BRATISLAVA. Zatiaľ čo v prvej vlne sa príspevok na 22.100 nových automobilov minul za necelé tri týždne, druhé kolo s rovnakým počtom dotovaných áut možno nepotrvá viac ako tri dni.
Šrotovné potiahlo automobilový trh už počas marca, keď predaj nových áut medzimesačne stúpol o vyše dve tretiny. Podľa štatistík pribudlo do evidencie 7698 nových osobných a malých nákladných áut.
Nie všetci motoristi si už za šrotovné kúpili nové vozidlo. Pre veľký záujem totiž mnohí musia naň čakať aj niekoľko týždňov či mesiacov. Príspevok štátu spoločne so zľavou predajcu zlacní kúpu vozidla o najmenej 2000 eur (60.252 Sk).
V druhom kole, ktoré sa začalo v pondelok, štát prispeje Slovákom na kúpu nového auta sumou 1000 eur (30.126 korún), pokiaľ predajca poskytne rovnakú zľavu. Do dnešného popoludnia už firmy prevzali na likvidáciu viac ako 14.400. Štátna dotácia tak ešte vystačí na menej než 8000 áut. Podľa dostupných informácií niektoré šrotoviská prestali pre nedostatok miesta autá odoberať.
Vďaka šrotovnému sa podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Jozefa Uhríka zvýši v tomto roku predaj áut na Slovensku oproti pôvodným predpokladom asi o 35.000 vozidiel. "Do 20. marca to bola katastrofa," povedal o predaji Uhrík. Ak by sa odbyt áut naďalej vyvíjal rovnakým tempom, predalo by sa podľa neho asi 50.000 až 60.000 áut.
Napriek zavedeniu štátnej dotácie sa však zrejme nepredá toľko automobilov ako vlani, keď Slováci kúpili takmer 97.000 vozidiel. Uhrík odmietol názory niektorých odporcov šrotovného, že opatrenie pomôže iba zahraničným automobilkám.
Najžiadanejšou značkou na Slovensku v prvom kvartáli zostala česká Škoda, ktorá v krajine predala 2749 automobilov. Jej trhový podiel tak dosiahol 16,99 percenta, medziročne však klesol o 3,75 percentuálneho bodu. Druhé miesto obsadila značka Peugeot (trhový podiel 8,08 percenta) a prvú trojku doplnil Renault (osem percent).