BRATISLAVA. Pokračujúca nákupná turistika Slovákov do okolitých krajín deformuje podľa Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR domáce podnikateľské prostredie. Následkom veľkých nákupov občanov SR v Poľsku, Maďarsku a Česku je aj pokles tržieb slovenského maloobchodu.
Napriek tomu, že v januári Slovensko zaznamenalo mierny nárast tržieb v potravinách a celkový prepad tržieb bol 3,3 %, vo februári bol prepad už o 10,3 % a v marci sa odhaduje asi o 15 %. Z pohľadu redukcie tržieb najhoršie je na tom čierna a biela technika.
Príčinou tohto stavu je podľa generálneho sekretára ZOCR Jozefa Orgonáša "devalvácia okolitých mien a nižšia daň z pridanej hodnoty (DPH), ktorú má Rakúsko vo výške 10 %, Česko 9 % a Poľsko 7 %". Niektoré čerstvé tovary sa v týchto krajinách, a to vo viacerých obchodoch v pohraničí, predávajú s iba s 3-% DPH. Dôsledkom svetovej hospodárskej krízy sú priemerné nákupy občanov v celkove nižšej sume. Prednosť lacnejším potravinám dávajú príjmovo slabšie skupiny ľudí. Ide o opatrnejšie nákupy spotrebiteľov, keďže niektorí sú nezamestnaní.
Situácia v prihraničných oblastiach, najmä s Poľskom, sa komplikuje i tým, že bez povolenia a príslušných hygienických podmienok predávajú Poliaci priamo z auta, alebo z auta, ktoré je na území súkromného domu. Ide najmä o drogériový tovar, mäso, mäsové výrobky za bezkonkurenčné ceny.
V tejto nepriaznivej situácii pre slovenský maloobchod "podnikatelia potrebujú korektné podnikateľské prostredie, vymožiteľnosť práva a kontroly objektívnych orgánov zamerané na nekalé praktiky obchodníkov susedných krajín. Tu však úloha štátu končí", konštatoval Orgonáš.
Napriek tomu, že obchod generoval v ostatných rokoch permanentne pracovné sily, je možné očakávať, že malí podnikatelia, predovšetkým v pohraničí, budú uvažovať o zatvorení prevádzok. "Nemôžu totiž robiť s takými maržami ako veľkí obchodníci a vyššie ceny zasa neakceptuje zákazník," uviedol. Ten si často neuvedomuje, že napr. večierka, aj keď je drahšia ako hypermarket, je službou zákazníkovi a treba ju zaplatiť. Navyše, drobný obchodník má na jednotku tovaru vyššie náklady. Spotrebiteľ napriek logickým argumentom hľadá najnižšiu cenu a kupuje tovary aj v pochybnej kvalite. Hrozí tu však riziko zníženia kvality, dodal generálny sekretár ZOCR.