SME

Je R 1 drahý predskokan?

Na otázku, aká výhodná je stavba R 1 cez PPP, sa vedie viac diskusií. Odpoveď by mohla dať aj podpísaná zmluva. Nie jej návrh.

Zmluva na výstavbu rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je podpísaná. Poznáme návrh. Aká je však konečná verzia?Zmluva na výstavbu rýchlostnej cesty medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je podpísaná. Poznáme návrh. Aká je však konečná verzia? (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny pred dvomi týždňami zverejnil návrh koncesnej zmluvy na výstavbu rýchlostnej cesty R 1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Teda na druhý balík projektov verejno­súkromného partnerstva (PPP). Urobil tak celkom nečakane. Podľa vlastných slov sa chcel vyhnúť atakom novinárov, ktorým čelila Národná diaľničná spoločnosť za zmluvu s víťazom tendra na elektronické mýto. Ani v tomto prípade neboli zverejnené všetky prílohy.

Zmluvu s víťazom tendra konzorciom Vinci podpísal minister dopravy v sprievode prezidenta v pondelok.
Zatiaľ sa však ani na internetovej stránke ministerstva dopravy či vládnom webe neobjavila finálna, a teda podpísaná verzia koncesnej zmluvy. Pritom by sa aspoň podľa odporúčaní ministerstva financií mala od návrhu odlišovať.

Koľko platí NDS

  • Stavba kilometra diaľnice stojí od 6,6 milióna eur do 33,2 milióna eur v závislosti od obtiažnosti stavby daného kilometra. Teda od toho, či na úseku je tunel, mostný objekt, alebo si výstavba úseku vyžaduje napríklad prekládky inžinierskych sietí.
  • Cena za údržbu jedného
    kilometra diaľnice všeobecne
    je asi 35­tisíc eur za rok.

Minister financií Ján Počiatek totiž odporúčal, aby rezort dopravy zvážil v dodatku ku koncesnej zmluve právo verejného obstarávateľa čiže štátu, žiadať zmenu refinancovania, keby sa zlepšili úverové podmienky na trhu, čím by R 1 zlacnela. Podľa návrhu nemá štát možnosť aktívne otvoriť zmluvu, ak úrokové sadzby klesnú. Môže tak urobiť len koncesionár, teda konzorcium Vinci.

Či bola požiadavka ministra Počiatka akceptovaná aj konzorciom Vinci a nielen vládou, by sa dalo overiť iba v prípade, ak by ministerstvo dopravy zverejnilo už podpísanú zmluvu.

Čo je čo?

Pečať neúplnosti či nejasnosti nesie aj zvyšok materiálov, ktoré ministerstvo dopravy pred časom zverejnilo. Nie je z nich totiž úplne jasné, za čo a za koľko štát presne zaplatí. Urobiť prepočty výhodnosti je teda ťažké. Navyše, vláda nikdy verejnosti nepredložila model, keby sa do výstavby R 1 zapojili eurofondy.

Minister Vážny stále hovorí, že za výstavbu, prevádzku a údržbu si konzorcium Vinci zapýtalo 1,503 miliardy eur. Ministerstvo financií pri výpočte výhodnosti však vychádza zo sumy 1,354 miliardy eur.

Podľa Irmy Chmelovej z Asociácie PPP je rozdiel v diskontnej sadzbe. „V súťažných podkladoch sa hovorilo o sadzbe päť percent, ku dňu podania už však bola iná, a preto je počítané so sumou 1,354 miliardy eur," povedala.

Diskontná sadzba sa pritom môže podľa nej meniť každý deň. Takže aj suma, za ktorú Vinci postaví a udrží R 1, sa môže stále meniť.

Drahá či lacná doprava

Podľa výpočtov SME z údajov získaných od Národnej diaľničnej spoločnosti vychádza, že údržba cesty, ako je odpratávanie snehu či maľovanie ležiacich policajtov, by mohlo vyjsť za 30 rokov na 131 miliónov eur.

Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného asi po 25 rokoch bude musieť Vinci spraviť komplexnú rekonštrukciu cesty. „Napríklad rekonštrukcia mosta stojí aj sto percent pôvodných investičných nákladov. Ak teda stavba stála 50 miliónov eur, oprava môže stáť toľko isto," povedal. Podľa neho pri vozovkách to bude o niečo lacnejšie.

Ministerstvo financií ani rezort dopravy nám do uzávierky nevysvetlili, ktorá suma vlastne platí, či 1,5 alebo 1,354 miliardy eur. Štát má jasno v tom, že koncesionárovi zaplatí za 30 rokov 3,46 miliardy eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu