Šrotovné sa míňa rýchlejšie, ako sa čakalo

To, koľko miliónov z dotácie na nové autá ešte zostáva, sa dá sledovať aj na webe.

Svoje staré auto si dalo za dva týždne zošrotovať takmer 15­tisíc ľudí. Najviac sa šrotujú hlavne škodovky, lady a žiguli.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. V pondelok od ôsmej ráno do obeda sa stihlo predať okolo sedemsto nových áut cez šrotovné. O druhej to bolo už vyše tisíc.

Od pondelka totiž zverejňuje Združenie automobilového priemyslu na stránke ezap.sk aktuálnu výšku evidovaných dotácií. Keď si túto sumu odrátate od celkovej dotácie 33 miliónov eur, vyjde vám, koľko peňazí na šrotovné ešte zostáva.

Do pondelka poobedia sa suma už pridelených dotácií zvýšila o vyše 2,4 milióna eur. Na šrotovné sa tak včera poobede minulo vyše osem miliónov.

Nové auto so šrotovným si ľudia kupujú aj na pôžičku. Podľa majiteľky spoločnosti Auto Valušek Klaudie Valuškovej si na nové auto požičia len desatina šrotujúcich zákazníkov.

Dva týždne a je koniec

Z využitej sumy dotácií sa dá odhadnúť napríklad to, koľko áut sa cez šrotovné už predalo. Stačí ju vydeliť číslom 1500, teda výškou štátnej dotácie na jedno nové auto.

Odhadovať sa dá aj to, ako dlho milióny na šrotovné vydržia. Pri súčasnom tempe sú to asi ešte dva týždne.

Združenie je v odhadoch, dokedy miliónová dotácia vydrží, opatrné.

„Nepočítali sme, že sa denne predá viac ako tisíc áut, odhadovať preto nebudeme," povedala včera jeho výkonná riaditeľka Mária Nováková. Minulý týždeň ešte predpokladala, že dotácia vydrží 20 až 25 dní - teda minimálne do polovice apríla tohto roka.

Od zavedenia zľavy na nové auto si dovčera dalo zošrotovať svoje vozidlo takmer 15­tisíc ľudí. Predstavuje to nárok na šrotovné vo výške 22,5 milióna eur. Nie všetci sa už rozhodli pre kúpu nového auta.

Niektorí sa zadlžia

Záujem ľudí požičať si počas dvoch týždňov fungovania šrotovného stúpol, tvrdia niektorí bankári. „Od 9. marca vzrástol počet spotrebných úverov v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom v objeme asi o pätinu," povedal hovorca Slovenskej sporiteľne Štefan Frimmer.

Rovnako to vidí aj hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová. Banka poskytla tento mesiac v porovnaní s predchádzajúcim až o polovicu viac spotrebných úverov. Zvýšený počet žiadostí potvrdila aj UniCredit Bank.

Ľudia, ktorí sa rozhodnú získať hotovosť na kúpu nového auta cez šrotovné od banky, musia počítať s tým, že na splátkach môžu zaplatiť toľko, koľko získali na dotácii.

Úver poskytujú šrotujúcim zákazníkom aj samotní predajcovia. Napríklad Škoda ponúka úver cez Škoda kredit: „Stačí, ak zákazník zaplatí polovicu ceny vozidla pri jeho prevzatí," povedal vedúci oblasti stratégie predaja značky Robert Barta. Zvyšok doplatí kupec až o rok. Vlastné služby ponúka aj značka Peugeot, Renault či Kia.

Takzvané šrotovné na úver ponúka aj spoločnosť Auto Valušek. „Všetky potrebné dokumenty na získanie úveru vybavíme klientovi priamo v našich autosalónoch," povedala Valušková.

Dotácia je prejav solidarity

Dopyt po autách potlačí šrotovné len do konca tretieho štvrťroka.

BRATISLAVA, HANNOVER, PRAHA. Zavedenie dotácie pri kúpe nového auta je podľa premiéra Roberta Fica prejavom solidarity Slovenska: „Šrotovné nemá zásadný význam pre slovenskú ekonomiku. Čím viac štátov únie k tejto schéme pristúpi, tým bude efekt šrotovného väčší pre európsky automobilový priemysel," povedal.

Po opozícii kritizoval včera šrotovné aj europoslanec za HZDS Sergej Kozlík: „Je to opatrenie krátkodobého charakteru. Nemôže vyriešiť masívnejšie prekonanie problému nadprodukcie automobilov, ktoré existuje pre hospodársky pokles," povedal.

Priaznivý vplyv šrotovného vydrží zvyšovať dopyt po autách len do konca tretieho štvrťroka, tvrdí šéf českého Združenia automobilového priemyslu Martin Jahn. „Ak nedôjde k výrazným zmenám, vydrží tento efekt do tretieho kvartálu. Koncom roka bude dopyt zrejme poľavovať," povedal. České automobilky ťažia zo šrotovného v Nemecku. S využitím dotácie si nemeckí motoristi kúpili 49­tisíc škodoviek.

(tasr, sita)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  2. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  5. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  6. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  7. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  8. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  9. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  10. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 193
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 604
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 553
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 445
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 264
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 846
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 337
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 703
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 948
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 564

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Preverovanie zásielok robí aj pošta. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prijala návrh piliera sociálnych práv

Pilier pozostáva z 20 kľúčových zásad a práv na podporu dobre fungujúcich trhov práce a systémov sociálneho zabezpečenia.

Prečo by sme Uber či Airbnb mali podporovať?

Európsky parlament odhaduje, že v najbližších rokoch by mohla zdieľaná ekonomika zvýšiť potenciál HDP Európy o 500 miliárd eur ročne.

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop