BRATISLAVA. Najväčší touroperátori znížili kapacity na tohtoročnú letnú dovolenku o 30 %. Ich krok ovplyvnila nová situácia na trhu predaja zájazdov a snaha v čase krízy primerane optimalizovať počet nakontrahovaných leteckých kapacít na letnú turistickú sezónu a vyhnúť sa tak rizikám.
"Hlavní slovenskí touroperátori sa rozhodli znížiť kapacity, a to zrušením vybraných sérií letov a spájaním letov viacerými touroperátormi," povedal predseda Klubu touroperátorov pri Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Mikuláš Milko.
Tento krok touroperátori odôvodnili súhrou viacerých okolností, prejavom ktorých je dočasný pokles záujmu Slovákov o letné pobyty. Medzi faktory slabšieho obstarávania rekreácie zaradili dopady zo zavedenia novej meny na Slovensku, čo je typické pre krajiny, v ktorých v minulosti zaviedli euro. Niektoré skupiny občanov sú váhavejšie pri rozhodovaní o dovolenke, najmä rodiny, v ktorých niektorý z jej členov stratil zamestnanie. Tieto domácnosti sú pod tlakom neistoty vyplývajúcej zo súčasnej ekonomickej situácie opatrnejšie pri rozhodovaní o výdavkoch. Pokles dopytu po letných dovolenkách súvisí napríklad aj s tým, že termín veľkonočných sviatkov je neskorší a sú priaznivé podmienky na lyžovanie.
Rozhodnutie touroperátorov znížiť kapacity má zmierniť riziko vyplývajúce z meniacich sa odhadov vývoja slovenskej ekonomiky a znížiť počet ponúk na last minute, teda dovoleniek kupovaných na poslednú chvíľu. "Týmto opatrením chce klub zabezpečiť efektívne fungovanie cestovných kancelárií a leteckým prepravcom poskytnúť dostatočný časový priestor na umiestnenie voľnej kapacity v zahraničí."
Ústretové sú aj letecké spoločnosti a v danej situácii umožnili touroperátorom korekcie bez akýchkoľvek sankcií pri zmenách realizovaných do konca marca tohto roka. Práve z tohto dôvodu nadobúdajú osobitný význam ponuky first moment končiace 31. marcom.
Podľa SACKA uvedené opatrenia považujú slovenskí touroperátori za zodpovedný krok vyplývajúci zo súčasného vývoja ekonomiky SR voči leteckým prepravcom, partnerským hotelovým spoločnostiam, poisťovniam a voči klientom, ktorí si už dovolenkové pobyty zakúpili alebo sa o nich rozhodujú.