PPP podľa EBRD nevybočujú z určeného časového rámca

Projekty PPP (verejno-súkromných partnerstiev) podľa slov riaditeľa slovenskej pobočky Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) Francoisa Lecavaliera v priemere nikdy nevybočia ...

BRATISLAVA. Projekty PPP (verejno-súkromných partnerstiev) podľa slov riaditeľa slovenskej pobočky Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) Francoisa Lecavaliera v priemere nikdy nevybočia z určeného časového rámca. Ako v piatok ďalej uviedol F. Lecavalier v Bratislave na stretnutí s novinármi, ktoré organizovala Asociácia PPP, pri PPP projektoch je dodržiavaný aj rozpočtový harmonogram. Predstaviteľ EBRD svoje tvrdenie demonštroval na príklade údajov najvyššej kontrolnej autority Spojeného kráľovstva Veľkej Británie, ktorá zistila, že v roku 2001 sa len 30 % projektov verejnej výstavby bez PPP dokončilo načas a len 27 % projektov neprekročilo stanovený rozpočet. "Naproti tomu sa zároveň zistilo, že u projektov verejnej výstavby s angažovanosťou PPP sa 76 % projektov zrealizovalo načas a 78 % projektov neprekročilo plánovaný rozpočet," dodal F. Lecavalier. Ako riaditeľ spresnil, najvyšší britský kontrolný úrad tiež konštatoval, že náklady na stavby s účasťou verejno-súkromných partnerstiev sú v priemere o 20 % nižšie, ako bez ich účasti.

Koncesionár PPP projektu má podľa slov Francoisa Lecavaliera motiváciu, aby zhotovovaný projekt skončil načas a neprekročil určený rozpočet. "Kľúčovou podmienkou pre PPP projekty je veľmi jasné definovanie štandardov, z ktorých musí koncesovaná služba v budúcnosti vychádzať a musí byť veľmi presne definovaný aj mechanizmus platenia," pokračoval riaditeľ EBRD pre Slovensko. Uchádzači o projekt podľa jeho vyjadrenia musia vo výberovom konaní zároveň zadefinovať cenu služby, ktorá bude platná počas celej doby koncesie. Náklady, teda otázka financovania je podľa neho prvou vecou pri posudzovaní výhodnosti PPP projektov. "Bolo by nebezpečné paušálne porovnávať náklady vynaložené zo štátnej kasy a z verejno-súkromných partnerstiev. Riziko, že niečo nebude v projekte fungovať je zohľadnené už v cene projektu PPP," dodal. Riziká projektov by sa podľa jeho názoru mali prideľovať tým subjektom, ktoré sú schopné sa s nimi najlepšie vysporiadať.

Ako F. Lecavalier pokračoval, jedným z mýtov v súvislosti s PPP je tvrdenie, že sú spojené s korupciou. Ďalším z mýtov sú podľa jeho slov vyjadrenia o tom, že ak koncesionár vlastní cestnú komunikáciu, tak nemá záujem vrátiť ju štátu po uplynutí dohodnutého času v príliš dobrom stave. Podľa Lecavaliera sa traduje aj to, že investor dosahuje pri PPP projektoch príliš vysokú návratnosť investovaných prostriedkov. Základom sú podľa neho dobre zmluvne ošetrené vzájomné pomery medzi štátom a koncesionárom, napriek tomu sa počas tak dlhej doby, spravidla tridsiatich rokov, vyskytnú problémy. "EBRD napríklad ešte nikdy nemala taký projekt, ktorý by fungoval od začiatku do konca ideálne," dodal šéf EBRD pre Slovensko.

Asociácia PPP združuje firmy, ktoré majú v oblasti PPP skúsenosti. Medzi jej členov patria najmä advokátske kancelárie, finančné, poradenské a stavebné spoločnosti. Hlavným cieľom asociácie je podpora a rozvoj kvalitných PPP projektov na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 761
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 286
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 367
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 282
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 033
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 028
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 914
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 874
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 729
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 241

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

SVET

Rakeťák verzus vetchý starec. Kórejský konflikt je už osobný

KĽDR sa vyhráža, že odpáli bombu nad Pacifikom.

Neprehliadnite tiež

Eset odhalil novú špehovaciu kampaň

Novú špehovaciu kampaň zaznamenal Eset v siedmich krajinách.

Draghi: Nezamestnanosť mladých je vysoká, Európa to musí riešiť

Medzi hlavné príčiny vysokej miery nezamestnanosti mladých v niektorých krajinách eurozóny patria segmentácia pracovného trhu a slabé odborné vzdelávanie.

Uber v Londýne zrejme skončí, úradníci mu od októbra neobnovili licenciu

Rozhodnutie neobnoviť kontroverznej taxislužbe licenciu podporil aj starosta Londýna spolu s komunitou tradičných taxikárov.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním. Chýbajú jej kuriéri.