Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky

Ak ste platili kartou, úspešnosť vrátenia peňazí od nesolventnej leteckej spoločnosti môže byť stopercentná.

(Zdroj: ilustračné - AFP)

BRATISLAVA. Slovenskými klientmi najčastejšie využívaná letecká spoločnosť SkyEurope bojuje o prežitie. Pre jej zákazníkov to znamená zvýšené riziko, že ak im firma ostane niečo dlžná, získajú to od nej len ťažko.

Firma v súčasnosti nemá na to, aby pri zrušených letoch vracala peniaze tak rýchlo, ako to vyžaduje zákon, čo napokon priznala aj v rozhovore pre SME.sk. Ukazujú to aj skúsenosti približne štyridsiatky sťažovateľov na službe Sťažnosti.sme.sk.

Podľa viacerých nálezov Slovenskej obchodnej inšpekcie tým porušuje Nariadenie Európskeho parlamentu č. 261/2004. Podľa neho majú klienti právo na vrátenie peňazí do siedmich dní. Aerolinka v niektorých prípadoch nevyplatila prostriedky rok.

Ako sa proti takémuto postupu môžu brániť klienti leteckých spoločností? Povedať, aká cena za letenku je ešte primeraná riziku tej ktorej leteckej spoločnosti, prakticky nemožno. Možno ale aspoň znížiť riziko, že v prípade krachu leteckej firmy prídu ľudia o peniaze úplne. Najlepšou prevenciou je platiť za služby kartou a odkladať si aj detaily následnej komunikácie s prepravcom.

Obchodná inšpekcia zaberá, podnetov je veľa

Čo je potrebné predložiť k reklamácii platby kartou

- potvrdenie o kúpe/objednávke letenky

- dôkaz o pokusoch kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takéhoto pokusu

- ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte

- ak sa jedná o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu, informácie o strate/odcudzení karty

- všetky ďalšie doklady, ktoré má poškodený k dispozícií a preukazujú jeho tvrdenia

Zákazník sa so žiadosťou o vrátenie peňazí za zrušený let musí najprv obrátiť na leteckú spoločnosť. Ak by aj firma takéhoto klienta ignorovala, vyplatí sa mať dôkaz pokusu o komunikáciu s leteckou spoločnosťou.

Druhá možnosť, ako vymáhať peniaze za zrušený let, je hľadať podporu v Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá za za prvé tri mesiace tohto roka zaznamenala 104 podnetov na SkyEurope Airlines.

„Z toho bolo do konca marca prešetrených 87. Z prešetrených bolo 76 podnetov opodstatnených," tvrdí hovorkyňa Danuša Krkošová. Vysvetľuje, že väčšina z nich bola zameraná na porušovanie povinnosti prepravcu pri náhradách za zrušenie alebo zmenu času letu. „Len dva podnety boli zamerané na poškodenie batožiny," dodala.

Ako čitatelia potvrdzujú, prítomnosť inšpekcie donúti aerolinky „prehodnotiť" svoj prístup. Spravidla prevedie dlžné peniaze najneskôr do dvoch dní od vykonania inšpekcie.

Alternatívnou cestou je banka

Ak klienti platili za letenku platobnou kartou, môžu reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá im kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia je práve to, aby ich aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. A to treba dokladovať, stačia aj odoslané emaily.

Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, tzv. chargebackom.

Je pritom jedno, akou kartou človek platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," hovorí Miloslav Kozler, manažér Visa Europe pre ČR a Slovensko. Zhodne to tvrdia aj banky.

„Držiteľ karty je povinný poskytnúť banke všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetľuje Miroslava Boborová, špecialista správy platobných kariet vo VÚB banke. Vydavateľská banka si následne uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá.

„V prípade, že je reklamácia oprávnená, návratnosť prostriedkov je 100 percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" hovorí k téme Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne.

Všetky oslovené banky zdôrazňujú predloženie dôkazov o tom, že klient sa pokúšal so spoločnosťou komunikovať. Boris Gandel z Tatra banky dokonca hovorí, že medzinárodné kartové spoločnosti túto podmienku uvádzajú ako povinnú náležitosť. „Maximálna lehota na vyriešenie takejto reklamácie je šesť mesiacov," dodáva.

Podľa Slovenskej sporiteľne je lehota na riešenie minimálne 45 dní. Z vyjadrení všetkých bánk však vyplýva, že štandardne sa takéto reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov. Finančné prostriedky sa klientom vracajú až po ukončení reklamačného konania.

SkyEurope štátu neplatí, obchodní partneri sa nesťažujú

Ku koncu roku 2008 dlhovala SkyEurope Sociálnej poisťovni takmer 50 miliónov korún. Lýdia Výborná zo Sociálnej poisťovne tvrdí, „že proti neplatičom využívajú všetky možnosti, ktoré umožňuje zákon o sociálnom poistení a interné predpisy." Podľa zákona o sociálnom poistení je možné pohľadávku vymáhať postúpením, odpísaním, alebo podľa osobitného zákona, napr. exekúciou.

Dlhujú aj za pokuty

V roku 2008 vydala Slovenská obchodná inšpekcia voči SkyEurope 14 rozhodnutí, ktoré sú už právoplatné. Celková výška udelených pokút je 68 691 eur. V tomto roku je jediné právoplatné rozhodnutie vo výške 600 €. „Žiadna z pokút nebola do 1. apríla uhradená," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa SOI.

Spoločnosť sa tento a ani minulý rok neodvolala proti žiadnej z uložených pokút. Podľa hovorkyne „za roky 2008 - 2009 spoločnosť neuhradila pokuty vo výške 69 291 €. Dodala, že od roku 2002 z celkovej výšky uložených pokút 76 491,83 € spoločnosť uhradila len 7 966,54 €. „Pokuty sú a budú vymáhané exekúciou," uzavrela.

Letiská: Platia nám

Ján Breja z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií na otázku, či má ministerstvo kompetenciu odobrať licenciu aerolinke z dôvodu neplatenie odvodov a pokút reagoval: „Skúmame a sledujeme okrem iného to, či spoločnosť z finančných dôvodov neobmedzuje bezpečnosť prevádzky a či z finančných dôvodov neobmedzuje údržbu lietadiel z hľadiska bezpečnosti prevádzky," Podľa vyjadrenia ministerstva aktuálne vo veci odobratia licencie SEA nekoná.

Na solventnosť leteckej spoločnosti sme sa opýtali aj niekoľkých obchodných partnerov - letísk.

"SkyEurope je našimi zákazníkmi využívaná a cenená letecká spoločnosť," tvrdí Jo Lloyd z Letiska Londýn-Luton. Podľa nej sú vzťahy so spoločnosťou korektné. Bližšie konkretizovať to nechcela. "Obchodné dohody sú dôverné," dodala. Zhodný názor má aj Eva Krejčí z pražského letiska Ruzyně. Potvrdila, že SkyEurope si záväzky plní. Bratislavské letisko na otázky odpovedať odmietlo. Hovorkyňa letiska Dana Madunická to odôvodnila tým, že denník SME poškodzuje dobré meno letiskovej spoločnosti.

Oprava: Pôvodne sme uviedli, že za letisko Londýn-Luton reagoval pán Jo Lloyd, v skutočnosti ide o dámu. Za chybu sa ospravedlňujeme.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 598
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 102
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 096
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 915
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 906
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 509
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 495
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 469
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 987

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.