BRATISLAVA. Vysoké ceny na Slovensku motivujú zákazníkov a predajcov nakupovať v susedných krajinách, v Maďarsku, Poľsku a Česku. "Prechod na euro a devalvácia mien okolitých štátov negatívne vplývajú na tržby a zisky maloobchodných sietí na Slovensku v roku 2009," konštatoval Jozef Hýbl zo spoločnosti Deloitte Slovensko.
Táto skutočnosť spolu so zmenou nákupného správania zákazníkov v podobe opatrnejšieho prístupu k výdavkom bude podľa jeho slov vyvíjať neustály tlak na maloobchodné ceny a marže obchodníkov. Tí budú nútení hľadať vnútorné zdroje úspor v podobe znižovania nákladov a orientáciou na lacnejšie výrobky, vo väčšine nakúpené v okolitých krajinách. Kľúčové bude taktiež vybudovanie čo najstabilnejšieho okruhu "vracajúcich sa" zákazníkov do slovenských maloobchodných prevádzok, avizoval Hýbl.
V tejto súvislosti upozornil, že nadnárodná poradenská spoločnosť Deloitte zverejnila výsledky o prieskume medzi predstaviteľmi odvetvia potravinárstva a výroby nápojov vo Veľkej Británii. Zo správy o prieskume Potraviny a nápoje 2012 vyplýva, že "znižovanie nákladov je hlavnou prioritou odvetvia potravinárstva a výroby nápojov". A tieto trendy budú zrejme neskôr viditeľné aj na Slovensku.
Vo Veľkej Británii znižovanie nákladov ako hlavnú prioritu pre tento rok uviedlo 31 % respondentov. To súvisí s problémami vyplývajúcimi z ekonomického poklesu. Až 94 % respondentov je presvedčených, že britská ekonomika bude upadať. Hoci vrcholoví manažéri odvetvia sú v porovnaní s niektorými inými odvetviami optimistickejší, 48 % z nich si myslí, že vyhliadky ich odvetvia sa budú iba zhoršovať.
Ekonomický pokles priniesol potravinárskym firmám nové problémy. Ovplyvnil výšku výdavkov zákazníkov a spôsob, akým svoje peniaze míňajú. "Počet návštevníkov diskontných predajní sa zvyšuje a mnoho zákazníkov začalo nakupovať lacnejšie výrobky," povedal Lawrence Hutter zo spoločnosti Deloitte. Zákazníci stále míňajú svoje peniaze, ale ich priority sa menia, pričom "cena a hodnota sú pri výbere miesta a sortimentu nakupovaných tovarov čoraz dôležitejšie". Zaznamenal sa aj významný posun Britov od stravovania v reštauráciách smerom k stravovaniu doma, čo nahráva supermarketom.
Podľa slovenských majiteľov reštaurácií návštevnosť klesá hlavne od začiatku roka 2009. Znížila sa priemerná cena, ktorú pri návšteve zákazník zaplatí za jedlo a nápoje. Tento jav platí nielen v menších, ale už aj vo veľkých mestách.