SME

Keď vám dlhujú aerolinky, pýtajte peniaze od banky

Ak ste platili kartou, úspešnosť vrátenia peňazí od nesolventnej leteckej spoločnosti môže byť stopercentná.

(Zdroj: ilustračné - AFP)

BRATISLAVA. Slovenskými klientmi najčastejšie využívaná letecká spoločnosť SkyEurope bojuje o prežitie. Pre jej zákazníkov to znamená zvýšené riziko, že ak im firma ostane niečo dlžná, získajú to od nej len ťažko.

Firma v súčasnosti nemá na to, aby pri zrušených letoch vracala peniaze tak rýchlo, ako to vyžaduje zákon, čo napokon priznala aj v rozhovore pre SME.sk. Ukazujú to aj skúsenosti približne štyridsiatky sťažovateľov na službe Sťažnosti.sme.sk.

Podľa viacerých nálezov Slovenskej obchodnej inšpekcie tým porušuje Nariadenie Európskeho parlamentu č. 261/2004. Podľa neho majú klienti právo na vrátenie peňazí do siedmich dní. Aerolinka v niektorých prípadoch nevyplatila prostriedky rok.

Ako sa proti takémuto postupu môžu brániť klienti leteckých spoločností? Povedať, aká cena za letenku je ešte primeraná riziku tej ktorej leteckej spoločnosti, prakticky nemožno. Možno ale aspoň znížiť riziko, že v prípade krachu leteckej firmy prídu ľudia o peniaze úplne. Najlepšou prevenciou je platiť za služby kartou a odkladať si aj detaily následnej komunikácie s prepravcom.

Obchodná inšpekcia zaberá, podnetov je veľa

Čo je potrebné predložiť k reklamácii platby kartou

- potvrdenie o kúpe/objednávke letenky

- dôkaz o pokusoch kontaktovať spoločnosť, bez ohľadu na úspešnosť takéhoto pokusu

- ak spoločnosť skrachovala, potvrdenie o tomto fakte

- ak sa jedná o reklamáciu z dôvodu kartového podvodu, informácie o strate/odcudzení karty

- všetky ďalšie doklady, ktoré má poškodený k dispozícií a preukazujú jeho tvrdenia

Zákazník sa so žiadosťou o vrátenie peňazí za zrušený let musí najprv obrátiť na leteckú spoločnosť. Ak by aj firma takéhoto klienta ignorovala, vyplatí sa mať dôkaz pokusu o komunikáciu s leteckou spoločnosťou.

Druhá možnosť, ako vymáhať peniaze za zrušený let, je hľadať podporu v Slovenskej obchodnej inšpekcii. Tá za za prvé tri mesiace tohto roka zaznamenala 104 podnetov na SkyEurope Airlines.

„Z toho bolo do konca marca prešetrených 87. Z prešetrených bolo 76 podnetov opodstatnených," tvrdí hovorkyňa Danuša Krkošová. Vysvetľuje, že väčšina z nich bola zameraná na porušovanie povinnosti prepravcu pri náhradách za zrušenie alebo zmenu času letu. „Len dva podnety boli zamerané na poškodenie batožiny," dodala.

Ako čitatelia potvrdzujú, prítomnosť inšpekcie donúti aerolinky „prehodnotiť" svoj prístup. Spravidla prevedie dlžné peniaze najneskôr do dvoch dní od vykonania inšpekcie.

Alternatívnou cestou je banka

Ak klienti platili za letenku platobnou kartou, môžu reklamovať zrušenie letu v banke, ktorá im kartu vydala. Jednou z podmienok vrátenia je práve to, aby ich aerolinky pri výzvach o vyrovnanie dlhu ignorovali. A to treba dokladovať, stačia aj odoslané emaily.

Banka sa potom obráti na banku obchodníka s internou reklamáciou, tzv. chargebackom.

Je pritom jedno, akou kartou človek platil. „Z nášho pohľadu nie je rozdiel v debetných a kreditných kartách," hovorí Miloslav Kozler, manažér Visa Europe pre ČR a Slovensko. Zhodne to tvrdia aj banky.

„Držiteľ karty je povinný poskytnúť banke všetky podklady týkajúce sa reklamovanej transakcie," vysvetľuje Miroslava Boborová, špecialista správy platobných kariet vo VÚB banke. Vydavateľská banka si následne uplatní internú reklamáciu podľa platných medzinárodných reklamačných pravidiel kartových spoločností najskôr po 30 dňoch od dátumu, kedy mala byť služba poskytnutá.

„V prípade, že je reklamácia oprávnená, návratnosť prostriedkov je 100 percent. Klient kontaktuje banku až v krajnom prípade, keď neuspeje u leteckej spoločnosti" hovorí k téme Štefan Frimmer, hovorca Slovenskej sporiteľne.

Všetky oslovené banky zdôrazňujú predloženie dôkazov o tom, že klient sa pokúšal so spoločnosťou komunikovať. Boris Gandel z Tatra banky dokonca hovorí, že medzinárodné kartové spoločnosti túto podmienku uvádzajú ako povinnú náležitosť. „Maximálna lehota na vyriešenie takejto reklamácie je šesť mesiacov," dodáva.

Podľa Slovenskej sporiteľne je lehota na riešenie minimálne 45 dní. Z vyjadrení všetkých bánk však vyplýva, že štandardne sa takéto reklamácie riešia do dvoch-troch mesiacov. Finančné prostriedky sa klientom vracajú až po ukončení reklamačného konania.

SkyEurope štátu neplatí, obchodní partneri sa nesťažujú

Ku koncu roku 2008 dlhovala SkyEurope Sociálnej poisťovni takmer 50 miliónov korún. Lýdia Výborná zo Sociálnej poisťovne tvrdí, „že proti neplatičom využívajú všetky možnosti, ktoré umožňuje zákon o sociálnom poistení a interné predpisy." Podľa zákona o sociálnom poistení je možné pohľadávku vymáhať postúpením, odpísaním, alebo podľa osobitného zákona, napr. exekúciou.

Dlhujú aj za pokuty

V roku 2008 vydala Slovenská obchodná inšpekcia voči SkyEurope 14 rozhodnutí, ktoré sú už právoplatné. Celková výška udelených pokút je 68 691 eur. V tomto roku je jediné právoplatné rozhodnutie vo výške 600 €. „Žiadna z pokút nebola do 1. apríla uhradená," hovorí Danuša Krkošová, hovorkyňa SOI.

Spoločnosť sa tento a ani minulý rok neodvolala proti žiadnej z uložených pokút. Podľa hovorkyne „za roky 2008 - 2009 spoločnosť neuhradila pokuty vo výške 69 291 €. Dodala, že od roku 2002 z celkovej výšky uložených pokút 76 491,83 € spoločnosť uhradila len 7 966,54 €. „Pokuty sú a budú vymáhané exekúciou," uzavrela.

Letiská: Platia nám

Ján Breja z ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií na otázku, či má ministerstvo kompetenciu odobrať licenciu aerolinke z dôvodu neplatenie odvodov a pokút reagoval: „Skúmame a sledujeme okrem iného to, či spoločnosť z finančných dôvodov neobmedzuje bezpečnosť prevádzky a či z finančných dôvodov neobmedzuje údržbu lietadiel z hľadiska bezpečnosti prevádzky," Podľa vyjadrenia ministerstva aktuálne vo veci odobratia licencie SEA nekoná.

Na solventnosť leteckej spoločnosti sme sa opýtali aj niekoľkých obchodných partnerov - letísk.

"SkyEurope je našimi zákazníkmi využívaná a cenená letecká spoločnosť," tvrdí Jo Lloyd z Letiska Londýn-Luton. Podľa nej sú vzťahy so spoločnosťou korektné. Bližšie konkretizovať to nechcela. "Obchodné dohody sú dôverné," dodala. Zhodný názor má aj Eva Krejčí z pražského letiska Ruzyně. Potvrdila, že SkyEurope si záväzky plní. Bratislavské letisko na otázky odpovedať odmietlo. Hovorkyňa letiska Dana Madunická to odôvodnila tým, že denník SME poškodzuje dobré meno letiskovej spoločnosti.

Oprava: Pôvodne sme uviedli, že za letisko Londýn-Luton reagoval pán Jo Lloyd, v skutočnosti ide o dámu. Za chybu sa ospravedlňujeme.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 195
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 870
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 182
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 776
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 907
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 957
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 618
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 415
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 427
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 212
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 957
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 618
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 415
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 137
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 427
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 212
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu