SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 21:50

Šrotovné sa minulo ešte v stredu

AKTUALIZOVANÉ v stredu o 21,50. Šrotovné sa vyčerpalo ešte v stredu. Ministerstvo hospodárstva chce rozsah dotácie zväčšiť.

Ak ste si doteraz nestihli dať zošrotovať  staré auto, na zľavu pri kúpe nového vozidla cez šrotovné si budete musieť minimálne týždeň počkať.Ak ste si doteraz nestihli dať zošrotovať staré auto, na zľavu pri kúpe nového vozidla cez šrotovné si budete musieť minimálne týždeň počkať. (Zdroj: SME - Pavol Funtál)

Vo štvrtok sa šrotovanie starých áut zastaví. Podľa ministra hospodárstva len na týždeň.

BRATISLAVA. Vo štvrtok okolo 16. hodiny sa šrotovanie starých áut zastaví, povedal v stredu minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Prideľovanie dotácií sa napokon v skutočnosti zastavilo ešte v stredu večer. Vyčerpanie dotácií oznámilo ešte v stredu večer Združenie automobilového priemyslu, ktoré prideľovanie dotácií administruje. Počet zošrotovaných áut totiž dosiahol 22­tisíc - teda množstvo, na ktoré postačí 33­miliónová dotácia. Ako v praxi bude vyzerať „Stop šrotovaniu", však nie je jasné.

Ministerstvo hospodárstva sa preto pokúsilo v stredu zvýšiť milióny na dotácie. Neúspešne. Rokovanie o ďalších vyše 33 miliónoch na šrotovné zastavilo ministerstvo financií - potrebuje totiž čas na vlastné analýzy opatrenia. „Zaujíma nás hlavne DPH," povedal v stredu po rokovaní štátny tajomník ministerstva financií Peter Kažimír.

Vraj len prestávka

Postoj ministerstva financií oddiali rozhodnutie o predĺžení šrotovného na budúci týždeň. Pokračovanie v šrotovnom totiž prerokuje začiatkom budúceho týždňa najprv Rada pre hospodársku krízu, potom vláda.

„Odhadujem, že zhruba týždeň bude trvať prestávka," povedal v stredu po rokovaní vlády minister hospodárstva Jahnátek.

Krátko o dotácii

Najväčší záujem bol o značky:
Renault – Dacia, Peugeot, Citroen, Hyundai, Kia, Seat, Škoda, Opel, Toyota, Fiat, Ford.

Vek starých áut na Slovensku:
približne 200­tisíc áut je viac ako 20­ročných a 800­tisíc áut viac ako 10­ročných.

Zdroj: ministerstvo hospodárstva

Podľa prepočtov jeho rezortu štát získa na vrátení dane z pridanej hodnoty a na ďalších poplatkoch - ako sú vyradenie vozidla či evidenčné značky - viac, ako vydá formou dotácie na šrotovné.

„Pri tých 22­tisíc kusoch by plusový príjem do štátneho rozpočtu bol asi 4,8 milióna eur," povedal Jahnátek. Je presvedčený, že takýto systém je „veľmi efektívny".

Prepočet ministerstva hospodárstva však zrejme vychádza z chybného predpokladu, že bez šrotovného by sa autá nepredávali vôbec. Respektíve nezahŕňa výpadky príjmov na DPH pri predaji iných tovarov, ktoré si ľudia nekúpia, pretože si už kúpili auto. Alebo inak: Veľká časť príjmov štátu na DPH pri predaji áut so šrotovným by prišla tak či tak, ibaže neskôr alebo z predaja iných tovarov alebo služieb.

Šrotoviská sú plné

Šrotovné však neteší každého, hlavu v smútku majú z neho hlavne šrotoviská - niektorým sa míňa hotovosť na vyplácanie recyklačných poplatkov, iné už nevedia, čo s hromadiacim sa šrotom. Okrem toho strácajú na zošrotovaní jedného auta od 50 do 80 eur.

Komentár Ivana Štulajtera o tom, aké problémy kopí šrotovné si prečítajte tu: Došrotované?

„Podporili sme šrotovné a je na podnikateľskom sektore, aby sa s tým vyrovnal," povedal Jahnátek. Situáciu má podľa neho riešiť rezort životného prostredia, pod ktorý šrotoviská patria.

To zatiaľ podľa ministra Jána Chrbeta situáciu mapuje. „Snažíme sa rokovať so spracovateľmi a zamestnávateľskými zväzmi, kde sú aj Klub 500 a Železiarne Podbrezová, aby tiež pomohli štátu, aby recyklácia nezastala," povedal Chrbet. Nijaké kompenzácie či dotácie pre šrotoviská však ministerstvo nechystá.

Podľa šéfa Klubu 500 Vladimíra Sotáka, majiteľa Železiarní Podbrezová, by pomohlo, keby slovenské železiarne uprednostnili šrot z našich šrotární.

Rokovania so spracovateľmi sa začali v stredu popoludní, vo štvrtok bude o šrote diskutovať Združenie automobilového priemyslu.

Šrotovné sa vyčerpalo ešte v stredu (AKTUALIZOVANÉ v stredu o 21,50 h)

Záujemcovia o získanie tzv. „šrotovného“, ktorí neodovzdali vozidlá na zošrotovanie do stredy 25. marca, nebudú mať predbežne na túto dotáciu nárok.

“Upozorňujeme, že vozidlo odovzdané na spracovanie od 26. marca nemá nárok na dotáciu MH SR pri kúpe vozidla,“ uvádza sa v aktuálnom ozname na stránke Združenia automobilového priemyslu (ZAP).

Nárok na čerpanie dotácie budú mať len tí majitelia starých vozidiel, ktorí ich odovzdali autorizovanému spracovateľovi medzi 9. marcom a 25. marcom (vrátane) a majú vydané potvrdenie o prevzatí vozidla na spracovanie v elektronickom systéme eZAP.

Poskytovanie dotácii na kúpu nových áut je ukončené z dôvodu vyčerpania pridelených finančných prostriedkov. O ďalšom postupe má rozhodnúť Rada pre hospodársku krízu v pondelok 30. marca.

Združenie ďalej upozornilo, že vo štvrtok 26. marca nebude pre spracovateľov prístupný evidenčný systém ani pre spracovateľov – teda pre šrotoviská. Systém bude prístupný opäť v piatok 27. marca, avšak len na prevzatie starého vozidla na spracovanie bez nároku na dotáciu na kúpu nového auta.

sita
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  2. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  6. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  1. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  5. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  6. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  7. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  8. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  9. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  10. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 13 772
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 069
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 087
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 264
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 411
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 971
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 628
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 353
  9. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 3 364
  10. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely 3 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Výstavba diaľnice.

V Los Angeles postavili diaľnicu s dvoma mostmi za šesťdesiatšesť dní. Prečo to u nás nejde?


27. sep
Prezidentka Čaputová.

Politikov vyzvala k zdržanlivosti.


3 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Fond vo výške päť miliárd eur má slúžiť ako špeciálny jednorazový núdzový nástroj.


TASR 14m
Vlajka USA.

Mieru inflácie ovplyvnila pandémia.


TASR 17m
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


23m

Rast cien priemyselných výrobcov bude výrazný aj v nasledujúcich mesiacoch.


SITA 34m

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  6. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  7. Martin Ondráš: Stratili sme potravinovú sebestačnosť. Stratíme aj bezpečnosť potravín?
  8. Jakub Šimek: Ako po pandémii predbehnúť Estónsko je otázka za 20 bitcoinov
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 23 653
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 630
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 453
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 432
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 667
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 030
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 544
  8. Andy Morávek: Tomuto štátu už nedarujem ani jedinú kvapku mojej krvi. Nezaslúži(š) si ju! 4 151
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu