STUTTGART. Dôsledky globálnej krízy čoraz viac pôsobia aj na nemecký automobilový koncern Daimler. Doterajší spôsob odpovede na ňu, skracovanie pracovného času vo výrobe, už nestačí. V stredu (1.4.) šéf koncernu Dieter Zetsche oznámil, že Daimler musí v tomto roku znížiť výrobné náklady o šestinu.
Úsporný program sa nejakým spôsobom dotkne 141.000 pracovníkov Daimleru v Nemecku. Pracovný týždeň sa 73.000 pracovníkom vedenia, distribúcie, nákupu a výskumu zníži o päť hodín týždenne. Súčasne sa znížia aj ich príjmy o 14 %. Asi 68.000 pracovníkov na montáži nákladných a osobných áut už pracuje na skrátený úväzok, ale to nestačí. Znížia sa im doterajšie príplatky za neodpracované hodiny, vianočný a dovolenkový príplatok a nedostanú ani podiel na výsledkoch koncernu v minulom roku.
Vedenie odkladá na máj zvýšenie miezd o 2,1 %, čo sa prejaví úsporou asi 100 miliónov eur (3,01 miliardy Sk). Nevyplatí sa ani 280 miliónov eur (8,44 miliardy Sk) podielu na pracovníka za dosiahnutý zisk, čo znamená, že každý pracovník príde o 1900 eur ((57.239 Sk). Závodná rada s týmto návrhom vedenia koncernu už vyslovila súhlas.
Daimleru hrozí, že prvý štvrťrok skončil so stratou. Jeho vedenie už vo februári informovalo, že v tomto roku musí usporiť niekoľko miliárd eur na nákladoch. "Všetko, čo nemá bezprostredný vplyv na našu konkurencieschopnosť, odsúva na neskoršie," povedal Zetsche. Aké obete budú musieť priniesť zamestnanci v nasledujúcich mesiacoch, to bude presne známe koncom apríla. Predseda závodnej rady základného závodu Daimleru v Stuttgarte Helmut Lense povedal: "Dohodneme sa na tom, čo je nevyhnutné, ale nie na tom, čo by si správna rada želala".
Podľa Financial Times Deutschland situáciu Daimleru zhoršuje aj vyplácanie šrotovného, z ktorého má v Nemecku najväčší úžitok Volkswagen. Daimler a mníchovský BMW vyrábajú vozidla inej kategórie a inej cenovej skupiny, ktoré v súčasnosti zostávajú mimo hlavnej pozornosti kupujúcich.
Informovala o tom agentúra DPA.