Transpetrolu viaznu kontrakty

Slovenský prepravca ropy zatiaľ neuzatvoril zmluvu o preprave ropy ani s jedným zo svojich hlavných odberateľov.

Slovensko a Česko nemajú podpísaný kontrakt na prepravu ropy. Transpetrol dúfa v dohodu.(Zdroj: ILUSTRAĆNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Zdá sa, že slovenský prepravca ropy Transpetrol má problém. Nemá zatiaľ podpísaný kontrakt ani s jedným zo svojich najväčších odberateľov. Tí mu pritom podľa poslednej výročnej správy robia až 95 percent tržieb.

Rafinéria Slovnaft už tretí mesiac dostáva ruskú ropu od Transpetrolu len na dobré slovo. Kontrakt sa jej totiž s prepravcom skončil v decembri 2008 a na novom sa zatiaľ nedohodli. „V súčasnosti rokujeme so spoločnosťou Transpetrol o zmluve na prepravu ropy," povedal hovorca rafinérie Anton Molnár.

Podľa prevádzkového riaditeľa Transpetrolu Juraja Širokého prišiel Slovnaft s novou filozofiou zmluvy. Momentálne vraj už spoločnosti rokujú len o cenách za tranzit. „Náš pôvodný návrh bol zvýšiť minuloročné tarify o infláciu," povedal Široký. Zmluvu by mali uzatvoriť na jeden alebo tri roky. Slovnaft sa k podrobnostiam o zmluve, a teda aj k cenám, nechcel pred podpisom zmluvy vyjadrovať.

Nepodpísali ani Česi

Slovnaft však nie je jediná spoločnosť, ktorá svojím podpisom ešte nepotvrdila kontrakt. Ešte väčšie problémy má Transpetrol s českou spoločnosťou Česká rafinérska.

Podľa českého denníka E15, ktorý informáciu priniesol, keby Slováci a Česi mali podobné vzťahy ako Rusi a Ukrajinci, väčšia časť dodávok ropy do Česka by už možno bola zastavená. Jej zmluva sa tiež skončila podobne ako Slovnaftu koncom minulého roka.

Podľa Širokého však ide o oveľa komplikovanejšiu záležitosť ako pri Slovnafte. Už dvakrát totiž takmer zmluvu podpísali, ale akcionári Českej rafinérskej od podpisu odskočili. Cenu pritom podľa Širokého vedeli dostatočne dopredu a manažment spoločnosti ju odsúhlasil. Transpetrol im ju oznámil už koncom minulého leta, keď po niekoľkomesačných naťahovačkách došlo k podpisu zmluvy na rok 2008 až v auguste minulého roka.

To znamená, že Česká rafinérska už vlani bola niekoľko mesiacov nezmluvným partnerom Transpetrolu.
Po svojom hovorcovi Alešovi Soukupovi vedenie Českej rafinérskej odkázalo, že nebude reagovať na zverejnené informácie: „S ohľadom na prebiehajúce rokovania českej strany (Česká rafinérska a Paramo) so spoločnosťou Transpetrol o prepravných tarifách.

Prostredníctvom Transpetrolu putuje do Českej rafinérskej asi päť miliónov ton ropy ročne. Česká rafinérska však berie ropu aj z českých vnútorných zdrojov a z nemeckého Ingolstadtu.

Transpetrol dúfa

Zmluvu s Transpetrolom nemá podľa dostupných informácií ani česká firma Paramo. Transpetrol na internetovej stránke uvádza, že Česká rafinérska a Paramo zohrávajú významnú úlohu z hľadiska realizovaných tržieb. Generálny riaditeľ Transpetrolu Štefan Czucz podľa denníka E15 dúfa, že sa rokovania podarí čo najskôr uzatvoriť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 204
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 803
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 090
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 029
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 165
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 656
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 421
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.