PPP podľa EBRD nevybočujú z určeného časového rámca

Projekty PPP (verejno-súkromných partnerstiev) podľa slov riaditeľa slovenskej pobočky Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) Francoisa Lecavaliera v priemere nikdy nevybočia ...

BRATISLAVA. Projekty PPP (verejno-súkromných partnerstiev) podľa slov riaditeľa slovenskej pobočky Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) Francoisa Lecavaliera v priemere nikdy nevybočia z určeného časového rámca. Ako v piatok ďalej uviedol F. Lecavalier v Bratislave na stretnutí s novinármi, ktoré organizovala Asociácia PPP, pri PPP projektoch je dodržiavaný aj rozpočtový harmonogram. Predstaviteľ EBRD svoje tvrdenie demonštroval na príklade údajov najvyššej kontrolnej autority Spojeného kráľovstva Veľkej Británie, ktorá zistila, že v roku 2001 sa len 30 % projektov verejnej výstavby bez PPP dokončilo načas a len 27 % projektov neprekročilo stanovený rozpočet. "Naproti tomu sa zároveň zistilo, že u projektov verejnej výstavby s angažovanosťou PPP sa 76 % projektov zrealizovalo načas a 78 % projektov neprekročilo plánovaný rozpočet," dodal F. Lecavalier. Ako riaditeľ spresnil, najvyšší britský kontrolný úrad tiež konštatoval, že náklady na stavby s účasťou verejno-súkromných partnerstiev sú v priemere o 20 % nižšie, ako bez ich účasti.

Koncesionár PPP projektu má podľa slov Francoisa Lecavaliera motiváciu, aby zhotovovaný projekt skončil načas a neprekročil určený rozpočet. "Kľúčovou podmienkou pre PPP projekty je veľmi jasné definovanie štandardov, z ktorých musí koncesovaná služba v budúcnosti vychádzať a musí byť veľmi presne definovaný aj mechanizmus platenia," pokračoval riaditeľ EBRD pre Slovensko. Uchádzači o projekt podľa jeho vyjadrenia musia vo výberovom konaní zároveň zadefinovať cenu služby, ktorá bude platná počas celej doby koncesie. Náklady, teda otázka financovania je podľa neho prvou vecou pri posudzovaní výhodnosti PPP projektov. "Bolo by nebezpečné paušálne porovnávať náklady vynaložené zo štátnej kasy a z verejno-súkromných partnerstiev. Riziko, že niečo nebude v projekte fungovať je zohľadnené už v cene projektu PPP," dodal. Riziká projektov by sa podľa jeho názoru mali prideľovať tým subjektom, ktoré sú schopné sa s nimi najlepšie vysporiadať.

Ako F. Lecavalier pokračoval, jedným z mýtov v súvislosti s PPP je tvrdenie, že sú spojené s korupciou. Ďalším z mýtov sú podľa jeho slov vyjadrenia o tom, že ak koncesionár vlastní cestnú komunikáciu, tak nemá záujem vrátiť ju štátu po uplynutí dohodnutého času v príliš dobrom stave. Podľa Lecavaliera sa traduje aj to, že investor dosahuje pri PPP projektoch príliš vysokú návratnosť investovaných prostriedkov. Základom sú podľa neho dobre zmluvne ošetrené vzájomné pomery medzi štátom a koncesionárom, napriek tomu sa počas tak dlhej doby, spravidla tridsiatich rokov, vyskytnú problémy. "EBRD napríklad ešte nikdy nemala taký projekt, ktorý by fungoval od začiatku do konca ideálne," dodal šéf EBRD pre Slovensko.

Asociácia PPP združuje firmy, ktoré majú v oblasti PPP skúsenosti. Medzi jej členov patria najmä advokátske kancelárie, finančné, poradenské a stavebné spoločnosti. Hlavným cieľom asociácie je podpora a rozvoj kvalitných PPP projektov na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 008
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 162
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 447
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 295
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 291
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 900
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 527
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 697
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 123
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 069

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.