SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 14:47

Pred šrotoviskami sa nocovalo. Dotácia sa rýchlo míňa

Do 13:00 hodiny dopoludnia šrotoviská prevzali na spracovanie už 4600 vozidiel.

(Zdroj: Ilustračné - SME)

Väčšina predajcov sa zapojí aj do druhého kola šrotovného. Niektorí však len s vybranými modelmi.

Kto zľaví z ceny

Dotáciu 2000 eur získate pri kúpe modelov značiek:

Škoda
Peugeot
Renault
Dacia
Volkswagen
Kia
Hyundai (vybrané modely)
Honda (zavisí od predajne)
Citroen
Opel
Chevrolet

Zdroj: Predajcovia

BRATISLAVA. Ak ste nestihli prvé kolo šrotovného, dnes štartuje druhé, pravdepodobne posledné kolo. So zošrotovaním starého auta sa preto treba poponáhľať. Ďalších 22,1 milióna eur na šrotovné má stačiť na 20 600 nových áut. Časť z týchto peňazí však pôjde na dotácie pre zhruba tri tisícky ľudí, ktorí zostali z prvého kola.

Zľavu 2000 eur je možné podľa nových pravidiel získať len na autá, ktoré predajca zľaví o tisíc eur, k zľave predajcu potom štát pridá ďalšiu. Nárok na zľavu majú podľa výnosu ministerstva hospodárstva pre druhé kolo tí, čo si dajú oddnes zošrotovať vozidlo staršie ako desať rokov a kúpia si nové auto do 25­tisíc eur. Tak ako v prvom kole ho však musia vlastniť k 31. decembru minulého roka.

Šrotoviská sa nachystali

Niektorí spracovatelia starých áut sa na záujemcov o zošrotovanie nachystali - do poradovníkov začali zapisovať ľudí už koncom minulého týždňa. Poradovníky pre druhé kolo šrotovného tak už má napríklad WIP Autovrakovisko v Bratislave Trnávke, ale tiež firma ŽP Eko Qelet, ktorá má 15 pobočiek po celom Slovensku.

Iní berú ľudí priebežne, tak ako v košickom šrotovisku Pop - Car Servis. „Stačí, že jeden­ dvaja z poradovníka neprídu, a vypukne zmätok," povedal jeho konateľ Peter Popivčák. Poradovníky zatiaľ nezaviedli trnavská firma Autovraky či Auto - AZ s prevádzkou v Zohore. Pred jej zatvorenou prevádzkou sa ľudia zhromažďovali už včera poobede. „Už tu stojí asi 30 áut, asi tu budú aj nocovať," povedal včera o pol štvrtej poobede konateľ firmy Ľubomír Farenzena.

Čo treba vedieť o šrotovnom

1.Mám dve staršie autá vyrobené pred rokom 1999. Keď ich dám zošrotovať, môžem dostať dvojnásobné šrotovné na jedno nové auto?

Na nákup jedného nového vozidla môže byť zľava a dotácia poskytnutá len za jedno zlikvidované staré motorové vozidlo a len jedenkrát.

2.Môžem dostať šrotovné, ak som zdedil staršie vozidlo po príbuznom, ktorý zosnul v minulom roku, ale dedičské konanie prebehlo až v tomto roku?

Rozhodujúce je, kedy došlo k smrti poručiteľa. Podľa Občianskeho zákonníka sa „dedičstvo nadobúda smrťou poručiteľa". Po jeho smrti nastupuje dedičské konanie, účelom ktorého je zistiť rozsah dedičstva a okruh dedičov - jeho účinky sa viažu spätne ku dňu smrti poručiteľa.

Z toho vyplýva, že ak k smrti poručiteľa došlo pred 31. decembrom 2008, ako dedič starého auta si môžete uplatniť právo na šrotovné, aj keď dedičské konanie bolo ukončené po 1. januári 2009. Vlastníctvo k motorovému vozidlu preukážete predajcovi overenou fotokópiu právoplatného osvedčenia o dedičstve, ktoré vydá notár poverený súdom viesť konanie o dedičstve.

3. Aké auto si môžem kúpiť s podporou šrotovného?

S dotáciou za zošrotovanie starého auta si môžete kúpiť len nové osobné motorové vozidlo s rokom výroby 2008 a 2009 (kategória M1). Nové auto nemôže mať najazdených viac ako 6000 kilometrov, nemohlo byť uvedené do prevádzky pred viac ako šiestimi mesiacmi a nestojí viac ako 25­tisíc eur (teda 750­tisíc korún) vrátane DPH pred znížením ceny. Dotácia sa nevzťahuje na kúpu nákladných áut, ani vozidiel kategórie N1.

Zdroj: Ministerstvo hospodárstva

Niektoré autorizované šrotoviská majú viacej pobočiek, preto je dobré zavolať, či nemá prevádzku bližšie k vášmu bydlisku. Prednostne budú vybavovaní ľudia z prvého kola - ktorí buď majú auto už na šrotovisku, alebo sú v poradovníku. Pre nich zostávajú pravidlá rovnaké ako v prvom kole - 2000 eur získajú vtedy, ak predajca zľaví 500 eur, tisícku, ak nezľaví.

Predajcovia sú opatrnejší

Hoci prvé kolo šrotovného prinieslo zvýšenie predaja niektorých modelov aj päťnásobne, viacerí predajcovia už hovoria aj o stratách. „V prípade, že by sme poskytli zľavu 1000 eur, dostali by sme sa pod nákupnú cenu vozidla, čiže do straty," povedala Klaudia Valušková, majiteľka spoločnosti Auto Valušek. Tá predáva značky Škoda, Kia, Volkswagen, Fiat a Alfa Romeo.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Podobne to vidí aj obchodný riaditeľ značky Kia Roman Portášik: „Nepovažujem za úplne šťastnú situáciu, keď si vláda vytvára politické body na úkor nášho zisku."

Niektoré značky sú rozhodnuté ísť do druhého kola aj po zmene podmienok. „Ideme do druhého kola s oboma značkami Renault aj Dacia," povedala hovorkyňa spoločnosti Renault Slovensko Jana Rajcová.

Hyundai poskytne zľavu len na vybrané modely. Honda nechala zľavu na predajcoch. „Naši autorizovaní díleri majú na výber, či chcú participovať na šrotovnom, alebo nie," povedal Ľubomír Konečný z obchodného oddelenia značky. Väčšina sa podľa neho rozhodla, že sa zapojí. Záujemcom však odporúča dopredu zavolať predajcovi, či vybraný model zľaví. Prípadne skúsiť v inej predajni značky.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Šrotovné sa míňa rýchlym tempom

V druhom kole poskytovania štátnej dotácie na nahradenie starého auta novým, tzv. šrotovného, je vyčerpaná už štvrtina stanoveného maximálneho počtu 22.100 dotácií. Podľa portálu Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR bolo totiž do tejto chvíle prevzatých na spracovanie už viac ako 5525 vozidiel.

V Hliníku nad Hronom 2. kolo šrotovného začalo návalom

Začiatok pracovného času u jedného z najväčších spracovateľov autovrakov na Slovensku, ktorým je závod ŽP EKO Qelet v Hliníku nad Hronom, sprevádzal dnes nával majiteľov starých automobilov. V úvodný deň 2. kola tzv. šrotovného stálo pred vrátnicou strediska vyše 30 vozidiel.

Ako informoval TASR vedúci prevádzky Ján Furik, na výkup v ďalších dňoch museli zaviesť poradovník. "Už dnes zapisujeme na štvrtok, ale ak to v rámci Slovenska pôjde takýmto tempom, za týždeň je kvóta pre 2. kolo šrotovného naplnená," priblížil aktuálnu situáciu Furik. Potvrdil, že na ich prevádzke sa začiatok 2. kola obišiel bez incidentov, ale majú správy, že nie všade dokázali majitelia starých automobilov pokojne čakať na poradie.

Pred šrotoviskom v Poprade stáli dnes vozidlá v dlhom rade

Majitelia starších áut, ktorí chcú využiť druhé kolo šrotovného a vymeniť starú škodovku, žiguli či favorita za nové vozidlo, čakali dnes pred bránami šrotoviska vo východnej časti Popradu v dlhých radoch.

"Niektoré autá tu čakajú už týždeň," povedal pre TASR jeden z pracovníkov neďalekej firmy. Dodal, že motoristi ich tam jednoducho nechali po uzatvorení prvého kola. "My sme tu od šiestej rána. Akurát sme tu na zákrute. Pred nami je zhruba 30 áut," pridal sa Popradčan, ktorý stál neďaleko svojho dosluhujúceho auta. Predpokladal, že to dnes stihne, keďže dovolenku má iba na jeden deň. Dodal, že "keď sa vodiči pýtali zamestnancov šrotoviska, tvrdili im, že urobia 60 áut za deň".

V Hanušovciach nad Topľou čakajú na šrotovné od skorého rána

Na otvorenie prevádzky spoločnosti MAVEBA v Hanušovciach nad Topľou, ktorá sa zaoberá zberom a ekologickým spracovaním starých vozidiel, dnes čakali ľudia už od 5. hodiny. Pred bránami areálu stálo niekoľko desiatok starých škodoviek, ale aj autá iných značiek, ktoré sa majitelia rozhodli dať zošrotovať, aby tak získali dotáciu na kúpu nového auta.

"Po prvej výzve som to nestihol. Počul som, že bol veľký záujem a preto som prišiel hneď v prvý deň. Teraz je 9.00 a som asi 30. v poradí. Mám viac ako 20-ročné auto a chcel by som nové," povedal pre TASR 55-ročný Vranovčan. Na odovzdanie áut však nečakali len súkromní vlastníci, ale našli sa aj takí, ktorí ich využívajú na podnikateľskú činnosť a radi by obnovili svoj vozový park.

TASR,ČTK
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 944
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 301
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 441
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 322
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 690
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 248
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 165
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 911
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 344
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 509
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Ďalšia banka podliezla hypotekárne dno, chce sa zviditeľniť

Úrok je opticky najnižší, ale nie najvýhodnejší.

Fio banka
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Neprehliadnite tiež

Zotavovanie ekonomiky eurozóny sa nečakane rýchlo spomaľuje, varuje šéfka ECB

Banka signalizovala ďalšie uvoľnenie menovej politiky v decembri.

Na archívnej snímke z februára 2020 šéfka Európskej centrálnej banky Christine Lagardová v Štrasburgu.

Strana Za ľudí predstavila svoju víziu pre plán obnovy

Slovensko sa má posunúť od montážnej dielne k znalostnej ekonomike.

Vicepremiérka Veronika Remišová.