Prípravu PPP projektov najviac ovplyvnila finančná kríza

Svetová finančná kríza mala najväčší vplyv na prípravu diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Zabezpečenie financovania, keď podmienky sa ...

BRATISLAVA: Svetová finančná kríza mala najväčší vplyv na prípravu diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Zabezpečenie financovania, keď podmienky sa výrazne zmenili, zostáva hlavným problémom pri realizácii PPP projektov. Na utorkovom diskusnom stretnutí internetového časopisu Stavebné fórum.sk v spolupráci s Asociáciou PPP o tom informoval Rastislav Gajarský z poradenskej spoločnosti PricewaterhouseCoopers, zaoberajúcej sa aj podmienkami financovania PPP projektov.

Kľúčovú úlohu pri realizácii PPP projektov majú podľa Gajarského multilaterálne finančné inštitúcie Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európska investičná banka (EIB). Bez ich účasti by financovanie týchto projektov nebolo reálne. Komerčné banky majú záujem o financovanie PPP projektov napriek súčasnej finančnej kríze. Na začiatku prípravy PPP projektov boli ochotné poskytnúť úvery v objeme od 100 mil. € do 200 mil. €, v súčasnosti chcú poskytnúť 55 mil. € až 70 mil. €. Podmienky financovania ovplyvňujú zmeny v štruktúre úverov, výška márž ako aj dĺžka financovania

Diaľničné PPP projekty na Slovensku sú podľa Igora Snopka zo spoločnosti Skanska Infrastructure Development pripravené dobre. Prvá podpísaná koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa neho štandardná. "Terajšia doba je ako stvorená na realizáciu PPP projektov," tvrdí Snopek. PPP projekty sú podľa neho pre SR dôležité aj z hľadiska plnenia maastrichtských kritérií. Budúcnosť majú nielen pri výstavbe a prevádzke diaľnic, ale aj v iných oblastiach, kde účasť súkromného sektora dokáže zabezpečiť rýchlejšiu a efektívnejšiu realizáciu projektov. Dolná hranica financovania PPP projektov by podľa Snopka mala byť 80 mil. €. Za najdôležitejší moment v PPP projektoch označil správne a presné rozdelenie rizík medzi štátom a koncesionárom.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák sa vyslovil za urýchlenie výstavby diaľnic práve cez PPP projekty ako najefektívnejší spôsob modernizácie zanedbanej cestnej infraštruktúry. Výstavba diaľničnej siete bez využitia súkromných zdrojov v PPP projektoch by podľa neho trvala do roku 2020 až 2025. Priamy ekonomický prínos z urýchlenia diaľničnej výstavby by podľa štúdie VÚD predstavoval okolo 3,3 mld. € a nepriamy efekt pre ekonomiku by dosiahol ďalších zhruba 10 mld. €. Palčák zároveň označil za dôležité zabezpečenie transparentnosti pri realizácii PPP projektov. Tie sú podľa neho pre SR nevyhnutné, keďže štát by ich nedokázal zabezpečiť lacnejšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 811
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 442
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 995
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 498
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 541
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 363
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 352
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 126
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 968
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 844

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Muž žijúci so ženským srdcom. Najťažšia bola rekonvalescencia

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Na testovanie potravín dá Brusel milión eur, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.