Maďarom sa už dívame na chrbát

Priemyselná produkcia sa u nás prepadá rýchlejšie ako v Maďarsku či Česku. Sú za tým drahé autá, plynová kríza aj euro. Svetlo na konci tunela stále nevidno.

Kríza ohrozuje prácu najmä tým, ktorí sú zamestnaní v priemysle.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Ešte pred niekoľkými mesiacmi mali naše firmy problém zohnať ľudí, aby im montovali autá, LCD televízory alebo vyrábali súčiastky pre tieto odvetvia. Tak prudko sa rozvíjal priemysel u nás. Nárast výroby v niektorých odvetviach, najmä v automobilovom priemysle o desiatky percent, nebol výnimkou.

Ak sa priemyselná produkcia bude vyvíjať tak zle ako za prvé dva mesiace tohto roka, recesia na Slovensku bude hlbšia oproti odhadu centrálnej banky. Čítajte komentár Ivana Štulajtera: Populisti, pozor!

Dnes je situácia úplne iná. Oproti minulému roku sa priemysel na Slovensku vo februári prepadol podľa Štatistického úradu o 28 percent. V januári to bolo dokonca o vyše 30 percent. Takéto obrovské pády slovenský priemysel od rozdelenia federácie nepamätá. Sme na tom dokonca horšie ako Maďari či Česi. Priemysel sa u našich južných susedov prepadol o 25 percent. Česi čísla ešte nemajú, no odhady hovoria o 18 percentách.

Touareg a Audi

Príčinu zaostávania vidia analytici v orientácii časti nášho automobilového priemyslu na drahšie autá, ktoré v súčasnosti na trhoch „nejdú". Automobilový priemysel má pritom u nás na celkovej priemyselnej produkcii najväčší podiel. Sú tiež naň naviazané iné odvetvia a tie padajú spolu s ním - výroba kovov, elektronika či gumárenstvo.

Výroba dopravných prostriedkov sa oproti minulému roku minulý mesiac znížila u nás o vyše 40 percent. Trpí najmä jeden z našich najväčších vývozcov - bratislavský Volkswagen, kde sa vyrábajú autá vyššej strednej triedy ako Touareg či Audi Q7. Tie sa vyvážajú najmä do USA. No záujem Američanov výrazne ochladol.

Nemecké či francúzske šrotovné na tieto autá nemá dosah. Zato na väčšinu škodoviek, Suzuki či fiatov, ktoré sa vyrábajú v Maďarsku a Česku, áno. Tie patria do strednej a nižšej strednej triedy. „Česko dokáže viac vyťažiť z nemeckého šrotovného, keďže sa orientuje na strednú a nižšiu strednú triedu, ktorá je z hľadiska šrotovného veľmi atraktívna," povedal ekonóm ČSOB Petr Dufek.

Predseda Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský dopĺňa, že z rovnakého dôvodu viac profituje priemysel aj v Maďarsku. Keby sa u nás nevyrábali aj lacnejšie autá ako Peugeot či Kia, prepad priemyslu by bol ešte väčší.

O plyne a nespoľahlivosti

Zaostávanie za susedmi má aj ďalší dôvod. „Je vážne riziko, že niektoré slovenské firmy získali v zahraničných firmách povesť nespoľahlivých dodávateľov," myslí si ekonóm Volksbank Vladimír Vaňo.

Nie vlastnou vinou, ale pre plynovú krízu. V rámci úsporných opatrení firmy u nás aj v zahraničí znižujú zásoby materiálu na skladoch a dovážajú len to, čo práve spotrebujú. Viaceré slovenské firmy nemohli v januári pre nedostatok plynu z Ruska vyrábať, a teda ani vyvážať. Aj preto sa možno ďalšie odvetvie priemyslu - výroba strojov a zariadení - prepadlo takmer až o 40 percent.

Miernym handicapom je pre nás aj euro, ktoré sa na rozdiel susedných mien neoslabilo a neumožnilo nám tak znížiť ceny tovarov na vývoz. Ten minulý mesiac klesol o 30 percent. „Tento faktor by som nepreceňoval, pretože keď je v zahraničí slabý dopyt, oslabenie meny príliš nepomáha," povedal ekonóm ING Bank Eduard Hagara.

Prepad priemyslu nie je len o záporných číslach zo Štatistického úradu. Prináša zo sebou pokles životnej úrovne tisícom ľudí. Či už pre stratu pracovných miest, alebo pokles platov tých, ktorí si prácu udržia. Vaňo odhaduje, že nezamestnanosť by mohla v priebehu pár mesiacov stúpnuť zo súčasných 260-tisíc na vyše 350-tisíc. Teda z 10 na vyše 13,5 percenta.

Situácia prepusteného v praxi nevyzerá ružovo. Človek, ktorý sa stane nezamestnaným, príde zhruba o tretinu čistých príjmov. Šesť mesiacov totiž poberá dávku vo výške 50 percent hrubého príjmu. Ak si ani po pol roku nenájde novú prácu, príjem mu radikálne klesne pod 166 eur (zhruba 5000 korún).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 627
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 273
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 558
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 779
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 073
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 989
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 956
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 504
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 506
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop