BRATISLAVA. Podľa prieskumu spoločnosti GfK ľudia zvažujú ich nutnosť, prehodnocujú výdavky a odkladajú väčšie nákupy na neskôr. Iba 27 % ľudí na Slovensku si myslí, že je v súčasnosti vhodný čas na uskutočnenie väčších nákupov, ako je napríklad bytové zariadenie, elektronika a podobne. Prieskum sa realizoval vo februári na vzorke 650 ľudí.
Ľudia na Slovensku majú v súčasnosti podľa GfK zdržanlivý postoj k zadlžovaniu. Výhodný úver už ľudí v takej miere ako v minulosti nemotivuje ku kúpe niečoho, po čom túžia a platí to aj pre kúpu na splátky. Celková opatrnosť tiež spôsobila, že ľudia plánujú obmedziť výdavky spájajúce sa s nadštandardom. Podľa výsledkov januárového on-line prieskumu, ktorý sa uskutočnil na vzorke 521 respondentov, majú celkové obavy v dôsledku hospodárskej krízy za následok, že väčšina ľudí sa pozerá do budúcnosti nie veľmi optimisticky a má pocit, že sa budú mať v najbližších 12-tich mesiacoch horšie ako v súčasnosti. Zhruba tretina ľudí má pocit, že sa bude mať asi rovnako a iba 5 % ľudí si myslí, že sa budú mať lepšie.
Ak by ľudia na Slovensku boli nútení obmedziť svoje výdavky, prípadne výdavky svojej domácnosti, ako prvé by si vedeli odoprieť kaviarne a reštaurácie a hneď za tým dovolenky a cestovanie. Na treťom mieste skončila elektronika spolu s vybavením do domácnosti a asi polovica ľudí by tiež vedela obmedziť voľnočasové aktivity. Najmenej by ľudia šetrili na potravinách a cestovnom.
Spoločnosť GfK Slovakia pôsobí na trhu marketingového prieskumu a poradenstva. Vznikla v roku 1991 v Bratislave a je súčasťou celosvetovej siete GfK so sídlom v Norimbergu. Jej aktivity pokrývajú tri obchodné sektory - Custom Research, Retail and Technology a Media. Skupina GfK riadi 115 spoločností pokrývajúcich viac než 100 krajín.