Poisťovňa Rapid rozhnevala ľudí poplatkami

Poisťovňa si pýta od niektorých klientov mesačne až 11,95 eura za správu.

Zo sťažností vyplýva, že Rapid „vylákal“ súhlas s poplatkom cez ponúknutú 40­korunovú zľavu na poistnom. Pri jej uplatnení klienti odsúhlasili aj zmenu poistných podmienok.(Zdroj: Ilustračné - Reuters)

Poisťovňa Rapid sa stala mediálne známou najmä vďaka sporu s Národnou bankou pre zlý kalkulačný vzorec na výpočet poistného. Teraz čelí sťažnostiam klientov pre poplatok 11,95 eura.

BRATISLAVA. Niektorí klienti košickej poisťovne Rapid life jej majú mesačne hradiť administratívny poplatok vo výške 11,95 eura. Pritom jej mesačne platia na poistnom menej ako desať eur. Poisťovňa ich o tom informovala listom v marci.

Klienti vo svojich sťažnostiach, ktoré sú zverejnené aj na staznosti.sme.sk, tvrdia, že spôsob, akým súhlasili s novými všeobecnými podmienkami poisťovne, nepovažujú za korektný. Svojím podpisom však súhlasili s tým, že pri predčasnom ukončení zmluvy nemajú nárok na odkupnú hodnotu zmluvy a zároveň, že poisťovňa môže zaviesť správny alebo administratívny poplatok.

Rapid nám v utorok odmietol odpovedať na naše otázky s tým, že k sťažnostiam zverejneným na internete už poskytol stanovisko. V ňom tvrdí, že zavedený poplatok sa dotýka úzkej skupiny klientov, ktorí doteraz žiadne poplatky neplatili. „Administratívny poplatok sme zaviedli po 13 rokoch, pričom sme ho doteraz neuplatňovali, hoci sme tak podľa poistných podmienok mohli urobiť," tvrdí poisťovňa.

Čo predchádzalo poplatku

Podnety na stažnosti

  • Doteraz je evidovaných tridsať sťažností na Rapid life životnú poisťovňu. Štyri sú skoršieho dátumu a viažu sa k starej značke, Prvej Česko-Slovenskej poisťovni. Už koncom roka 2008 sa ľudia sťažovali na jej nekorektný postup.
  • Od marca 2009 prichádza najmenej jedna sťažnosť denne najmä na zavedenie poplatku vo výške 12 eur. Na túto tému ich je dvadsaťpäť.
  • Pri výške poistného 7 eur klienti považujú poplatok 12 eur za absurdný. Tí, čo poistné už neplatia a čakajú len na vyplatenie poistky, nechápu, aké náklady môžu spoločnosti v takejto hodnote vznikať.

Zo sťažností ľudí vyplýva, že poisťovňa zaviedla mesačný poplatok ľuďom, ktorí jej platia nízke poistné, mesačne do 10 eur. Pozoruhodné je, že samotná poisťovňa im v máji 2007 ponúkla zníženie poistného o 40 korún. V liste mala navyše zdôrazniť, že znížením poistného nedochádza k uzatvoreniu žiadneho nového poistenia, k zmene lehoty platenia poistného, ani k zmene v poistných sumách.

„Úctivo ma požiadali, že najmä z dôvodu presného určenia poistného obdobia, od ktorého bude poisťovňa účtovať nižšie poistné, mám zaslať písomné potvrdenie. To bolo súčasťou toho listu," hovorí klientka poisťovne Andrea B. Myslí si, že svojím podpisom zrejme pristúpila aj na nové Všeobecné poistné podmienky. Ich znenie však nebolo súčasťou listu. „A ani som v liste nebola upozornená, že pristupujem na nové podmienky."

Odvtedy síce platila poisťovni znížené poistné 200 korún mesačne. No teraz v marci dostala list od poisťovne, ktorým ju Rapid informoval, že mu bude platiť mesačne poplatok 11,95 eura. Je to viac ako poistné. V niektorých sťažnostiach je uvedené, že klienti majú poisťovni poplatok doplatiť od januára.

Rapid použil aj iný spôsob schválenia nových poistných podmienok, tvrdia klienti. Niektorých listom z mája 2007 poisťovňa informovala, že nemajú uhradenú jednu splátku, alebo že majú nastavený nesprávny deň trvalého príkazu. Riešiť sa to malo tak, že ľudia podpíšu žiadosť o obnovení parametrov poistnej zmluvy. A v rámci nej aj nové obchodné podmienky. V marci ich potom poisťovňa informovala o novom poplatku.

Poisťovňa vo svojom stanovisku tvrdí, že zavedenie poplatkovej povinnosti neznamená, že klient nemôže požiadať o zníženie poplatku alebo o jeho úplné odpustenie, „keď to odôvodňuje jeho sociálna situácia, alebo iný zreteľa hodný fakt".

Spor s Národnou bankou

Národná banka v utorok potvrdila, že eviduje 120 podaní, ktoré sa týkajú administratívno-správneho poplatku pre Rapid life. „NBS sa každým podnetom zaoberá a klientovi oznámi svoje stanovisko. NBS však do rozhodovania sporov, ktoré vyplývajú zo zmluvných vzťahov medzi klientom a poisťovňou, vstupovať nemôže," povedala hovorkyňa banky Jana Kováčová.

Rapid v utorok neodpovedal na otázku, či zavedenie poplatku je dôsledkom zlého kalkulačného vzorca na výpočet poistného produktu UDP-K. Ten vyvolal spor medzi Rapidom a NBS.

Kalkulačný vzorec schválilo Prvej česko-slovenskej poisťovni, terajšiemu Rapidu, v roku 1995 ministerstvo financií. Úrad pre finančný trh ho neskôr potvrdil. No po trinástich rokoch ho stopla Národná banka.

Poisťovňa v liste následne klientov vyzvala, že ak chcú mať naďalej tento produkt, majú si ho doplatiť. Odvolala sa na nesprávny postup štátnych orgánov v minulosti a požiadala NBS o náhradu škody, lebo štátom schválený poistný produkt ju poškodil.

Zo sťažností klientov nie je zrejmé, či poisťovňa zaťažila poplatkom práve tých, čo majú inkriminovaný produkt.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 286
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 331
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 762
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 577
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 452
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 086
  7. Kam do tepla v januári? 2 219
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 934
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 781
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

Neprehliadnite tiež

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.

V USA dražili Hitlerov mercedes, nikto ho nekúpil

Nikto nebol ochotný zaplatiť ani minimálne požadovanú cenu.

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.