Záujem o šrotovné poľavil

Niektorí importéri ešte nie sú rozhodnutí, či sa do druhého kola šrotovného zapoja. Opatrnejšie sú aj šrotoviská.

Niektoré šrotoviská už zapisujú do poradovníkov nových záujemcov, či rušia nadčasy. Chcú sa vyhnúť chybám z prvého kola, keď prijali viac áut, ako bolo peňazí na dotácie.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Zdá sa, že prvotné nadšenie predajcov áut zo šrotovného poľavilo. Dotácie štartujú opäť od pondelka, no niektoré značky zatiaľ len zvažujú, či a v akej miere sa zapoja do druhého kola.

Spiatočku zaradili aj šrotoviská. Niektoré sa rozhodli nepracovať nadčas, iné spisujú poradovníky. Chcú tak zabrániť tomu, aby sa nezopakovalo, že zošrotujú viac áut, ako je peňazí na dotácie.

Predajcovia ochladli

Podľa nových pravidiel, ak predajca neposkytne tisíceurovú dotáciu, tak ani štát svoju tisícku. Niektoré značky zmena podmienok zaskočila. „Situáciu vyhodnocujeme, hlavne pri malých autách, ako je rio a picanto, nás toto opatrenie vlády núti predávať so stratou," povedal obchodný riaditeľ spoločnosti Kia Motors Sales Slovensko Roman Portášik. No značka ide aj do druhého kola.

Rozhodnutá je už aj Škodovka: „Urobíme všetko pre to, aby sme aj v druhej vlne umožnili zákazníkom uplatniť si šrotovné v maximálnej výške," povedala hovorkyňa spoločnosti Lucia Busquet. Podobne chcú postupovať aj predajcovia volkswagenu, peugeotu. Hyundai poskytne zľavu tisíc eur len na vybrané modely. Poskytnutie dotácie zatiaľ zvažuje Opel.

Stále treba počítať s dlhými čakacími lehotami. Na modely značky Hyundai si tak kupec počká tri až štyri mesiace, na nový volkswagen aj do začiatku septembra. Najmenej sa čaká na kia, škodovky a peugeoty - mesiac dva. Tie sa vyrábajú aj u nás.

Šrotoviská spomalili

Šrotoviská budú prednostne vybavovať tých, čo buď majú auto už na šrotovisku, alebo sú v poradovníku.
„Tí, čo zostali z prvého kola, budú uprednostnení," potvrdil manažér spoločnosti Kovod Recycling, ktorá má pobočky v Banskej Bystrici, Lučenci, Poprade a Kendiciach.

Rovnako to bude aj v martinskej spoločnosti ŽP Eko Qelet, ktorá má 15 prevádzok po celom Slovensku. „Za to, že boli niekoľko dní v neistote, či sa im štátna dotácia ujde, dostanú navyše od firmy darček," povedal jej obchodný riaditeľ Viliam Ryšavý.

Niektorí spracovatelia už zapisujú nových záujemcov do poradovníkov. Telefonicky či osobne sa dá prihlásiť v bratislavskej firme WIP Autovrakovisko. Poradovníky má aj firma ŽP Eko Qelet.

Naopak, spoločnosť Auto - AZ s prevádzkou v Zohore ľudí do poradovníka nezapisuje. „Nechávame to na ľudí, že sa sami zorganizujú," povedal jej konateľ Ľubomír Farenzena.

Prví záujemcovia o zošrotovanie budú podľa neho pred šrotoviskami čakať už v nedeľu. „Ľudia podľahnú panike, aby sa dostali na rad, keďže ide o posledné kolo," povedal.

Poradovník nezavedie ani Peter Popivčák z košického šrotoviska Pop - Car Servis: „V druhom kole už nadčasy robiť nebudeme." Chce tak zabrániť tomu, aby sa vzali autá navyše bez oficiálneho potvrdenia potrebného na získanie štátnej dotácie.

Nemci menia autá o dušu

Šrotovné sa v Nemecku stalo najpopulárnejším konjunkturálnym opatrením. Vláda ho predĺži do konca roka.

LUXEMBURG. Taký úspech neočakával ani najväčší optimista. Podľa pôvodných predpokladov malo o šrotovné požiadať 600­tisíc občanov, veľká koalícia na tento účel vyčlenila 1,5 miliardy eur. Záujem je však oveľa väčší. V stredu večer dosiahol podľa denníka Financial Times Deutschland počet uchádzačov o dotáciu hranicu jedného milióna ľudí.

Kresťanskodemokratická kancelárka Angela Merkelová a sociálno-demokratický kancelársky kandidát a minister zahraničných vecí Frank-Walter Steinmeier sa dohodli, že vláda predĺži šrotovné do konca roka bez obmedzenia počtu záujemcov. Podľa internetového denníka Spiegel Online odborníci rátajú, že dovedna oň požiada 1,5 milióna Nemcov. Štátnu pokladnicu by tak táto dotácia zaťažila 3,75 miliardy eur.

Podľa Zväzu medzinárodných výrobcov automobilov sa v marci vďaka šrotovnému v Nemecku medziročne zvýšil predaj nových áut o 40 percent na zhruba 401­tisíc áut. Financial Times Deutschland uvádza, že zo šrotovného profitujú z nemeckých automobiliek najviac Volkswagen a Opel, zo zahraničných Toyota, Renault a Fiat. Záujem sa sústreďuje na kúpu nových áut do 15­tisíc eur. Problémy s odbytom majú výrobcovia drahších značiek Mercedes, BMW a Audi, ktorých sa šrotománia vôbec nedotkla. Naopak: ich odbyt výrazne klesá.

V nemeckej tlači sa však množia kritické hlasy. Denník Frankfurter Allgemeine Zeitung hľadí do post-šrotovnej budúcnosti, keď píše: „Rázny pokles odbytu automobilov o niekoľko mesiacov je naprogramovaný. Z pohľadu politiky potrvá s nutnou dávkou šťastia táto mimoriadna konjunktúra možno až do septembrových parlamentných volieb. Potom bude nasledovať plač a škrípanie zubov, najmä v automobilkách, ako je Opel, ktoré sú silne závislé od nemeckého trhu. Šrotovné nemôže zachrániť nemecký automobilový priemysel: tri štvrtiny výroby idú totiž na vývoz."

Ján Šalgovič, čtk

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 189
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 601
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 569
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 561
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 928
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 873
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 781
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 601
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 579
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 434

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan je najväčším favoritom. Zapíše sa do dejín svetovej cyklistiky?

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.