SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:25

Vážny priznal, že prestrelili. Diaľnica bude neskôr

Plán preťať Slovensko naprieč diaľnicou do roku 2010 je mŕtvy. Podľa vlády za to môže finančná kríza. Opozícia tvrdí, že vláde ani nešlo o to, aby Bratislavu s Košicami spojila čo najrýchlejšie, ale o „kšefty“ pre firmy blízke vláde.

Robert Fico a Ľubomír Vážny si musia vymyslieť, prečo bude diaľnica z Bratislavy do Košíc o rok neskôr. To, či bude rok 2011 dodržaný, pritom stále nie je isté.Robert Fico a Ľubomír Vážny si musia vymyslieť, prečo bude diaľnica z Bratislavy do Košíc o rok neskôr. To, či bude rok 2011 dodržaný, pritom stále nie je isté. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Pred necelými dvoma rokmi premiér Robert Fico hovoril o snahe vlády spojiť do roku 2010 Košice a Bratislavu diaľnicou. Minister dopravy Ľubomír Vážny, ktorý sa o to mal postarať, oficiálne oznámil, že to bude až v roku 2011.

Realizáciu takzvaných PPP projektov, čiže projektov verejno­súkromného partnera, totiž zdržuje neochota bánk požičiavať na diaľnice v čase krízy.

Program naplnili

„Dochádza k posunu na rok 2011, a to vzhľadom na finančnú krízu a tú situáciu, ktorá teraz v bankách je. To znamená, že termíny ukončenia sú momentálne v rukách komerčných bánk," povedal po rokovaní vlády Vážny.

Vláda schválila aj dodatok k výstavbe druhého z troch balíkov PPP, čiže rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Prvé jej úseky majú byť po novom hotové v roku 2011.

Politickej zodpovednosti sa minister Vážny vyhne. Premiér Robert Fico totiž dlhodobo deklaruje, že záväzok preťať Slovensko diaľnicou do roku 2010 si vláda stanovila nad rámec svojho programového vyhlásenia, ktoré hovorí len o sto kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Tieto cesty sú už podľa Vážneho postavené. „Máme ešte rok a pol, aby sme programové vyhlásenie prekročili približne o 60 až 70 kilometrov," povedal.

Opozícia: Nešlo o cesty

Ivan Štefanec, poslanec za SDKÚ však za tým finančnú krízu nevidí. „Kríza tu pred troma rokmi nebola a vláda rezignovala na stavbu diaľnic. Dva a pol roka sa nič neurobilo, takže výhovorky na krízu nie sú adekvátne." Znaky toho, že premiér zo svojich plánov poľavuje, boli podľa neho zjavné aj doteraz.

„Sľúbil najprv diaľničné spojenie, potom sa rátalo s jedným pruhom, nakoniec to skončí pri leteckej linke," povedal Štefanec. Jediným cieľom rýchleho zazmluvňovania ciest je tak podľa Štefanca len rozdeľovanie „kšeftov" pre vláde blízkych dodávateľov.

Vláda odsúhlasila podmienky zmluvy na vybudovanie asi 75 kilometrov severnej časti diaľnice D1, prvý balík PPP. Postaviť a prevádzkovať ho má konzorcium, ktorého súčasťou sú Doprastav a Váhostav Juraja Širokého. Celkovo si víťaz tendra vypýtal za zákazku 3,3 miliardy eur, po zvýšení sumy o úroky však štát napokon zaplatí viac. Pri R1 vláda počíta s úrokovým zvýšením z 1,354 na 3,465 miliardy eur. Rovnaká matematika znamená pre prvý balík cenu 8,445 miliardy eur.

Diaľnica v roku 2010 je reálna, tvrdil Fico v júli 2007

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 892
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 675
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 577
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 341
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 690
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 510
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 459
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 326
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 006
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Angela Merkelová bola nemeckou kancelárkou 16 rokov.

Merkelová udržala jednotnú Európu.


9 h
Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


24. sep
Ocenený A. Akram. Rodený Londýnčan sa srdcom cíti ako východniar.

Cudzinec nie je našinec, aj po 20 rokoch na Slovensku akoby stál medzi dverami.


24. sep

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Mercedes-Benz sa spája so spoločnosťami Stellantis a TotalEnergies.


SITA 8 h
Britský premiér Boris Johnson (vľavo) na stretnutí s americkým prezidentom Joeom Bidenom v Bielom dome.

Britániu kritizoval aj Joe Biden.


TASR 10 h
Zber hrozna vo viniciach PD Vinohrady v Rači.

Vinári zároveň poukazujú na nepredané zásoby z minulého a predminulého roka.


TASR 11 h
Ministerka pre investície Veronika Remišová.

Pôvodnú dotáciu 1,1 milióna eur navýšili o ďalší milión.


TASR 12 h
Skryť Zatvoriť reklamu