Šéf General Motors pripúšťa možný bankrot automobilky

Americká automobilka General Motors urýchlene vyhlási bankrot, ak to bude potrebné, uviedol v piatok jej šéf Fritz Henderson pre britský denník Financial Times.

DETROIT. Americká automobilka General Motors (GM) urýchlene vyhlási bankrot, ak to bude potrebné, uviedol v piatok jej šéf Fritz Henderson pre britský denník Financial Times.

Koncern tento týždeň upozornil na rastúce riziká, že vyhlási bankrot do júna, keďže prezident Barack Obama odmietol jeho sanačný plán ako nedostatočný a dal mu 60 dní na vypracovanie nového. GM sa musí pokúsiť presvedčiť majiteľov dlhopisov a odbory, aby pristúpili na väčšie ústupky.

"Ak sa budeme musieť uchýliť k bankrotu, potom to urobíme rýchlo. Existujú netradičné spôsoby, ako to urobiť, ale na to potrebujete veľkú dávku moci, vôle a vplyvu. A my máme moc, vôľu a vplyv," povedal Henderson, ktorý v pondelok prevzal vedenie GM po Rickovi Wagonerovi.

Henderson vyslal jasnú správu majiteľom dlhopisov a odborárom, keď povedal, že čistú bilanciu nie je možné dosiahnuť rokovaniami a cestou k nej môže byť bankrot.

"Mnoho ľudí tvrdí, že vláda to nikdy nedopustí. Je úplne jasné, že toto nie je ten prípad," uviedol Henderson. "A ak máte ešte nejaké pochybnosti, potom ma počúvajte: urobíme svoju prácu jedným alebo druhým spôsobom, a preto pripomínam ľuďom, ktorí nečinne sedia a tvrdia, že sa to nestane - môže sa to stať, je to naozaj možné, ale spoločnosť dosiahne svoje ciele."

Väčšina ľudí stále predpokladá, že GM sa bude chcieť vyhnúť bankrotu rokovaním s odbormi a majiteľmi dlhopisov, ktorých sa bude snažiť prinútiť k väčším ústupkom. Podľa demokratického senátora Carla Levina sa Obama a jeho administratíva snažia hovorením o bankrote prinútiť majiteľov dlhopisov, aby sa vrátili za rokovací stôl a súhlasili s ústupkami. Zároveň však upozorňuje na to, že je to nebezpečná hra, pretože hovorenie o bankrote ho môže reálne spôsobiť. "Čím viac o tom verejne hovoríte, tým viac ľudí pochybuje o tom, či si má kúpiť auto tejto spoločnosti."

GM musí zmenšiť svoj dlh vo výške 27,5 miliardy USD (20,48 miliardy eur), ktorý nie sú majitelia dlhopisov ochotní vymeniť za akcie. Ďalších 20,4 miliardy USD predstavujú záväzky voči zdravotnému fondu odborovej organizácie UAW. Bankrot by majiteľom dlhopisov a odborárom sťažil cestu k zaplateniu týchto pohľadávok. Henderson má na presvedčenie majiteľov dlhopisov a odborárov čas do 1. júna.

Aj Henderson trvá na tom, že jeho prioritou je reštrukturalizácia GM bez bankrotu. Jeho vyhlásenia však naznačujú, že je oveľa ochotnejší uvažovať o tejto ceste ako bývalý šéf GM Wagoner.

Wall Street Journal vo svojej v utorok zverejnenej analýze tvrdí, že bankrot a ochrana pred veriteľmi by mali GM rovnako ako Chrysleru pomôcť dostať sa z najväčších problémov a oddeliť "dobré" životaschopné časti od "zlých", teda tých, ktoré sú odsúdené na zánik. Vláda by vraj bola rada, keby sa "dobrý" GM stal samostatnou spoločnosťou. "Dobrý" Chrysler chce vláda podľa Wall Street Journalu predať Fiatu.

Bankrot GM by znamenal pád americkej ikony, ktorá ešte v roku 2004 zaznamenala zisk 2,8 miliardy USD a v roku 1962 kontrolovala 51 % domáceho automobilového trhu. Avšak v posledných 4 rokoch zaknihoval koncern celkovú stratu vo výške 82 miliárd USD kvôli prepadu predaja veľkých áut, ktorý spôsobil nárast ceny benzínu spoločne so zamrznutím úverových trhov.

Americký prezident Barack Obama v pondelok odmietol poskytnutie ďalšej pomoci pre GM a Chrysler. Koncerny podľa neho nenavrhli také razantné zmeny, ktoré by boli dostatočným argumentom udeliť im ďalšiu štátnu pomoc. Dal im však poslednú šancu na nevyhnutnú reštrukturalizáciu. Od veriteľov a odborárov zasa požaduje "bolestivé ústupky" ako cenu za prežitie automobiliek.

Obama tvrdí, že prežitie automobiliek "nemôže závisieť od nekonečného prísunu dolárov daňových poplatníkov. Tieto spoločnosti a celý sektor musia stáť na vlastných nohách, nesmú sa spoliehať na ochranu štátu".

Informoval o tom britský denník Financial Times.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 12 359
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 882
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 464
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 469
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 253
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 866
  7. Kam do tepla v januári? 2 064
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 861
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 690
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 002

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kuzminová: Presvedčila som sa, že chyba nie je v streleckej forme

Slovenská biatlonistka je bez stresu a vo väčšej pohode. V stíhacích pretekoch skončila jedenásta.

PLUS

Logopedička: Nikdy nie je neskoro odnaučiť sa ráčkovať

Detí s problémami je čoraz viac.

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.