BRATISLAVA. Obchodné reťazce, ktoré podnikajú na území Slovenskej republiky, majú podľa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) značnú rezervu v ponuke konzumného mlieka a mliečnych produktov vyrobených na Slovensku. "V troch nami preverovaných obchodných systémoch pripadlo iba 41,9 % na Slovensku vyprodukovaných výrobkov celkovej ponuky, čo môže byť tiež jednou z príčin nízkej spotreby mlieka a mliečnych výrobkov, ktorá zaraďuje Slovensko na jedno z posledných miest v Európe i vyspelom svete," vyplýva ďalej z prieskumu SPPK, ktorý vykonala komora v dňoch 10. až 17. marca 2009.
Ako ďalej informovala SPPK, najnižšie - iba 19,5-percentné zastúpenie - v SR vyrobených mliečnych produktov zistila komora v sieti Lidl, kde 63,7 % ponuky pripadlo na výrobky z Českej republiky a Nemecka. "Ostatné krajiny mali slabšie zastúpenie. V susednej ČR však ten istý obchodný systém ponúkal až 47,2 % domácich mliečnych produktov, zatiaľ čo na slovenskú produkciu pripadlo iba 3,5 %," konštatovala ďalej SPPK. V ponuke obchodných reťazcov Lidl na území Maďarska a Rakúska v mliečnom segmente podľa zistenia SPPK výrazne dominovali nemecké mliečne výrobky, ale Slovensko tam nemalo vôbec žiadne zastúpenie.
"Oprávnene sa domáhame vyššieho zastúpenia na Slovensku vyrobenej potravinárskej produkcie na pultoch predajní," povedal predseda SPPK Milan Semančík. Ako ďalej predseda komory uviedol, výsledkom súčasných praktík je sústavné zvyšovanie pasívneho salda slovenského zahraničného obchodu s agropotravinárskymi komoditami, ktoré vlani stúplo o ďalších 15,3 %, na výsledných viac ako 943 mil. eur (28,4 mld. Sk). Celkový import sa pritom podľa jeho informácií zvýšil o 8,6 %, zatiaľ čo export len o 5,7 %. "V úhrne sme doviezli tovar za 2,897 mld. eur (87,285 mld. Sk), čo je naozaj veľa," spresnil predseda SPPK.