BRATISLAVA. Snaha pomôcť pri riešení zmlúv poškodzujúcich spotrebiteľa je cieľom novovytvorenej komisie, ktorá pracuje na ministerstve spravodlivosti. "Komisia nás už upozornila na neprijateľné podmienky v spotrebiteľských zmluvách, v ktorých je vyznačený mobilný operátor Orange a nebanková spoločnosť Pohotovosť," oznámil výkonný riaditeľ Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS) Miroslav Tulák na dnešnej tlačovej konferencii.
"Komisia má vyhľadávať neprijateľné podmienky spotrebiteľských zmlúv a posúvať ich spotrebiteľským združeniam, ktoré môžu na subjekty vyznačené v zmluvách podať sťažnosť až na súd a dosiahnuť tak zlepšenie situácie spotrebiteľov a odstránenie týchto neférových podmienok," spresnil.
Viacerým spotrebiteľským združeniam sa podľa neho takáto forma odhaľovania nezrovnalostí v zmluvách nepozdáva. Nesúhlasia s tým, že upozornenie komisia rozposlala iba šiestim organizáciám, ktoré sú v EÚ evidované ako subjekty s povolením zastupovať poškodeného spotrebiteľa na súde. Výhrady má ZSS aj k otázke, ktorá spotrebiteľská organizácia podnet občana spracuje a podá na súd, keďže sami pracovníci komisie nemajú k postupu jednotné stanovisko. "Máme sa vylosovať alebo sa po dohode rozhodnúť, ktorá spotrebiteľská organizácia prípad posunie na súd. A čo sa stane, ak už niektorá v rovnakej veci súd kontaktovala?" opýtal sa. ZSS síce považuje činnosť komisie za dôležitú, ale bude aj samostatne hľadať neprijateľné podmienky. Podľa neho negatívnych zistení v zmluvách je veľa a ak bude mať ZSS kapacity, tak nezávisle od krokov komisie môže združenie upozorniť subjekt, ktorý poškodenie spotrebiteľa spôsobil, na protiprávnosť podmienok a odstránenie chyby.
Obhajobe projektu monitoringu cien pri prechode na euro sa venoval prvý podpredseda Rady ZSS Josef Lounek. Nesúhlasil s médiami, ktoré spochybňujú metodiku monitoringu a úroveň anketárov. Tí nielen upozorňujú na odhalené prípady neprimeraného zvýšenia cien tovarov a služieb nad povolený limit 10 %, ale subjekty, ktoré cenovo pochybili a poškodili zákazníka, zapisujú do čiernej listiny. Tento spotrebiteľský pranier má podľa podpredsedu varovať občanov pri voľbe dodávateľa služby. Monitoring sa vykonáva vo všetkých regiónoch Slovenska a upozorňuje tak na zariadenia, ktoré sú v rozpore s princípmi ochrany spotrebiteľa.