BRATISLAVA. Zdá sa, že prvotné nadšenie predajcov áut zo šrotovného poľavilo. Dotácie štartujú opäť od pondelka, no niektoré značky zatiaľ len zvažujú, či a v akej miere sa zapoja do druhého kola.
Spiatočku zaradili aj šrotoviská. Niektoré sa rozhodli nepracovať nadčas, iné spisujú poradovníky. Chcú tak zabrániť tomu, aby sa nezopakovalo, že zošrotujú viac áut, ako je peňazí na dotácie.
Predajcovia ochladli
Podľa nových pravidiel, ak predajca neposkytne tisíceurovú dotáciu, tak ani štát svoju tisícku. Niektoré značky zmena podmienok zaskočila. „Situáciu vyhodnocujeme, hlavne pri malých autách, ako je rio a picanto, nás toto opatrenie vlády núti predávať so stratou," povedal obchodný riaditeľ spoločnosti Kia Motors Sales Slovensko Roman Portášik. No značka ide aj do druhého kola.
Rozhodnutá je už aj Škodovka: „Urobíme všetko pre to, aby sme aj v druhej vlne umožnili zákazníkom uplatniť si šrotovné v maximálnej výške," povedala hovorkyňa spoločnosti Lucia Busquet. Podobne chcú postupovať aj predajcovia volkswagenu, peugeotu. Hyundai poskytne zľavu tisíc eur len na vybrané modely. Poskytnutie dotácie zatiaľ zvažuje Opel.
Stále treba počítať s dlhými čakacími lehotami. Na modely značky Hyundai si tak kupec počká tri až štyri mesiace, na nový volkswagen aj do začiatku septembra. Najmenej sa čaká na kia, škodovky a peugeoty - mesiac dva. Tie sa vyrábajú aj u nás.
Šrotoviská spomalili
Šrotoviská budú prednostne vybavovať tých, čo buď majú auto už na šrotovisku, alebo sú v poradovníku.
„Tí, čo zostali z prvého kola, budú uprednostnení," potvrdil manažér spoločnosti Kovod Recycling, ktorá má pobočky v Banskej Bystrici, Lučenci, Poprade a Kendiciach.
Rovnako to bude aj v martinskej spoločnosti ŽP Eko Qelet, ktorá má 15 prevádzok po celom Slovensku. „Za to, že boli niekoľko dní v neistote, či sa im štátna dotácia ujde, dostanú navyše od firmy darček," povedal jej obchodný riaditeľ Viliam Ryšavý.
Niektorí spracovatelia už zapisujú nových záujemcov do poradovníkov. Telefonicky či osobne sa dá prihlásiť v bratislavskej firme WIP Autovrakovisko. Poradovníky má aj firma ŽP Eko Qelet.
Naopak, spoločnosť Auto - AZ s prevádzkou v Zohore ľudí do poradovníka nezapisuje. „Nechávame to na ľudí, že sa sami zorganizujú," povedal jej konateľ Ľubomír Farenzena.
Prví záujemcovia o zošrotovanie budú podľa neho pred šrotoviskami čakať už v nedeľu. „Ľudia podľahnú panike, aby sa dostali na rad, keďže ide o posledné kolo," povedal.
Poradovník nezavedie ani Peter Popivčák z košického šrotoviska Pop - Car Servis: „V druhom kole už nadčasy robiť nebudeme." Chce tak zabrániť tomu, aby sa vzali autá navyše bez oficiálneho potvrdenia potrebného na získanie štátnej dotácie.
Šrotovné sa v Nemecku stalo najpopulárnejším konjunkturálnym opatrením. Vláda ho predĺži do konca roka.
LUXEMBURG. Taký úspech neočakával ani najväčší optimista. Podľa pôvodných predpokladov malo o šrotovné požiadať 600tisíc občanov, veľká koalícia na tento účel vyčlenila 1,5 miliardy eur. Záujem je však oveľa väčší. V stredu večer dosiahol podľa denníka Financial Times Deutschland počet uchádzačov o dotáciu hranicu jedného milióna ľudí.
Kresťanskodemokratická kancelárka Angela Merkelová a sociálno-demokratický kancelársky kandidát a minister zahraničných vecí Frank-Walter Steinmeier sa dohodli, že vláda predĺži šrotovné do konca roka bez obmedzenia počtu záujemcov. Podľa internetového denníka Spiegel Online odborníci rátajú, že dovedna oň požiada 1,5 milióna Nemcov. Štátnu pokladnicu by tak táto dotácia zaťažila 3,75 miliardy eur.
Podľa Zväzu medzinárodných výrobcov automobilov sa v marci vďaka šrotovnému v Nemecku medziročne zvýšil predaj nových áut o 40 percent na zhruba 401tisíc áut. Financial Times Deutschland uvádza, že zo šrotovného profitujú z nemeckých automobiliek najviac Volkswagen a Opel, zo zahraničných Toyota, Renault a Fiat. Záujem sa sústreďuje na kúpu nových áut do 15tisíc eur. Problémy s odbytom majú výrobcovia drahších značiek Mercedes, BMW a Audi, ktorých sa šrotománia vôbec nedotkla. Naopak: ich odbyt výrazne klesá.
V nemeckej tlači sa však množia kritické hlasy. Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung hľadí do post-šrotovnej budúcnosti, keď píše: „Rázny pokles odbytu automobilov o niekoľko mesiacov je naprogramovaný. Z pohľadu politiky potrvá s nutnou dávkou šťastia táto mimoriadna konjunktúra možno až do septembrových parlamentných volieb. Potom bude nasledovať plač a škrípanie zubov, najmä v automobilkách, ako je Opel, ktoré sú silne závislé od nemeckého trhu. Šrotovné nemôže zachrániť nemecký automobilový priemysel: tri štvrtiny výroby idú totiž na vývoz."