New York Times: Nad šrotovným uvažujú aj v USA

Spojené štáty sa pripravujú na zavedenie šrotovného po vzore Európy, kde viaceré krajiny na túto formu pomoci automobilovému sektoru nabehli už skôr, píše sa v dnešnom vydaní amerického denníka New York Times.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

NEW YORK. Spojené štáty sa pripravujú na zavedenie šrotovného po vzore Európy, kde viaceré krajiny na túto formu pomoci automobilovému sektoru nabehli už skôr, píše sa v dnešnom vydaní amerického denníka New York Times, ktorý poukazuje na výhody šrotovného v takmer tucte krajín Európy, medzi nimi na Slovensku.

Detaily a rozsah šrotovného, najčastejšie od 1000 do 2500 eur (30.126 do 75.315 Sk), sa líšia od krajiny ku krajine, no okrem podpory automobiliek sleduje aj ochranu životného prostredia. V Taliansku napríklad ponúka vláda až 5000 eur (150.630 Sk) v prípade, ak majiteľ vymení 10-ročné auto za nové s vodíkovým, plynovým či elektrickým pohonom.

Ako sa ukázalo, šrotovné prekonalo v Európe očakávania. Predaj áut teraz dosahuje ročný priemer okolo 13 miliónov, tvrdí Stuart Pearson z Credit Suisse, čo je výrazne nad 11-miliónovou hranicou, s ktorou automobilky začali tento rok.

"Zdá sa, že aj Američania by mali urobiť to isté," povedal Pearson, pričom dodal, že priemerné americké auto brázdi cesty zhruba deväť rokov. "Skôr než dávať firmám ďalšie peniaze od štátu, tento model pomáha udržiavať zamestnanosť a podporuje dopyt."

Pearson je presvedčený, že keby USA zopakovali systém Nemecka, kde priemerný vek áut je podobný veku áut v Spojených štátoch, predaj vozidiel v USA by mohol vzrásť na 12 miliónov. To je síce pod 16 miliónmi áut, ktoré sa predali v roku 2007 a rovnako aj pod 13,4 milióna áut predaných za rok 2008, ale stále viac než súčasný ročný priemer, ktorý pri terajšom predaji vychádza na 9,5 milióna predaných áut.

USA sú však ale v inej situácii ako Európa. Vodiči z kontinentálnej Európy vo všeobecnosti uprednostňujú menšie a čo sa týka spotreby paliva efektívnejšie autá, takže šrotovné vo veľkom podporuje segment, v ktorom európske automobilky ako Volkswagen, Peugeot, Fiat a Renault dominujú.

V Spojených štátoch je to inak. Malé a efektívnejšie autá tu vyrábajú najmä japonské automobilky, ktoré by zo šrotovného mohli mať aj najväčší úžitok, ak bude tento program otvorený pre všetky firmy ako v Európe.

Zatiaľ Snemovňou reprezentantov navrhovaná legislatíva uprednostňuje šrotovné pre americké autá, zatiaľ čo Senát chce zvýhodniť najmä ekologické autá bez ohľadu na to, kto ich vyrába. Čo sa týka sumy, americký plán počíta so šrotovným na úrovni 2500 až 5000 USD (1887,36 až 3774,72 eura).

Na rozdiel od plánov Snemovne reprezentantov Kongresu, kde politici uprednostňujú len americké autá, zo šrotovného v Európe majú výhody aj americké automobilky. Objem predaja modelu Opel Corsa (Opel je dcérou amerického GM) sa od zavedenia šrotovného v Nemecku strojnásobil a umožnil závodom v Nemecku aj Španielsku návrat k pôvodnej plnej produkcii.

To stále ale neznamená, že by mohlo zavedenie šrotovného v USA zabrániť prípadnému krachu GM a Chrysleru. Americké automobilky sú totiž na rozdiel od európskej konkurencie závislejšie od predaja drahších a na palivo náročnejších áut, ako sú športovo-úžitkové vozidlá a ľahké nákladné autá.

Niektorí ekonómovia však uvažujú nad tým, čo sa stane, keď šrotovné skončí. "Dnes to má pozitívny vplyv na automobilový priemysel, no otázka je, či v prípade ukončenia tohto programu sa trh opäť neprepadne? pýta sa riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu vo waleskom Cardiffe Garel Rhys.

Mnohí však poukazujú na nemalý prínos ekológii, nech by už trhy reagovali po zrušení šrotovného akokoľvek. Podľa stúpencov šrotovného sa takto podarí dostať z ciest v krátkom čase tisíce starých a pre ovzdušie škodlivých áut a navyše, nové modely sú kvalitnejšie aj z hľadiska bezpečnosti jazdy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 134
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 565
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 329
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 100
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 094
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 219
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 082
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 893
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 070
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 983

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop