BRATISLAVA. Prepad výroby nezasiahol iba naše priemyselné podniky, ale aj vo V4. Spoločné je to, že priemyselnú výrobu v týchto krajinách výrazne poznačil prepad automobilového priemyslu. Ak sa ekonomikám nedarí, ľudia si kupujú autá menej. A váha automobilovej výroby je v týchto krajinách vysoká.
Najlepšie na tom je Poľsko
Neplatí to celkom o Poľsku. Štruktúra priemyslu je tam menej náchylná na dopytové šoky zo zahraničia. Nie je v ňom teda až taká váha odvetví, o ktorých výrobu nie je v čase krízy veľký záujem.
Po mesiacoch hojnosti sa Slovensko aj vo februári dopracovalo na špicu štátov V4 s najvyšším medziročným poklesom priemyselnej produkcie. Čítajte viac v komentári Ivana Štulajtera: Boj o myšlienky
„V Poľsku je silnejšia váha potravinárskeho a čiastočne aj chemického priemyslu na úkor podielu automobilového. To je v kontraste s českým a slovenským priemyslom," povedal analytik Citibank Europe Jaromír Šindel. Priemysel sa v Poľsku vo februári medziročne prepadol „len" o 14,3 percenta.
Slovensko, Česko a rovnako Maďarsko sú výrazne otvorené ekonomiky. „Sme v skupine krajín, kde priemysel padá na vývoze," hovorí hlavný ekonóm Volksbank Vladimír Vaňo. Opäť to až tak neplatí o poľskej ekonomike.
Tamojšie firmy viac vyrábajú pre domáci trh ako podniky u nás. Vývoz tovarov sa na celkovom hrubom domácom produkte podieľa menej ako 40 percentami. V Česku a Maďarsku je to pod 70 percent, na Slovensku dokonca nad 70 percent.
Prepad priemyselnej výroby nielen u nás, ale aj u susedov ukazuje podľa hlavného ekonóma Volksbank Vladimíra Vaňa aj na to, že ani oslabenie sa kurzu okolitých mien nie je v čase krízy všeliekom.
Napríklad pre české či maďarské firmy je pre výrazne premenlivý kurzový vývoj oveľa zložitejšie plánovať dlhodobé tržby.
„Oslabovanie sa domácej meny síce vylepšuje konkurencieschopnosť firiem, no zaistenie proti kurzovému pohybu nie je zadarmo," povedal analytik ČSOB ČR Jan Bureš.
Štatistiky vedieme
Slovenský priemysel sa však v januári a následne aj vo februári prepadol v porovnaní s okolitými krajinami najviac. V januári to bolo viac ako o 30 percent a vo februári o 28 percent. „Januárovú produkciu výrazne ovplyvnil výpadok produkcie plynu," myslí si Vaňo.
Nasledujúci vývoj ukáže, či spolu s ním naše firmy stratili u zahraničných dodávateľov aj časť svojej reputácie. Pre nedostatok plynu si nemohli plniť svoje záväzky.
Problémom je orientácia nášho priemyslu na automobilový priemysel. Výroba dopravných prostriedkov sa vo februári medziročne znížila o 40 percent. „Určitú úlohu tu zohráva aj kurzový vývoj, ale úplne kľúčový je výrazný pokles zahraničného dopytu," povedal Bureš.