ZŰRICH. Kríza zasiahla už aj výrobcov čokolády. Posledné mesiace sú pre nich najhorším obdobím za uplynulých desať rokov.
„Prvýkrát za desaťročie sme svedkami poklesu spotreby čokolády, a to tak z pohľadu objemu, ako aj hodnoty," povedala analytička investičného fondu Vontobel Claudia Lentzová.
Zhoršenie podmienok na trhu aj pre producentov čokolády potvrdzuje, že kríza naberá mimoriadne rozmery. Čokoláda totiž tradične patrila medzi produkty, ktoré v minulosti akékoľvek krízy na rozdiel od iných výrobkov prekonávali bez problémov, v niektorých prípadoch im krízové situácie dokonca k predaju pomáhali.
Tentoraz však aj tento produkt, ktorým „si ľudia zvyknú liečiť nervy", doplatil na prudký prepad financií v domácnostiach a uťahovanie opaskov.
Prím hrá lacná čokoláda
Aj sektor prémiovej čokolády, ktorý si udržiaval po minulé roky vysoký objem predaja a tržieb vďaka propagovaným zdravým účinkom tmavej čokolády na organizmus, začína v dôsledku nedostatku financií spotrebiteľov strácať. Ak sa už totiž spotrebitelia rozhodnú kúpiť si čokoládu, vyberú si radšej lacnejšiu, bez ohľadu na jej kvalitu.
Podľa analytikov z toho môžu vyjsť lepšie cukrovinkárske firmy ako Cadbury, Hershey alebo Nestlé, ktoré sa nesústredia výhradne na prémiovú čokoládu.
Naopak, ťažké časy očakávajú spoločnosti ako je švajčiarska Lindt. Spoločnosť už oznámila, že musela zatvoriť svoje obchody v amerických obchodných centrách. Očakáva tam tento rok pokles dopytu po kvalitnej prémiovej čokoláde.
Analytici to však tak čierno nevidia a ako povedal nezávislý analytik James Amoroso, v druhom polroku predpokladá opätovné zvýšenie záujmu o kvalitné druhy čokolády. „Ľudia si za určité obdobie zvyknú na život v kríze, a tí, čo nebudú vyslovene trpieť, sa vrátia k pôvodným zvykom a výrobkom, ktoré majú radi," povedal Amoroso.
Pomôcť majú sviatky
Producentom čokolády by mal pomôcť tento rok aj neskorší termín veľkonočných sviatkov. Svetoví výrobcovia čokolády si od týchto jarných sviatkov sľubujú čiastočné zlepšenie predaja.
Mali viac času na propagáciu svojich výrobkov v obchodoch, čo sa nedalo povedať o minulom roku, keď Veľká noc nasledovala krátko po Dni svätého Valentína, čo predaju čokolády uškodilo. ⋌