Prípravu PPP projektov najviac ovplyvnila finančná kríza

Svetová finančná kríza mala najväčší vplyv na prípravu diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Zabezpečenie financovania, keď podmienky sa ...

BRATISLAVA: Svetová finančná kríza mala najväčší vplyv na prípravu diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Zabezpečenie financovania, keď podmienky sa výrazne zmenili, zostáva hlavným problémom pri realizácii PPP projektov. Na utorkovom diskusnom stretnutí internetového časopisu Stavebné fórum.sk v spolupráci s Asociáciou PPP o tom informoval Rastislav Gajarský z poradenskej spoločnosti PricewaterhouseCoopers, zaoberajúcej sa aj podmienkami financovania PPP projektov.

Kľúčovú úlohu pri realizácii PPP projektov majú podľa Gajarského multilaterálne finančné inštitúcie Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európska investičná banka (EIB). Bez ich účasti by financovanie týchto projektov nebolo reálne. Komerčné banky majú záujem o financovanie PPP projektov napriek súčasnej finančnej kríze. Na začiatku prípravy PPP projektov boli ochotné poskytnúť úvery v objeme od 100 mil. € do 200 mil. €, v súčasnosti chcú poskytnúť 55 mil. € až 70 mil. €. Podmienky financovania ovplyvňujú zmeny v štruktúre úverov, výška márž ako aj dĺžka financovania

Diaľničné PPP projekty na Slovensku sú podľa Igora Snopka zo spoločnosti Skanska Infrastructure Development pripravené dobre. Prvá podpísaná koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa neho štandardná. "Terajšia doba je ako stvorená na realizáciu PPP projektov," tvrdí Snopek. PPP projekty sú podľa neho pre SR dôležité aj z hľadiska plnenia maastrichtských kritérií. Budúcnosť majú nielen pri výstavbe a prevádzke diaľnic, ale aj v iných oblastiach, kde účasť súkromného sektora dokáže zabezpečiť rýchlejšiu a efektívnejšiu realizáciu projektov. Dolná hranica financovania PPP projektov by podľa Snopka mala byť 80 mil. €. Za najdôležitejší moment v PPP projektoch označil správne a presné rozdelenie rizík medzi štátom a koncesionárom.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák sa vyslovil za urýchlenie výstavby diaľnic práve cez PPP projekty ako najefektívnejší spôsob modernizácie zanedbanej cestnej infraštruktúry. Výstavba diaľničnej siete bez využitia súkromných zdrojov v PPP projektoch by podľa neho trvala do roku 2020 až 2025. Priamy ekonomický prínos z urýchlenia diaľničnej výstavby by podľa štúdie VÚD predstavoval okolo 3,3 mld. € a nepriamy efekt pre ekonomiku by dosiahol ďalších zhruba 10 mld. €. Palčák zároveň označil za dôležité zabezpečenie transparentnosti pri realizácii PPP projektov. Tie sú podľa neho pre SR nevyhnutné, keďže štát by ich nedokázal zabezpečiť lacnejšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 732
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 559
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 725
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 563
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 332
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 869
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 992

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop