Priemysel padá u nás i u susedov

Pokles priemyselnej výroby na Slovensku predbehol Česko, Poľsko i Maďarsko. Je za tým najmä naša veľká závislosť od záujmu o naše výrobky v zahraničí.

BRATISLAVA. Prepad výroby nezasiahol iba naše priemyselné podniky, ale aj vo V4. Spoločné je to, že priemyselnú výrobu v týchto krajinách výrazne poznačil prepad automobilového priemyslu. Ak sa ekonomikám nedarí, ľudia si kupujú autá menej. A váha automobilovej výroby je v týchto krajinách vysoká.

Najlepšie na tom je Poľsko

Neplatí to celkom o Poľsku. Štruktúra priemyslu je tam menej náchylná na dopytové šoky zo zahraničia. Nie je v ňom teda až taká váha odvetví, o ktorých výrobu nie je v čase krízy veľký záujem.

Po mesiacoch hojnosti sa Slovensko aj vo februári dopracovalo na špicu štátov V4 s najvyšším medziročným poklesom priemyselnej produkcie. Čítajte viac v komentári Ivana Štulajtera: Boj o myšlienky

„V Poľsku je silnejšia váha potravinárskeho a čiastočne aj chemického priemyslu na úkor podielu automobilového. To je v kontraste s českým a slovenským priemyslom," povedal analytik Citibank Europe Jaromír Šindel. Priemysel sa v Poľsku vo februári medziročne prepadol „len" o 14,3 percenta.

Slovensko, Česko a rovnako Maďarsko sú výrazne otvorené ekonomiky. „Sme v skupine krajín, kde priemysel padá na vývoze," hovorí hlavný ekonóm Volksbank Vladimír Vaňo. Opäť to až tak neplatí o poľskej ekonomike.

Tamojšie firmy viac vyrábajú pre domáci trh ako podniky u nás. Vývoz tovarov sa na celkovom hrubom domácom produkte podieľa menej ako 40 percentami. V Česku a Maďarsku je to pod 70 percent, na Slovensku dokonca nad 70 percent.

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Prepad priemyselnej výroby nielen u nás, ale aj u susedov ukazuje podľa hlavného ekonóma Volksbank Vladimíra Vaňa aj na to, že ani oslabenie sa kurzu okolitých mien nie je v čase krízy všeliekom.
Napríklad pre české či maďarské firmy je pre výrazne premenlivý kurzový vývoj oveľa zložitejšie plánovať dlhodobé tržby.

„Oslabovanie sa domácej meny síce vylepšuje konkurencieschopnosť firiem, no zaistenie proti kurzovému pohybu nie je zadarmo," povedal analytik ČSOB ČR Jan Bureš.

Štatistiky vedieme

Slovenský priemysel sa však v januári a následne aj vo februári prepadol v porovnaní s okolitými krajinami najviac. V januári to bolo viac ako o 30 percent a vo februári o 28 percent. „Januárovú produkciu výrazne ovplyvnil výpadok produkcie plynu," myslí si Vaňo.

Nasledujúci vývoj ukáže, či spolu s ním naše firmy stratili u zahraničných dodávateľov aj časť svojej reputácie. Pre nedostatok plynu si nemohli plniť svoje záväzky.

Problémom je orientácia nášho priemyslu na automobilový priemysel. Výroba dopravných prostriedkov sa vo februári medziročne znížila o 40 percent. „Určitú úlohu tu zohráva aj kurzový vývoj, ale úplne kľúčový je výrazný pokles zahraničného dopytu," povedal Bureš.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 111
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 277
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 147
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 053
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 803
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 558
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 381
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 152
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 851
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 629

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

TECH

Vo vesmíre znie strašidelné pískanie. Vedci zistili, odkiaľ pochádza

Väčšina častíc je zachytená v pásoch.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

Neprehliadnite tiež

O novom sídle liekovej agentúry sa rozhodne v pondelok

Bratislava sa uchádza o sídlo EMA.

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.