Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky

Ak ste platili kartou, úspešnosť vrátenia peňazí od nesolventnej leteckej spoločnosti môže byť stopercentná.

(Zdroj: ilustračné - AFP)

BRATISLAVA. Slovenskými klientmi najčastejšie využívaná letecká spoločnosť SkyEurope bojuje o prežitie. Pre jej zákazníkov to znamená zvýšené riziko, že ak im firma ostane niečo dlžná, získajú to od nej len ťažko.

Firma v súčasnosti nemá na to, aby pri zrušených letoch vracala peniaze tak rýchlo, ako to vyžaduje zákon, čo napokon priznala aj v rozhovore pre SME.sk. Ukazujú to aj skúsenosti približne štyridsiatky sťažovateľov na službe Sťažnosti.sme.sk.

Podľa viacerých nálezov Slovenskej obchodnej inšpekcie tým porušuje Nariadenie Európskeho parlamentu č. 261/2004. Podľa neho majú klienti právo na vrátenie peňazí do siedmich dní. Aerolinka v niektorých prípadoch nevyplatila prostriedky rok.

Ako sa proti takémuto postupu môžu brániť klienti leteckých spoločností? Povedať, aká cena za letenku je ešte primeraná riziku tej ktorej leteckej spoločnosti, prakticky nemožno. Možno ale aspoň znížiť riziko, že v prípade krachu leteckej firmy prídu ľudia o peniaze úplne. Najlepšou prevenciou je platiť za služby kartou a odkladať si aj detaily následnej komunikácie s prepravcom.

Obchodná inšpekcia zaberá, podnetov je veľa

Čo je potrebné predložiť k reklamácii platby kartou

- potvrdenie o kúpe/objednávke letenky

- dôkaz o pokusoch kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takéhoto pokusu

- ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte

- ak sa jedná o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu, informácie o strate/odcudzení karty

- všetky ďalšie doklady, ktoré má poškodený k dispozícií a preukazujú jeho tvrdenia

Zákazník sa so žiadosťou o vrátenie peňazí za zrušený let musí najprv obrátiť na leteckú spoločnosť. Ak by aj firma takéhoto klienta ignorovala, vyplatí sa mať dôkaz pokusu o komunikáciu s leteckou spoločnosťou.

Druhá možnosť, ako vymáhať peniaze za zrušený let, je hľadať podporu v Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá za za prvé tri mesiace tohto roka zaznamenala 104 podnetov na SkyEurope Airlines.

„Z toho bolo do konca marca prešetrených 87. Z prešetrených bolo 76 podnetov opodstatnených," tvrdí hovorkyňa Danuša Krkošová. Vysvetľuje, že väčšina z nich bola zameraná na porušovanie povinnosti prepravcu pri náhradách za zrušenie alebo zmenu času letu. „Len dva podnety boli zamerané na poškodenie batožiny," dodala.

Ako čitatelia potvrdzujú, prítomnosť inšpekcie donúti aerolinky „prehodnotiť" svoj prístup. Spravidla prevedie dlžné peniaze najneskôr do dvoch dní od vykonania inšpekcie.

Alternatívnou cestou je banka

Ak klienti platili za letenku platobnou kartou, môžu reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá im kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia je práve to, aby ich aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. A to treba dokladovať, stačia aj odoslané emaily.

Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, tzv. chargebackom.

Je pritom jedno, akou kartou človek platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," hovorí Miloslav Kozler, manažér Visa Europe pre ČR a Slovensko. Zhodne to tvrdia aj banky.

„Držiteľ karty je povinný poskytnúť banke všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetľuje Miroslava Boborová, špecialista správy platobných kariet vo VÚB banke. Vydavateľská banka si následne uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá.

„V prípade, že je reklamácia oprávnená, návratnosť prostriedkov je 100 percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" hovorí k téme Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne.

Všetky oslovené banky zdôrazňujú predloženie dôkazov o tom, že klient sa pokúšal so spoločnosťou komunikovať. Boris Gandel z Tatra banky dokonca hovorí, že medzinárodné kartové spoločnosti túto podmienku uvádzajú ako povinnú náležitosť. „Maximálna lehota na vyriešenie takejto reklamácie je šesť mesiacov," dodáva.

Podľa Slovenskej sporiteľne je lehota na riešenie minimálne 45 dní. Z vyjadrení všetkých bánk však vyplýva, že štandardne sa takéto reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov. Finančné prostriedky sa klientom vracajú až po ukončení reklamačného konania.

SkyEurope štátu neplatí, obchodní partneri sa nesťažujú

Ku koncu roku 2008 dlhovala SkyEurope Sociálnej poisťovni takmer 50 miliónov korún. Lýdia Výborná zo Sociálnej poisťovne tvrdí, „že proti neplatičom využívajú všetky možnosti, ktoré umožňuje zákon o sociálnom poistení a interné predpisy." Podľa zákona o sociálnom poistení je možné pohľadávku vymáhať postúpením, odpísaním, alebo podľa osobitného zákona, napr. exekúciou.

Dlhujú aj za pokuty

V roku 2008 vydala Slovenská obchodná inšpekcia voči SkyEurope 14 rozhodnutí, ktoré sú už právoplatné. Celková výška udelených pokút je 68 691 eur. V tomto roku je jediné právoplatné rozhodnutie vo výške 600 €. „Žiadna z pokút nebola do 1. apríla uhradená," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa SOI.

Spoločnosť sa tento a ani minulý rok neodvolala proti žiadnej z uložených pokút. Podľa hovorkyne „za roky 2008 - 2009 spoločnosť neuhradila pokuty vo výške 69 291 €. Dodala, že od roku 2002 z celkovej výšky uložených pokút 76 491,83 € spoločnosť uhradila len 7 966,54 €. „Pokuty sú a budú vymáhané exekúciou," uzavrela.

Letiská: Platia nám

Ján Breja z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií na otázku, či má ministerstvo kompetenciu odobrať licenciu aerolinke z dôvodu neplatenie odvodov a pokút reagoval: „Skúmame a sledujeme okrem iného to, či spoločnosť z finančných dôvodov neobmedzuje bezpečnosť prevádzky a či z finančných dôvodov neobmedzuje údržbu lietadiel z hľadiska bezpečnosti prevádzky," Podľa vyjadrenia ministerstva aktuálne vo veci odobratia licencie SEA nekoná.

Na solventnosť leteckej spoločnosti sme sa opýtali aj niekoľkých obchodných partnerov - letísk.

"SkyEurope je našimi zákazníkmi využívaná a cenená letecká spoločnosť," tvrdí Jo Lloyd z Letiska Londýn-Luton. Podľa nej sú vzťahy so spoločnosťou korektné. Bližšie konkretizovať to nechcela. "Obchodné dohody sú dôverné," dodala. Zhodný názor má aj Eva Krejčí z pražského letiska Ruzyně. Potvrdila, že SkyEurope si záväzky plní. Bratislavské letisko na otázky odpovedať odmietlo. Hovorkyňa letiska Dana Madunická to odôvodnila tým, že denník SME poškodzuje dobré meno letiskovej spoločnosti.

Oprava: Pôvodne sme uviedli, že za letisko Londýn-Luton reagoval pán Jo Lloyd, v skutočnosti ide o dámu. Za chybu sa ospravedlňujeme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 701
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 13 484
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 598
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 324
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 306
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 549
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 473
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 237
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 993

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

EKONOMIKA

British Airways vypadli systémy, na letiskách panuje chaos

Zrušila sobotňajšie lety z Londýna.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.