej vlny projektu v pondelok 6. apríla. Prostriedky vyčlenené na prvé kolo sa vyčerpali za 2,5 týždňa.

Predseda vlády Robert Fico sa ešte pred opätovným spustením projektu vyjadril, že druhé kolo šrotovného bude zároveň jeho posledným. Neskôr to potvrdil aj minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek, podľa ktorého sa tretie kolo šrotovného zatiaľ nepripravuje. Predstavitelia automobilového priemyslu napriek tomu lobujú za pokračovanie projektu, ktorý si podľa nich na seba sám zarába a výrazne zvyšuje doteraz upadajúci predaj áut v tomto roku.

Prvé kolo šrotovného prebehlo od pondelka 9. marca do stredy 25. marca, kedy sa minula na tento účel pôvodne vyčlenená suma 33,2 milióna eur (1 miliarda Sk). Vláda sa preto rozhodla uvoľniť ďalších 22,1 milióna eur (665,8 milióna Sk) na pokračovanie projektu, ktorý umožňoval získať štátny príspevok na kúpu nového auta v maximálnej hodnote 25.000 eur (753.150 Sk) po zošrotovaní vozidla staršieho ako desať rokov, ktoré bolo do evidencie zapísané do konca minulého roka.

Štát dotáciu znižoval

Oproti prvému kolu sa v jeho druhej vlne zmenilo rozloženie príspevkov medzi štát a predajcov - ministerstvo hospodárstva poskytovalo dotáciu na nákup nového auta vo výške 1000 eur (30.126 Sk) len pod podmienkou, že predajca poskytol zľavu z ceny vozidla minimálne v rovnakej výške. V prvom kole bol základný príspevok štátu aj bez spoluúčasti obchodníka 1000 eur (30.126 Sk) a v prípade, že predajca prispel zo svojho ďalšími minimálne 500 eurami (15.063 Sk), štátna dotácia sa zvýšila na 1500 eur (45.189 Sk).

Opatrenie, o ktorého zavedení rozhodla vláda začiatkom marca po dohode Rady pre hospodársku krízu, nemá jednoznačnú podporu celého politického spektra. Pomerne ostro projekt kritizujú opozičné strany, pretože túto štátnu dotáciu považujú za drahé nesystémové opatrenie, ktoré nepomôže slovenskej ekonomike, ale iba vybraným skupinám občanov a podnikateľov.

Vláda kritiku odmieta s tým, že ide o opatrenie, ktoré má celoeurópsky význam a Slovensko ním vyjadruje solidaritu s ostatnými krajinami Európskej únie (EÚ). V súčasnosti je šrotovné realitou v 12 krajinách únie, plánuje ho zaviesť susedné Česko, ale napríklad aj Japonsko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 750
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 068
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 178
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 632
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 627
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 050

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.