Kríza znižuje aj dopyt po spotrebiteľskom financovaní

Zhoršená nálada spotrebiteľov vplyvom finančnej krízy sa prejavuje aj na dopyte po spotrebiteľskom financovaní na Slovensku. Pripustil to aj šéf spoločnosti Cetelem Slovensko ...

BRATISLAVA. Zhoršená nálada spotrebiteľov vplyvom finančnej krízy sa prejavuje aj na dopyte po spotrebiteľskom financovaní na Slovensku. Pripustil to aj šéf spoločnosti Cetelem Slovensko Peter Tač, ktorá sa spotrebiteľským financovaním na Slovensku zaoberá. "Je pravda, že v súčasnosti pociťujeme nižšie objemy úverov ako v minulom roku, avšak do konca minulého roka sme tento vplyv nejako nepociťovali," povedal Tač na utorňajšej tlačovej konferencii. Ako dodal, znížený dopyt po spotrebných pôžičkách možno zrejme sčasti pripísať aj konverzii na spoločnú európsku menu, svoju úlohu však podľa neho určite zohráva aj hospodárska a finančná kríza. Cetelem Slovensko pritom vlani zaznamenal medziročný nárast objemu pôžičiek o 68 % na 24,8 mil. eur, objemu nákupov na splátky o 7 % na 56,9 mil. eur a objemu úverov čerpaných cez kreditné karty o 7 % na 35,5 mil. eur.

Vplyv krízy na objem poskytnutých úverov už pred dvoma týždňami naznačil aj šéf konkurenčnej spoločnosti Home Credit Slovakia Erich Čomor. Firma si podľa neho síce vlani pripísala rekordné objemy poskytnutých úverov v sume 149 mil. eur, nebyť krízy, mohlo by to však byť aj lepšie. "Máme za sebou najúspešnejší rok v histórii spoločnosti. Pokiaľ by spotrebitelia neboli ovplyvnení obavami z diania na finančných trhoch, pokorili by sme 150-miliónovú hranicu," uviedol na margo dosiahnutých výsledkov predseda predstavenstva spoločnosti Čomor. Čísla potvrdzujúce znižovanie záujmu spotrebiteľov utrácať prináša aj Štatistický úrad SR. Podľa jeho údajov totiž maloobchodné tržby v januári po niekoľkých rokoch sústavného rastu v tomto roku prvýkrát medziročne klesli, a to o 3,3 %. Ešte v decembri pritom vykázali tržby v maloobchode medziročný nárast o 3,2 %.

Zhoršenie spotrebiteľskej atmosféry na Slovensku ako aj v Európe potvrdil aj aktuálny prieskum spoločnosti Cetelem. Ako v utorok uviedol manažér štúdie Cetelem Barometer 2009, do ktorej získavali údaje v decembri minulého roka, a zároveň šéf oddelenia korporátnej komunikácie skupiny Cetelem Pascal Roussarie, nálada Európanov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi viditeľne poklesla na najnižšiu úroveň od roku 1999, kedy Cetelem prieskum začal robiť. Je to podľa neho logickým vyústením krízy. Slováci pritom podľa výsledkov štúdie, v ktorej sa monitoruje 13 krajín Európy, reagujú na zníženú kúpyschopnosť a zhoršené spotrebiteľské očakávania hlavne poklesom záujmu sporiť peniaze, v spotrebe sa však príliš obmedzovať nechcú. Kým pre rok 2008 plánovalo zvyšovať úspory 31 % opýtaných Slovákov, v roku 2009 má takéto plány už len 13 %. Na druhej strane so zvyšovaním výdavkov v tomto roku počíta 67 % respondentov, kým pre rok 2008 to bolo 72 % Slovákov.

Prieskum Cetelemu, ktorého sa spolu zúčastnilo 10 tis. ľudí a v každej krajine minimálne 500 respondentov, skúmal aj preferencie spotrebiteľov v jednotlivých krajinách v prípade nevyhnutnosti škrtania výdavkov alebo naopak ich zvyšovania v jednotlivých oblastiach. Slováci by podľa prieskumu v prípade zníženia svojej kúpnej sily znižovali svoje výdavky najmä na alkoholické nápoje a tabak (34 %), hotely, kaviarne a reštaurácie (15 %) a do tretice na komunikácie, teda telefóny, internet či televíziu (7 %). Ak by sa naopak ich príjmy zvýšili, 27 % oslovených Slovákov by viac investovalo do zdravia, 16 % do voľného času, kultúry a cestovania a 14 % do vzdelávania. V Európe pritom pri nevyhnutnosti šetrenia dominujú škrty v alkohole a tabaku, hoteloch, kaviarňach a reštauráciách a voľnom čase a cestovaní. Naopak, vyššie výdavky by v Európe smerovali najmä na potraviny, zdravie a voľný čas, kultúru a cestovanie.

Štúdia Cetelem Barometer vychádza z prieskumu európskeho trhu, ktorý zisťuje náladu a postoje Európanov. Prieskum bol realizovaný v decembri 2008 a zúčastnilo sa ho viac ako 10 tis. Európanov so vzorkou minimálne 500 osôb na krajinu. Prieskum pritom zhŕňa 13 európskych krajín, a to Belgicko, Českú republiku, Francúzsko, Taliansko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Srbsko, Španielsko a Veľkú Britániu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 127
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 587
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 670
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 175
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 852
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 632
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 345
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 303
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 653
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 239

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.