Kríza znižuje aj dopyt po spotrebiteľskom financovaní

Zhoršená nálada spotrebiteľov vplyvom finančnej krízy sa prejavuje aj na dopyte po spotrebiteľskom financovaní na Slovensku. Pripustil to aj šéf spoločnosti Cetelem Slovensko ...

BRATISLAVA. Zhoršená nálada spotrebiteľov vplyvom finančnej krízy sa prejavuje aj na dopyte po spotrebiteľskom financovaní na Slovensku. Pripustil to aj šéf spoločnosti Cetelem Slovensko Peter Tač, ktorá sa spotrebiteľským financovaním na Slovensku zaoberá. "Je pravda, že v súčasnosti pociťujeme nižšie objemy úverov ako v minulom roku, avšak do konca minulého roka sme tento vplyv nejako nepociťovali," povedal Tač na utorňajšej tlačovej konferencii. Ako dodal, znížený dopyt po spotrebných pôžičkách možno zrejme sčasti pripísať aj konverzii na spoločnú európsku menu, svoju úlohu však podľa neho určite zohráva aj hospodárska a finančná kríza. Cetelem Slovensko pritom vlani zaznamenal medziročný nárast objemu pôžičiek o 68 % na 24,8 mil. eur, objemu nákupov na splátky o 7 % na 56,9 mil. eur a objemu úverov čerpaných cez kreditné karty o 7 % na 35,5 mil. eur.

Vplyv krízy na objem poskytnutých úverov už pred dvoma týždňami naznačil aj šéf konkurenčnej spoločnosti Home Credit Slovakia Erich Čomor. Firma si podľa neho síce vlani pripísala rekordné objemy poskytnutých úverov v sume 149 mil. eur, nebyť krízy, mohlo by to však byť aj lepšie. "Máme za sebou najúspešnejší rok v histórii spoločnosti. Pokiaľ by spotrebitelia neboli ovplyvnení obavami z diania na finančných trhoch, pokorili by sme 150-miliónovú hranicu," uviedol na margo dosiahnutých výsledkov predseda predstavenstva spoločnosti Čomor. Čísla potvrdzujúce znižovanie záujmu spotrebiteľov utrácať prináša aj Štatistický úrad SR. Podľa jeho údajov totiž maloobchodné tržby v januári po niekoľkých rokoch sústavného rastu v tomto roku prvýkrát medziročne klesli, a to o 3,3 %. Ešte v decembri pritom vykázali tržby v maloobchode medziročný nárast o 3,2 %.

Zhoršenie spotrebiteľskej atmosféry na Slovensku ako aj v Európe potvrdil aj aktuálny prieskum spoločnosti Cetelem. Ako v utorok uviedol manažér štúdie Cetelem Barometer 2009, do ktorej získavali údaje v decembri minulého roka, a zároveň šéf oddelenia korporátnej komunikácie skupiny Cetelem Pascal Roussarie, nálada Európanov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi viditeľne poklesla na najnižšiu úroveň od roku 1999, kedy Cetelem prieskum začal robiť. Je to podľa neho logickým vyústením krízy. Slováci pritom podľa výsledkov štúdie, v ktorej sa monitoruje 13 krajín Európy, reagujú na zníženú kúpyschopnosť a zhoršené spotrebiteľské očakávania hlavne poklesom záujmu sporiť peniaze, v spotrebe sa však príliš obmedzovať nechcú. Kým pre rok 2008 plánovalo zvyšovať úspory 31 % opýtaných Slovákov, v roku 2009 má takéto plány už len 13 %. Na druhej strane so zvyšovaním výdavkov v tomto roku počíta 67 % respondentov, kým pre rok 2008 to bolo 72 % Slovákov.

Prieskum Cetelemu, ktorého sa spolu zúčastnilo 10 tis. ľudí a v každej krajine minimálne 500 respondentov, skúmal aj preferencie spotrebiteľov v jednotlivých krajinách v prípade nevyhnutnosti škrtania výdavkov alebo naopak ich zvyšovania v jednotlivých oblastiach. Slováci by podľa prieskumu v prípade zníženia svojej kúpnej sily znižovali svoje výdavky najmä na alkoholické nápoje a tabak (34 %), hotely, kaviarne a reštaurácie (15 %) a do tretice na komunikácie, teda telefóny, internet či televíziu (7 %). Ak by sa naopak ich príjmy zvýšili, 27 % oslovených Slovákov by viac investovalo do zdravia, 16 % do voľného času, kultúry a cestovania a 14 % do vzdelávania. V Európe pritom pri nevyhnutnosti šetrenia dominujú škrty v alkohole a tabaku, hoteloch, kaviarňach a reštauráciách a voľnom čase a cestovaní. Naopak, vyššie výdavky by v Európe smerovali najmä na potraviny, zdravie a voľný čas, kultúru a cestovanie.

Štúdia Cetelem Barometer vychádza z prieskumu európskeho trhu, ktorý zisťuje náladu a postoje Európanov. Prieskum bol realizovaný v decembri 2008 a zúčastnilo sa ho viac ako 10 tis. Európanov so vzorkou minimálne 500 osôb na krajinu. Prieskum pritom zhŕňa 13 európskych krajín, a to Belgicko, Českú republiku, Francúzsko, Taliansko, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Srbsko, Španielsko a Veľkú Britániu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 11 869
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 267
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 260
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 824
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 715
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 499
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 725
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 614
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 3 410
  10. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 289

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Veľa slabín. Taký je plán na ozdravenie štátnej poisťovne

Najväčšou by bolo, ak sa by dostala k akciám štyroch fungujúcich ústavov.

Neprehliadnite tiež

Bloomberg: Víno je ako zlato, investori čakajú na pokles jeho akcií

Investori upozorňujú, že investície do fondov zameraných na víno môžu byť veľmi rizikové.

Amazon vytvorí v Británii tisícky nových pracovných miest

Amazon spolu s ďalšími americkými gigantmi, ako sú Google a Apple, potvrdili svoje plány na expanziu v Británii.

Miera nezamestnanosti na Slovensku oproti vlaňajšku klesla

Stav disponibilných uchádzačov o zamestnanie dosiahol v prvom mesiaci tohto roka 235 455 osôb.

Ceny výrobcov v Nemecku sa zvýšili najprudšie za päť rokov

Bez započítania energií ceny výrobcov v januári medzimesačne stúpli o 0,6 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop