Rysuje sa cena za PPP diaľnice

Diaľnice vyjdú Slovensko pridraho. Najbližších 30 rokov zaplatíme zo svojich daní každý rok 600 miliónov eur súkromnému investorovi. To je viac ako 18 miliárd korún.

Daňoví poplatníci zaplatia podľa prepočtov Svetovej banky za výstavbu diaľnic viac, ako tvrdí ministerstvo dopravy.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Približne 18 miliárd eur, čo je viac ako päťsto miliárd korún, zaplatia daňoví poplatníci za 30 rokov za výstavbu približne 150 kilometrov diaľnice a rýchlostnej cesty cez tri balíky PPP projektov.

Ročne bude musieť štát súkromným investorom zaplatiť zo štátnej pokladnice 600 miliónov eur, čo je viac ako 18 miliárd korún. S týmto výpočtom prišiel konzultant Svetovej banky Juraj Mesík. Vychádza z faktov zverejnených ministerstvom dopravy a médiami.

Minister dopravy Ľubomír Vážny totiž v polovici marca zverejnil koncesnú zmluvu s víťazom tendra na výstavbu rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami spolu s obchvatom Banskej Bystrice.

Podľa nej si vypýtalo konzorcium Vinci Cocessions-ABN Amro Highway za výstavbu a údržbu 1,5 miliardy eur. Štát mu však za 30 rokov zaplatí až 3,46 miliardy eur, čo je až 230-percentné zvýšenie.

Príliš jednoduchý vzorec

Podľa tejto rovnice výnosnosti Mesík vypočítal, že za prvý balík PPP - úseky diaľnice D1 Dubná Skala - Jablonov a úsek Fričovce - Svinia by mal štát zaplatiť osem miliárd eur. Podľa medializovaných informácií totiž požaduje víťazné konzorcium Bouygues Tranvaux Publics za realizáciu projektu 3,3 miliardy eur.

Mesík odhaduje, že víťaz na výstavbu tretieho balíka PPP, čiže za posledných 29 kilometrov D1, by si mohol vypýtať zhruba tri miliardy. Pri 230-percentnom zvýšení by tak za 30 rokov štát zaplatil sedem miliárd eur. Spolu za tri balíky PPP je to teda zhruba 18 miliárd eur.

Ministerstvo dopravy podľa hovorcu Ľubomíra Karáska nepovažuje za vhodné komentovať Mesíkove výpočty. Pred týždňom sa však minister Vážny vyjadril, že 230-percentné zvýšenie pri R1 „kopíruje úverové podmienky komerčných bánk".

Ministerstvo financií sa k takýmto výpočtom nechce vyjadrovať. „Je to príliš jednoduchý výpočet. Do konečnej sumy totiž vstupuje mnoho faktorov, ktoré sa môžu meniť v čase," povedal hovorca ministra financií Miroslav Šmál.

Minister financií Ján Počiatek totiž v zmluvách s investormi trvá na klauzule, ktorá by umožnila do nich vstúpiť pri zmene úverových podmienok na trhu. „Ak sa zlepší situácia na úverových trhoch, otvoríme spôsob refinancovania a prikročíme k zníženiu úrokových sadzieb," povedal Vážny.

Kancelária Úradu vlády na otázku, či nepovažuje premiér splátku 600 miliónov eur ročne za pridrahé riešenie, neodpovedala.

Stavba monumentu

Opozičný poslanec SDKÚ Stanislav Janiš celkovú cenu za diaľnice postavené formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) hodnotí kriticky: „Ak nám Fico vyčítal, že staviame diaľnice draho, tak on bude stavať dvakrát tak draho."

Podľa Mesíka síce Slovensko nie je také chudobné, aby nedokázalo splácať 600 miliónov eur ročne, ale je presvedčený, že to pôjde na úkor iných spoločenských oblastí, ako sú napríklad školstvo, zdravotníctvo či sociálne služby.

„A to sa bude diať v čase demografického starnutia obyvateľstva," povedal. Dôvodom, prečo sa Fico podľa Mesíka tak ponáhľa s výstavbou diaľnic cez PPP, a nie napríklad prostredníctvom eurofondov, je volebná kampaň 2010. „Fico si stavia monument," povedal.

Zmätky pri získavaní peňazí

BRATISLAVA. Pred dvomi týždňami, keď premiér rokoval s akcionármi dôchodkových správcovských spoločností, zdôraznil, že nepotrebuje peniaze z druhého piliera na výstavbu diaľnic cez PPP.

Francois Lecavalier, šéf Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) pre Slovensko sa podľa informácií SME nad týmto vyjadrením počudoval, lebo o niekoľko dní na to mal ísť minister dopravy Ľubomír Vážny rokovať do Londýna o poskytnutí pôžičky pre prvý a druhý balík PPP tak z EBRD, ako aj z Európskej investičnej banky. Banky sa podľa Vážneho za projekty zaručili. „Pôjdu do nášho projektu na R1. Pre EIB ešte musíme doložiť niektoré podklady," povedal pre SITA.

Začiatkom minulého týždňa mal Vážny rokovať s vedením komerčných bánk, aby konzorciu Vinci, ktoré má postaviť asi 50 kilometrov R1, požičali peniaze. Potvrdil, že v Londýne hovoril o podpore PPP projektov aj s predstaviteľmi niektorých materských spoločností domácich komerčných bánk.

Výsledok rokovaní nekonkretizoval. Jeho hovorca Ľubomír Karásek k tomu prekvapujúco povedal, že nie je štandardné, aby ktorýkoľvek zo slovenských ministrov rokoval s vedením komerčných bánk.

„Financovanie projektov je starosťou víťazného uchádzača," tvrdí Karásek. Pritom medzi prvými zástupcami vlády, ktorí rokovali s komerčnými bankami, bol premiér Robert Fico.

(rag)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 516
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 733
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 765
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 3 667
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 625
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 119
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 028
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 011
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 015
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 953

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

KOMENTÁRE

Človek nie je rýchlovarná kanvica

Mzda slovenských zamestnancov nehovorí o ich pracovnom nasadení.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Hranolčeky nezakážu. Únia len rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.

Deutsche Bank zvažuje presun 300 miliárd eur z Londýna do Nemecka

Sťahovanie sa dotkne niekoľko stoviek pracovných miest a zhruba 20-tisíc klientskych účtov.