SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Šrotoviská začína šrotovné ničiť

Niektoré šrotoviská už bojujú s nedostatkom hotovosti, trápi ich aj hromadiaci sa šrot.

Niektorým spracovateľom starých áut začína dochádzať hotovosť na vyplácanie recyklačných poplatkov. Trápia ich aj nízke ceny šrotu.Niektorým spracovateľom starých áut začína dochádzať hotovosť na vyplácanie recyklačných poplatkov. Trápia ich aj nízke ceny šrotu. (Zdroj: SME - Pavol Funtál)

Nízke ceny šrotu, ale aj kríza brzdia jeho predaj, tvrdia niektoré firmy.

BRATISLAVA. Okrem radov vás môže pri zošrotovaní vášho starého auta prekvapiť už aj to, že vám firma nevyplatí recyklačný poplatok 33,19 eura. Ten sú pritom šrotoviská povinné vyplatiť každému majiteľovi starého auta, ktoré si dal u nich zošrotovať.

Niektorým šrotoviskám totiž začína dochádzať vlastná hotovosť. „Niekomu sa šrotovným polepšilo, nám sa pohoršilo - vydávame svoje peniaze, robíme a nemáme pomaly komu šrot predať," zhodnotil zavedenie šrotovného Peter Popivčák z košickej firmy Pop-Car Servis.

Skryť Vypnúť reklamu

S problémami s odbytom súvisí aj nízka cena šrotu. Pre krízu totiž viaceré firmy znižujú výrobu.

Chýba hotovosť

Recyklačný fond prepláca poplatok 33,19 eura šrotoviskám raz za mesiac namiesto pôvodných troch. Aj to je však podľa niektorých spracovateľov pridlho.

„Zatiaľ som zo svojich peňazí vyplatil vyše osemsto eur," priznal problémy s hotovosťou Popivčák. „Keď nám to fond nepreplatí skôr, peniaze máme len do tohto piatku, potom prestaneme vyplácať poplatok za zošrotovanie aj my," povedal.

Naopak, záhorská firma Auto - AZ s prevádzkou na Zohore problémy s vyplácaním poplatkov nemá. No podľa jej konateľa Ľubomíra Farenzena sú problémy s hotovosťou niektorých šrotovísk pochopiteľné. „Šrotovisko vypláca každému šrotujúcemu 33,19 eura, pri zošrotovaní dvesto áut tak potrebuje 6 638 eur v hotovosti," vysvetlil. Ak firma zošrotuje denne len 40 áut, musí mať pripravených na vyplatenie okolo 1300 eur v hotovosti. To môže byť problém hlavne pre menšie prevádzky.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo so šrotom?

Ťažkosti majú niektoré šrotoviská aj s tým, kam s hromadiacim sa šrotom. „Šrot sa mi hromadí na dvore, nemám ho kam dávať," hovorí Popivčák. Denne sa totiž zošrotuje na Slovensku takmer dvetisíc starých áut.
Šrot podľa niektorých firiem možno predať len za ceny, ktoré nezodpovedajú nákladom na zošrotovanie auta. Tie vyjdú šrotovisko približne na 250 eur. Po preplatení 33,19-eurového poplatku môže firma získať zvyšok predajom farebných kovov a šrotu. Cena za tonu šrotu však klesla z minuloročných 400 eur na dnešnú necelú stovku. Autovraky sa vykupujú za ešte nižšie ceny.

Podľa niektorých firiem sa tak šrotovanie stáva neefektívnym podnikaním, pracujú totiž so stratou. „Pri porovnaní nákladov a výnosov je firma v strate 50 až 80 eur z predaja druhotných surovín na auto," povedal Farenzena.

Skryť Vypnúť reklamu

Situáciu šrotovísk komplikuje situácia v kovospracujúcom priemysle - jeho výrobu totiž brzdí kríza.
Ministerstvo hospodárstva, pod ktoré akcia šrotovné patrí, však dáva od problémov šrotovísk ruky preč. „Recyklačný fond a problematika odpadov nepatria do pôsobnosti Ministerstva hospodárstva, ale do pôsobnosti Ministerstva životného prostredia," povedala jeho hovorkyňa Dagmar Hlavatá.
Stanovisko Ministerstva životného prostredia sa nám do uzávierky zistiť nepodarilo.

Počas včerajšieho dňa sa predalo ďalších dvetisíc áut. Do poobedia sa tak suma už pridelených dotácií zvýšila takmer o tri milióny eur. Na šrotovné sa tak včera poobede minulo vyše 11 miliónov - teda tretina pridelenej sumy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 139
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 544
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 143
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 937
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 125
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 581
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 742
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 891
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 751
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 716
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je vyšší ako v piatok, Naď upozorňuje, že ľudí z iných okresov nemusia otestovať (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Letisko v Bratislave hodnotí pozitívne schému pomoci, prišlo o značné príjmy

Letisko intenzívne komunikuje s ministerstvom dopravy o ďalšom postupe.

Koronavírus výrazne ovplyvnil letecký priemysel.

V Nemecku opäť prudko stúpa dopyt po toaletnom papieri a dezinfekcii

Aj v Nemecku rastú počty nakazených, hoci je na tom lepšie ako iné európske krajiny.

Ilustračná fotografia.

Slovensko sa pripravuje aj na brexit bez dohody

Ministerstvo hospodárstva nepredpokladá obmedzenie obchodných vzťahov.

Minister hospodárstva Richard Sulík.

Komora žiada, aby firmy s viac ako 250 zamestnancami mohli svojich pracovníkov testovať samy

Podľa požiadaviek by mal štát takýmto firmám poskytnúť už kúpené testy.

Ilustračná fotografia.