Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky

Ak ste platili kartou, úspešnosť vrátenia peňazí od nesolventnej leteckej spoločnosti môže byť stopercentná.

(Zdroj: ilustračné - AFP)

BRATISLAVA. Slovenskými klientmi najčastejšie využívaná letecká spoločnosť SkyEurope bojuje o prežitie. Pre jej zákazníkov to znamená zvýšené riziko, že ak im firma ostane niečo dlžná, získajú to od nej len ťažko.

Firma v súčasnosti nemá na to, aby pri zrušených letoch vracala peniaze tak rýchlo, ako to vyžaduje zákon, čo napokon priznala aj v rozhovore pre SME.sk. Ukazujú to aj skúsenosti približne štyridsiatky sťažovateľov na službe Sťažnosti.sme.sk.

Podľa viacerých nálezov Slovenskej obchodnej inšpekcie tým porušuje Nariadenie Európskeho parlamentu č. 261/2004. Podľa neho majú klienti právo na vrátenie peňazí do siedmich dní. Aerolinka v niektorých prípadoch nevyplatila prostriedky rok.

Ako sa proti takémuto postupu môžu brániť klienti leteckých spoločností? Povedať, aká cena za letenku je ešte primeraná riziku tej ktorej leteckej spoločnosti, prakticky nemožno. Možno ale aspoň znížiť riziko, že v prípade krachu leteckej firmy prídu ľudia o peniaze úplne. Najlepšou prevenciou je platiť za služby kartou a odkladať si aj detaily následnej komunikácie s prepravcom.

Obchodná inšpekcia zaberá, podnetov je veľa

Čo je potrebné predložiť k reklamácii platby kartou

- potvrdenie o kúpe/objednávke letenky

- dôkaz o pokusoch kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takéhoto pokusu

- ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte

- ak sa jedná o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu, informácie o strate/odcudzení karty

- všetky ďalšie doklady, ktoré má poškodený k dispozícií a preukazujú jeho tvrdenia

Zákazník sa so žiadosťou o vrátenie peňazí za zrušený let musí najprv obrátiť na leteckú spoločnosť. Ak by aj firma takéhoto klienta ignorovala, vyplatí sa mať dôkaz pokusu o komunikáciu s leteckou spoločnosťou.

Druhá možnosť, ako vymáhať peniaze za zrušený let, je hľadať podporu v Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá za za prvé tri mesiace tohto roka zaznamenala 104 podnetov na SkyEurope Airlines.

„Z toho bolo do konca marca prešetrených 87. Z prešetrených bolo 76 podnetov opodstatnených," tvrdí hovorkyňa Danuša Krkošová. Vysvetľuje, že väčšina z nich bola zameraná na porušovanie povinnosti prepravcu pri náhradách za zrušenie alebo zmenu času letu. „Len dva podnety boli zamerané na poškodenie batožiny," dodala.

Ako čitatelia potvrdzujú, prítomnosť inšpekcie donúti aerolinky „prehodnotiť" svoj prístup. Spravidla prevedie dlžné peniaze najneskôr do dvoch dní od vykonania inšpekcie.

Alternatívnou cestou je banka

Ak klienti platili za letenku platobnou kartou, môžu reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá im kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia je práve to, aby ich aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. A to treba dokladovať, stačia aj odoslané emaily.

Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, tzv. chargebackom.

Je pritom jedno, akou kartou človek platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," hovorí Miloslav Kozler, manažér Visa Europe pre ČR a Slovensko. Zhodne to tvrdia aj banky.

„Držiteľ karty je povinný poskytnúť banke všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetľuje Miroslava Boborová, špecialista správy platobných kariet vo VÚB banke. Vydavateľská banka si následne uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá.

„V prípade, že je reklamácia oprávnená, návratnosť prostriedkov je 100 percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" hovorí k téme Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne.

Všetky oslovené banky zdôrazňujú predloženie dôkazov o tom, že klient sa pokúšal so spoločnosťou komunikovať. Boris Gandel z Tatra banky dokonca hovorí, že medzinárodné kartové spoločnosti túto podmienku uvádzajú ako povinnú náležitosť. „Maximálna lehota na vyriešenie takejto reklamácie je šesť mesiacov," dodáva.

Podľa Slovenskej sporiteľne je lehota na riešenie minimálne 45 dní. Z vyjadrení všetkých bánk však vyplýva, že štandardne sa takéto reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov. Finančné prostriedky sa klientom vracajú až po ukončení reklamačného konania.

SkyEurope štátu neplatí, obchodní partneri sa nesťažujú

Ku koncu roku 2008 dlhovala SkyEurope Sociálnej poisťovni takmer 50 miliónov korún. Lýdia Výborná zo Sociálnej poisťovne tvrdí, „že proti neplatičom využívajú všetky možnosti, ktoré umožňuje zákon o sociálnom poistení a interné predpisy." Podľa zákona o sociálnom poistení je možné pohľadávku vymáhať postúpením, odpísaním, alebo podľa osobitného zákona, napr. exekúciou.

Dlhujú aj za pokuty

V roku 2008 vydala Slovenská obchodná inšpekcia voči SkyEurope 14 rozhodnutí, ktoré sú už právoplatné. Celková výška udelených pokút je 68 691 eur. V tomto roku je jediné právoplatné rozhodnutie vo výške 600 €. „Žiadna z pokút nebola do 1. apríla uhradená," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa SOI.

Spoločnosť sa tento a ani minulý rok neodvolala proti žiadnej z uložených pokút. Podľa hovorkyne „za roky 2008 - 2009 spoločnosť neuhradila pokuty vo výške 69 291 €. Dodala, že od roku 2002 z celkovej výšky uložených pokút 76 491,83 € spoločnosť uhradila len 7 966,54 €. „Pokuty sú a budú vymáhané exekúciou," uzavrela.

Letiská: Platia nám

Ján Breja z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií na otázku, či má ministerstvo kompetenciu odobrať licenciu aerolinke z dôvodu neplatenie odvodov a pokút reagoval: „Skúmame a sledujeme okrem iného to, či spoločnosť z finančných dôvodov neobmedzuje bezpečnosť prevádzky a či z finančných dôvodov neobmedzuje údržbu lietadiel z hľadiska bezpečnosti prevádzky," Podľa vyjadrenia ministerstva aktuálne vo veci odobratia licencie SEA nekoná.

Na solventnosť leteckej spoločnosti sme sa opýtali aj niekoľkých obchodných partnerov - letísk.

"SkyEurope je našimi zákazníkmi využívaná a cenená letecká spoločnosť," tvrdí Jo Lloyd z Letiska Londýn-Luton. Podľa nej sú vzťahy so spoločnosťou korektné. Bližšie konkretizovať to nechcela. "Obchodné dohody sú dôverné," dodala. Zhodný názor má aj Eva Krejčí z pražského letiska Ruzyně. Potvrdila, že SkyEurope si záväzky plní. Bratislavské letisko na otázky odpovedať odmietlo. Hovorkyňa letiska Dana Madunická to odôvodnila tým, že denník SME poškodzuje dobré meno letiskovej spoločnosti.

Oprava: Pôvodne sme uviedli, že za letisko Londýn-Luton reagoval pán Jo Lloyd, v skutočnosti ide o dámu. Za chybu sa ospravedlňujeme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 233
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 774
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 160
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 091
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 957
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 514
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 375
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 828
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 580
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 969

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

SVET

Čo týždeň, to škandál. Trump začal najhoršie v histórii

Nový prezident je najmenej populárny čerstvý šéf Bieleho domu.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop