SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Prípravu PPP projektov najviac ovplyvnila finančná kríza

Svetová finančná kríza mala najväčší vplyv na prípravu diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Zabezpečenie financovania, keď podmienky sa ...

BRATISLAVA: Svetová finančná kríza mala najväčší vplyv na prípravu diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Zabezpečenie financovania, keď podmienky sa výrazne zmenili, zostáva hlavným problémom pri realizácii PPP projektov. Na utorkovom diskusnom stretnutí internetového časopisu Stavebné fórum.sk v spolupráci s Asociáciou PPP o tom informoval Rastislav Gajarský z poradenskej spoločnosti PricewaterhouseCoopers, zaoberajúcej sa aj podmienkami financovania PPP projektov.

Skryť Vypnúť reklamu

Kľúčovú úlohu pri realizácii PPP projektov majú podľa Gajarského multilaterálne finančné inštitúcie Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európska investičná banka (EIB). Bez ich účasti by financovanie týchto projektov nebolo reálne. Komerčné banky majú záujem o financovanie PPP projektov napriek súčasnej finančnej kríze. Na začiatku prípravy PPP projektov boli ochotné poskytnúť úvery v objeme od 100 mil. € do 200 mil. €, v súčasnosti chcú poskytnúť 55 mil. € až 70 mil. €. Podmienky financovania ovplyvňujú zmeny v štruktúre úverov, výška márž ako aj dĺžka financovania

Diaľničné PPP projekty na Slovensku sú podľa Igora Snopka zo spoločnosti Skanska Infrastructure Development pripravené dobre. Prvá podpísaná koncesná zmluva na výstavbu a prevádzku úsekov rýchlostnej cesty R1 je podľa neho štandardná. "Terajšia doba je ako stvorená na realizáciu PPP projektov," tvrdí Snopek. PPP projekty sú podľa neho pre SR dôležité aj z hľadiska plnenia maastrichtských kritérií. Budúcnosť majú nielen pri výstavbe a prevádzke diaľnic, ale aj v iných oblastiach, kde účasť súkromného sektora dokáže zabezpečiť rýchlejšiu a efektívnejšiu realizáciu projektov. Dolná hranica financovania PPP projektov by podľa Snopka mala byť 80 mil. €. Za najdôležitejší moment v PPP projektoch označil správne a presné rozdelenie rizík medzi štátom a koncesionárom.

Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák sa vyslovil za urýchlenie výstavby diaľnic práve cez PPP projekty ako najefektívnejší spôsob modernizácie zanedbanej cestnej infraštruktúry. Výstavba diaľničnej siete bez využitia súkromných zdrojov v PPP projektoch by podľa neho trvala do roku 2020 až 2025. Priamy ekonomický prínos z urýchlenia diaľničnej výstavby by podľa štúdie VÚD predstavoval okolo 3,3 mld. € a nepriamy efekt pre ekonomiku by dosiahol ďalších zhruba 10 mld. €. Palčák zároveň označil za dôležité zabezpečenie transparentnosti pri realizácii PPP projektov. Tie sú podľa neho pre SR nevyhnutné, keďže štát by ich nedokázal zabezpečiť lacnejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  2. Mysli na svoju budúcnosť!
  3. Láka ťa svet? Študuj v Nitre, je ako Rím na 7 pahorkoch
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ročný magister v data science v Prahe odštartuje tvoju kariéru!
  6. Nové číslo Historickej revue
  7. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  8. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  2. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 18 832
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 16 211
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 13 068
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 9 335
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 9 108
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 8 237
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 489
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 206
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 639
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Udalosti, ktoré definovali pandémiu koronavírusu.

20 h
Prezidentka Zuzana Čaputová si uctila obete pandémie.

Opäť pribudlo viac ako sto úmrtí.

12 h
Tibor Gašpar.

V kauze trenčianskeho baru obvinili Gašpara, Hraška aj Krajmera.

4 h
Cynická obluda

Kollár má prednosť

V rámci korupciou a papalášizmom nasiaknutého chaosu nazvaného očkovanie sa predbehli aj poslanci.

Neprehliadnite tiež

Vlajka USA.

Zamestnávatelia v USA vytvorili viac pracovných miest než sa očakávalo.

2 h
Ilustračné foto.

Nečinnosť spôsobuje oneskorenie výstavby obchvatu.

3 h
Ilustračná fotografia.

Na druhom mieste skončil čínsky Huawei.

4 h
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia.

Stratégiu pomenovali Accelerate.

4 h