BRATISLAVA. Informoval o tom predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš v súvislosti so začatím výstavby štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke okolo 52 kilometrov. Tie všetky naprojektoval Dopravoprojekt. Ide o druhý balík projektov PPP, ktorý sa začal realizovať ako prvý. Dopravoprojekt v súčasnosti vykonáva k uvedeným projektom inžiniersku činnosť spočívajúcu vo vybavení právoplatného stavebného povolenia. Agentúru SITA o tom v piatok informovala manažérka pre komunikáciu Dopravoprojektu Petra Pauerová.
Projekt výstavby rýchlostnej cesty R1 patrí podľa Koczkáša z technického hľadiska k veľmi vhodným úsekom pre PPP projekty. "Úsek však nebude jednoduchým projektom a na všetky na ňom sa podieľajúce subjekty bude čakať veľa výziev, od geotechnických problémov rôzneho charakteru až po výstavbu v zastavaných územiach Nitry a Banskej Bystrice," skonštatoval Koczkáš.
Koncesnú zmluvu o výstavbe a prevádzke vybraných úsekov rýchlostnej cesty R1 podpísali minister dopravy Ľubomír Vážny a prezident francúzskej spoločnosti Vinci Fradi Selwan 23. marca tohto roku. Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku vybraných úsekov R1 predložilo ponuku vo výške 1,5 mld. eur, z čoho zhruba 930 mil. eur sú náklady súvisiace s vlastnou výstavbou a zvyšok súvisí podľa Vážneho s tým, že počas 30 rokov trvania koncesie bude koncesionár robiť prevádzku a zabezpečovať údržbu diela. Počas 30 rokov trvania koncesie na R1 má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená koncesionárovi celková suma 3,465 mld. eur.