New York Times: Nad šrotovným uvažujú aj v USA

Spojené štáty sa pripravujú na zavedenie šrotovného po vzore Európy, kde viaceré krajiny na túto formu pomoci automobilovému sektoru nabehli už skôr, píše sa v dnešnom vydaní amerického denníka New York Times.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

NEW YORK. Spojené štáty sa pripravujú na zavedenie šrotovného po vzore Európy, kde viaceré krajiny na túto formu pomoci automobilovému sektoru nabehli už skôr, píše sa v dnešnom vydaní amerického denníka New York Times, ktorý poukazuje na výhody šrotovného v takmer tucte krajín Európy, medzi nimi na Slovensku.

Detaily a rozsah šrotovného, najčastejšie od 1000 do 2500 eur (30.126 do 75.315 Sk), sa líšia od krajiny ku krajine, no okrem podpory automobiliek sleduje aj ochranu životného prostredia. V Taliansku napríklad ponúka vláda až 5000 eur (150.630 Sk) v prípade, ak majiteľ vymení 10-ročné auto za nové s vodíkovým, plynovým či elektrickým pohonom.

Ako sa ukázalo, šrotovné prekonalo v Európe očakávania. Predaj áut teraz dosahuje ročný priemer okolo 13 miliónov, tvrdí Stuart Pearson z Credit Suisse, čo je výrazne nad 11-miliónovou hranicou, s ktorou automobilky začali tento rok.

"Zdá sa, že aj Američania by mali urobiť to isté," povedal Pearson, pričom dodal, že priemerné americké auto brázdi cesty zhruba deväť rokov. "Skôr než dávať firmám ďalšie peniaze od štátu, tento model pomáha udržiavať zamestnanosť a podporuje dopyt."

Pearson je presvedčený, že keby USA zopakovali systém Nemecka, kde priemerný vek áut je podobný veku áut v Spojených štátoch, predaj vozidiel v USA by mohol vzrásť na 12 miliónov. To je síce pod 16 miliónmi áut, ktoré sa predali v roku 2007 a rovnako aj pod 13,4 milióna áut predaných za rok 2008, ale stále viac než súčasný ročný priemer, ktorý pri terajšom predaji vychádza na 9,5 milióna predaných áut.

USA sú však ale v inej situácii ako Európa. Vodiči z kontinentálnej Európy vo všeobecnosti uprednostňujú menšie a čo sa týka spotreby paliva efektívnejšie autá, takže šrotovné vo veľkom podporuje segment, v ktorom európske automobilky ako Volkswagen, Peugeot, Fiat a Renault dominujú.

V Spojených štátoch je to inak. Malé a efektívnejšie autá tu vyrábajú najmä japonské automobilky, ktoré by zo šrotovného mohli mať aj najväčší úžitok, ak bude tento program otvorený pre všetky firmy ako v Európe.

Zatiaľ Snemovňou reprezentantov navrhovaná legislatíva uprednostňuje šrotovné pre americké autá, zatiaľ čo Senát chce zvýhodniť najmä ekologické autá bez ohľadu na to, kto ich vyrába. Čo sa týka sumy, americký plán počíta so šrotovným na úrovni 2500 až 5000 USD (1887,36 až 3774,72 eura).

Na rozdiel od plánov Snemovne reprezentantov Kongresu, kde politici uprednostňujú len americké autá, zo šrotovného v Európe majú výhody aj americké automobilky. Objem predaja modelu Opel Corsa (Opel je dcérou amerického GM) sa od zavedenia šrotovného v Nemecku strojnásobil a umožnil závodom v Nemecku aj Španielsku návrat k pôvodnej plnej produkcii.

To stále ale neznamená, že by mohlo zavedenie šrotovného v USA zabrániť prípadnému krachu GM a Chrysleru. Americké automobilky sú totiž na rozdiel od európskej konkurencie závislejšie od predaja drahších a na palivo náročnejších áut, ako sú športovo-úžitkové vozidlá a ľahké nákladné autá.

Niektorí ekonómovia však uvažujú nad tým, čo sa stane, keď šrotovné skončí. "Dnes to má pozitívny vplyv na automobilový priemysel, no otázka je, či v prípade ukončenia tohto programu sa trh opäť neprepadne? pýta sa riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu vo waleskom Cardiffe Garel Rhys.

Mnohí však poukazujú na nemalý prínos ekológii, nech by už trhy reagovali po zrušení šrotovného akokoľvek. Podľa stúpencov šrotovného sa takto podarí dostať z ciest v krátkom čase tisíce starých a pre ovzdušie škodlivých áut a navyše, nové modely sú kvalitnejšie aj z hľadiska bezpečnosti jazdy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 312
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 364
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 061
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 005
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 469
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 175
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 662
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 239
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 009
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 940

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko riadi stranu ako autokrat, hovorí bývalý okresný predseda SNS

Bývalý okresný predseda SNS Patrik Zvonár vystúpil z SNS potom, ako ho vedenie strany odvolalo bez udania dôvodu.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Neprehliadnite tiež

Billa dostala štvrtú miliónovú pokutu. Aj za dva jogurty

Reťazec sa voči pokute odvolal, inšpektori si stoja za svojím.

Poistky môžu opäť zdražieť, Kažimír premýšľa o zavedení DPH

DPH by nahradila dve mimoriadne dane, ktoré teraz poisťovne platia z poistenia nehnuteľností či áut.

Diaľnice na Slovensku sú bezpečné, nehôd na nich je málo (rozhovor)

Na autostrádach len 3,7 percenta zo všetkých havárií spôsobia kamióny.

Eurokomisárka: Fico zrejme nevie, čo Brusel robí pri kvalite potravín

Premiér pred niekoľkými dňami vravel, že možno zakáže potraviny nerovnakej kvality ako na západe.