SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky

Záujem o šrotovné poľavil

Niektorí importéri ešte nie sú rozhodnutí, či sa do druhého kola šrotovného zapoja. Opatrnejšie sú aj šrotoviská.

Niektoré šrotoviská už zapisujú do poradovníkov nových záujemcov, či rušia nadčasy. Chcú sa vyhnúť chybám z prvého kola, keď prijali viac áut, ako bolo peňazí na dotácie.Niektoré šrotoviská už zapisujú do poradovníkov nových záujemcov, či rušia nadčasy. Chcú sa vyhnúť chybám z prvého kola, keď prijali viac áut, ako bolo peňazí na dotácie. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Zdá sa, že prvotné nadšenie predajcov áut zo šrotovného poľavilo. Dotácie štartujú opäť od pondelka, no niektoré značky zatiaľ len zvažujú, či a v akej miere sa zapoja do druhého kola.

Spiatočku zaradili aj šrotoviská. Niektoré sa rozhodli nepracovať nadčas, iné spisujú poradovníky. Chcú tak zabrániť tomu, aby sa nezopakovalo, že zošrotujú viac áut, ako je peňazí na dotácie.

Predajcovia ochladli

Podľa nových pravidiel, ak predajca neposkytne tisíceurovú dotáciu, tak ani štát svoju tisícku. Niektoré značky zmena podmienok zaskočila. „Situáciu vyhodnocujeme, hlavne pri malých autách, ako je rio a picanto, nás toto opatrenie vlády núti predávať so stratou," povedal obchodný riaditeľ spoločnosti Kia Motors Sales Slovensko Roman Portášik. No značka ide aj do druhého kola.

Rozhodnutá je už aj Škodovka: „Urobíme všetko pre to, aby sme aj v druhej vlne umožnili zákazníkom uplatniť si šrotovné v maximálnej výške," povedala hovorkyňa spoločnosti Lucia Busquet. Podobne chcú postupovať aj predajcovia volkswagenu, peugeotu. Hyundai poskytne zľavu tisíc eur len na vybrané modely. Poskytnutie dotácie zatiaľ zvažuje Opel.

Stále treba počítať s dlhými čakacími lehotami. Na modely značky Hyundai si tak kupec počká tri až štyri mesiace, na nový volkswagen aj do začiatku septembra. Najmenej sa čaká na kia, škodovky a peugeoty - mesiac dva. Tie sa vyrábajú aj u nás.

Šrotoviská spomalili

Šrotoviská budú prednostne vybavovať tých, čo buď majú auto už na šrotovisku, alebo sú v poradovníku.
„Tí, čo zostali z prvého kola, budú uprednostnení," potvrdil manažér spoločnosti Kovod Recycling, ktorá má pobočky v Banskej Bystrici, Lučenci, Poprade a Kendiciach.

Rovnako to bude aj v martinskej spoločnosti ŽP Eko Qelet, ktorá má 15 prevádzok po celom Slovensku. „Za to, že boli niekoľko dní v neistote, či sa im štátna dotácia ujde, dostanú navyše od firmy darček," povedal jej obchodný riaditeľ Viliam Ryšavý.

Niektorí spracovatelia už zapisujú nových záujemcov do poradovníkov. Telefonicky či osobne sa dá prihlásiť v bratislavskej firme WIP Autovrakovisko. Poradovníky má aj firma ŽP Eko Qelet.

Naopak, spoločnosť Auto - AZ s prevádzkou v Zohore ľudí do poradovníka nezapisuje. „Nechávame to na ľudí, že sa sami zorganizujú," povedal jej konateľ Ľubomír Farenzena.

Prví záujemcovia o zošrotovanie budú podľa neho pred šrotoviskami čakať už v nedeľu. „Ľudia podľahnú panike, aby sa dostali na rad, keďže ide o posledné kolo," povedal.

Poradovník nezavedie ani Peter Popivčák z košického šrotoviska Pop - Car Servis: „V druhom kole už nadčasy robiť nebudeme." Chce tak zabrániť tomu, aby sa vzali autá navyše bez oficiálneho potvrdenia potrebného na získanie štátnej dotácie.

Nemci menia autá o dušu

Šrotovné sa v Nemecku stalo najpopulárnejším konjunkturálnym opatrením. Vláda ho predĺži do konca roka.

LUXEMBURG. Taký úspech neočakával ani najväčší optimista. Podľa pôvodných predpokladov malo o šrotovné požiadať 600­tisíc občanov, veľká koalícia na tento účel vyčlenila 1,5 miliardy eur. Záujem je však oveľa väčší. V stredu večer dosiahol podľa denníka Financial Times Deutschland počet uchádzačov o dotáciu hranicu jedného milióna ľudí.

Kresťanskodemokratická kancelárka Angela Merkelová a sociálno-demokratický kancelársky kandidát a minister zahraničných vecí Frank-Walter Steinmeier sa dohodli, že vláda predĺži šrotovné do konca roka bez obmedzenia počtu záujemcov. Podľa internetového denníka Spiegel Online odborníci rátajú, že dovedna oň požiada 1,5 milióna Nemcov. Štátnu pokladnicu by tak táto dotácia zaťažila 3,75 miliardy eur.

Podľa Zväzu medzinárodných výrobcov automobilov sa v marci vďaka šrotovnému v Nemecku medziročne zvýšil predaj nových áut o 40 percent na zhruba 401­tisíc áut. Financial Times Deutschland uvádza, že zo šrotovného profitujú z nemeckých automobiliek najviac Volkswagen a Opel, zo zahraničných Toyota, Renault a Fiat. Záujem sa sústreďuje na kúpu nových áut do 15­tisíc eur. Problémy s odbytom majú výrobcovia drahších značiek Mercedes, BMW a Audi, ktorých sa šrotománia vôbec nedotkla. Naopak: ich odbyt výrazne klesá.

V nemeckej tlači sa však množia kritické hlasy. Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung hľadí do post-šrotovnej budúcnosti, keď píše: „Rázny pokles odbytu automobilov o niekoľko mesiacov je naprogramovaný. Z pohľadu politiky potrvá s nutnou dávkou šťastia táto mimoriadna konjunktúra možno až do septembrových parlamentných volieb. Potom bude nasledovať plač a škrípanie zubov, najmä v automobilkách, ako je Opel, ktoré sú silne závislé od nemeckého trhu. Šrotovné nemôže zachrániť nemecký automobilový priemysel: tri štvrtiny výroby idú totiž na vývoz."

Ján Šalgovič, čtk
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  6. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 363
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 745
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 279
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 387
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 966
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 521
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 4 032
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 749
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 305
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 916
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dominika Nevrlová

Príbeh Dominiky Nevrlovej.


15. okt

Pre požiar museli evakuovať časť pacientov.


a 1 ďalší 3 h
Europoslanec Martin Hojsík.

Gazprom škrtí kohútiky a cena plynu stúpa, tvrdí europoslanec.


15. okt

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Do konca roka 2023 zostáva vyčerpať ešte deväť miliárd eur.


SITA 18m
Minister financií Igor Matovič.

Každý minister by chcel viac, hovorí minister financií.


TASR 25m
Ilustračné foto.

Výroba osobných vozidiel v septembri medziročne klesla o 53,1 percenta.


TASR 2 h
Ilustračná fotografia.

V celom Rakúsku bolo prvýkrát zaregistrovaných viac než 100 000 elektromobilov.


TASR 3 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 19 324
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 570
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 056
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 201
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 267
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 566
  7. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 380
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 324
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu