Rysuje sa cena za PPP diaľnice

Diaľnice vyjdú Slovensko pridraho. Najbližších 30 rokov zaplatíme zo svojich daní každý rok 600 miliónov eur súkromnému investorovi. To je viac ako 18 miliárd korún.

Daňoví poplatníci zaplatia podľa prepočtov Svetovej banky za výstavbu diaľnic viac, ako tvrdí ministerstvo dopravy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Približne 18 miliárd eur, čo je viac ako päťsto miliárd korún, zaplatia daňoví poplatníci za 30 rokov za výstavbu približne 150 kilometrov diaľnice a rýchlostnej cesty cez tri balíky PPP projektov.

Ročne bude musieť štát súkromným investorom zaplatiť zo štátnej pokladnice 600 miliónov eur, čo je viac ako 18 miliárd korún. S týmto výpočtom prišiel konzultant Svetovej banky Juraj Mesík. Vychádza z faktov zverejnených ministerstvom dopravy a médiami.

Minister dopravy Ľubomír Vážny totiž v polovici marca zverejnil koncesnú zmluvu s víťazom tendra na výstavbu rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami spolu s obchvatom Banskej Bystrice.

Podľa nej si vypýtalo konzorcium Vinci Cocessions-ABN Amro Highway za výstavbu a údržbu 1,5 miliardy eur. Štát mu však za 30 rokov zaplatí až 3,46 miliardy eur, čo je až 230-percentné zvýšenie.

Príliš jednoduchý vzorec

Podľa tejto rovnice výnosnosti Mesík vypočítal, že za prvý balík PPP - úseky diaľnice D1 Dubná Skala - Jablonov a úsek Fričovce - Svinia by mal štát zaplatiť osem miliárd eur. Podľa medializovaných informácií totiž požaduje víťazné konzorcium Bouygues Tranvaux Publics za realizáciu projektu 3,3 miliardy eur.

Mesík odhaduje, že víťaz na výstavbu tretieho balíka PPP, čiže za posledných 29 kilometrov D1, by si mohol vypýtať zhruba tri miliardy. Pri 230-percentnom zvýšení by tak za 30 rokov štát zaplatil sedem miliárd eur. Spolu za tri balíky PPP je to teda zhruba 18 miliárd eur.

Ministerstvo dopravy podľa hovorcu Ľubomíra Karáska nepovažuje za vhodné komentovať Mesíkove výpočty. Pred týždňom sa však minister Vážny vyjadril, že 230-percentné zvýšenie pri R1 „kopíruje úverové podmienky komerčných bánk".

Ministerstvo financií sa k takýmto výpočtom nechce vyjadrovať. „Je to príliš jednoduchý výpočet. Do konečnej sumy totiž vstupuje mnoho faktorov, ktoré sa môžu meniť v čase," povedal hovorca ministra financií Miroslav Šmál.

Minister financií Ján Počiatek totiž v zmluvách s investormi trvá na klauzule, ktorá by umožnila do nich vstúpiť pri zmene úverových podmienok na trhu. „Ak sa zlepší situácia na úverových trhoch, otvoríme spôsob refinancovania a prikročíme k zníženiu úrokových sadzieb," povedal Vážny.

Kancelária Úradu vlády na otázku, či nepovažuje premiér splátku 600 miliónov eur ročne za pridrahé riešenie, neodpovedala.

Stavba monumentu

Opozičný poslanec SDKÚ Stanislav Janiš celkovú cenu za diaľnice postavené formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) hodnotí kriticky: „Ak nám Fico vyčítal, že staviame diaľnice draho, tak on bude stavať dvakrát tak draho."

Podľa Mesíka síce Slovensko nie je také chudobné, aby nedokázalo splácať 600 miliónov eur ročne, ale je presvedčený, že to pôjde na úkor iných spoločenských oblastí, ako sú napríklad školstvo, zdravotníctvo či sociálne služby.

„A to sa bude diať v čase demografického starnutia obyvateľstva," povedal. Dôvodom, prečo sa Fico podľa Mesíka tak ponáhľa s výstavbou diaľnic cez PPP, a nie napríklad prostredníctvom eurofondov, je volebná kampaň 2010. „Fico si stavia monument," povedal.

Zmätky pri získavaní peňazí

BRATISLAVA. Pred dvomi týždňami, keď premiér rokoval s akcionármi dôchodkových správcovských spoločností, zdôraznil, že nepotrebuje peniaze z druhého piliera na výstavbu diaľnic cez PPP.

Francois Lecavalier, šéf Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) pre Slovensko sa podľa informácií SME nad týmto vyjadrením počudoval, lebo o niekoľko dní na to mal ísť minister dopravy Ľubomír Vážny rokovať do Londýna o poskytnutí pôžičky pre prvý a druhý balík PPP tak z EBRD, ako aj z Európskej investičnej banky. Banky sa podľa Vážneho za projekty zaručili. „Pôjdu do nášho projektu na R1. Pre EIB ešte musíme doložiť niektoré podklady," povedal pre SITA.

Začiatkom minulého týždňa mal Vážny rokovať s vedením komerčných bánk, aby konzorciu Vinci, ktoré má postaviť asi 50 kilometrov R1, požičali peniaze. Potvrdil, že v Londýne hovoril o podpore PPP projektov aj s predstaviteľmi niektorých materských spoločností domácich komerčných bánk.

Výsledok rokovaní nekonkretizoval. Jeho hovorca Ľubomír Karásek k tomu prekvapujúco povedal, že nie je štandardné, aby ktorýkoľvek zo slovenských ministrov rokoval s vedením komerčných bánk.

„Financovanie projektov je starosťou víťazného uchádzača," tvrdí Karásek. Pritom medzi prvými zástupcami vlády, ktorí rokovali s komerčnými bankami, bol premiér Robert Fico.

(rag)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 640
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 188
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 367
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 119
  5. Kam do tepla v januári? 1 788
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 528
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 404
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 322
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 857

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.