SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 18:49

Mýto nám postaví až 60 firiem

SkyToll bude musieť veľkú časť z 850-­miliónového balíka poslať na účet subdodávateľom.

(Zdroj: ČTK)

Mýtny systém pôjde cez satelit. Palubné jednotky dodá Siemens. SkyToll prenechá aj ďalšie činnosti na subdodávateľov.

BRATISLAVA. Konzorcium SkyToll, ktoré vyhralo tender na elektronický mýtny systém, nedokáže väčšinu technológie a služieb zabezpečiť vlastnými silami. Dopravný expert Jozef Drahovský upozorňuje, že až 85 percent činností si konzorcium SkyToll chce objednať. Šiesta príloha zverejnenej zmluvy totiž hovorí až o 59 navrhovaných subdodávateľoch.

SkyToll chce spolupracovať napríklad s piatimi bankami, ktoré pravdepodobne zabezpečia financovanie projektu, oboma hlavnými mobilnými operátormi, rafinériou Slovnaft a okrem Siemensu aj s ďalšími známymi IT firmami. Spolu so SkyTollom bude na slovenskom mýte pracovať až 60 firiem.

Cenu palubnej jednotky nezverejnia

Z balíka približne 850 miliónov eur dostane podľa šéfa SkyTollu Mateja Okáliho Siemens 80 miliónov eur.

Siemens dodá palubné jednotky a softvér. Napriek tomu, že zinkasuje takmer desať percent z celého balíka, odmietol generálny riaditeľ firmy Vladimír Slezák povedať, koľko bude palubná jednotka stáť. „Výrobnú cenu, pochopiteľne, nepoviem." Napokon nepovedal ani, aká bude obchodná cena palubných jednotiek, pretože to vraj nie je relevantná informácia pre majiteľa vozidla. Ten totiž zaplatí iba zálohu 50 eur.

Ako to funguje

  • Satelitný výber mýta je založený na určovaní polohy navigačnými systémami, momentálne prostredníctvom GPS, po roku 2012 systémom Galileo.
  • Poloha auta určená palubnou jednotkou OBU (on-board unit) sa porovnáva s trasami spoplatnených ciest na digitálnej mape. Palubná jednotka tak musí byť vybavená vhodným komunikačným prostriedkom, ktorým je GSM.
  • Informácie o polohe vozidla sú odosielané do centrálneho systému
Zdroj: tasr

Tieto čísla by však mohli zaujímať daňových poplatníkov, keďže za ne v podstate zaplatia oni.

Druhý z kľúčových dodávateľov, nórska spoločnosť Q-Free, v ktorej inak vyše 20 percent akcií vlastní vyradený uchádzač Kapsch TrafficCom, zinkasuje za svoje služby 52 miliónov eur.

Veľké peniaze v menších sumách dostanú ďalší subdodávatelia. Tí zabezpečia napríklad systémy na detekciu rýchlosti či vysielače. „Nemenej podstatná časť, ktorá súvisí so službami, sú call centrá, logistickí partneri, zriadenie 60 predajných miest a osem kontaktných centier," povedal Okáli. Dôvodom, prečo chce SkyToll väčšinu služieb zabezpečovať subdodávateľsky, je vraj nedostatok času. Fakt je, že časový sklz v tejto zákazke je už výrazný. Vďaka subdodávateľskému systému je však Okáli presvedčený, že termín spustenia systému do prevádzky - 1. január 2010 - stihnú.

Okáli sa však vo svojom vysvetľovaní nezhoduje s prílohou zmluvy. On totiž nehovorí o 85 percentách služieb zabezpečovaných subdodávateľmi, ale len o 50, maximálne 60 percentách.

„Konzorcium zabezpečuje kompletnú prevádzku systému, má na starosti prevádzku samotného mýta, výber mýtnych poplatkov, spracovanie mýtnych poplatkov, prácu so zákazníkmi," vysvetľuje úlohu SkyTollu Okáli. Spoločnosť Q-Free však bude podľa svojho šéfa Oyvinda Isaksena kontrolovať a vymáhať nedoplatky. Rovnako aj faktúra, ktorá príde majiteľovi auta za prechod spoplatnených úsekov, bude vystavená spoločnosťou Q-Free. Tá zabezpečí aj trojročný komplexný servis služieb.

Vážny nie je povinný

Hoci sú známi subdodávatelia, stále nie je jasné, kto stojí za firmou Ibertax, ktorá spolu so SanTollom vytvorila konzorcium SkyToll. Odmietol to včera povedať šéf SkyToll. Rovnako sa zachoval aj hovorca ministra dopravy Ľubomír Karásek. „Minister dopravy nemá povinnosť takéto informácie zisťovať. Nikto ho tým nezaúkoloval," povedal a zložil telefón.

Minister Vážny sa pritom ešte koncom januára o túto informáciu zaujímal. „Cez internet sme to skúmali, a nedospeli sme k rozhodnému výsledku," odpovedal na otázky novinárov o pozadí bratislavskej akciovky Ibertax. Je známe iba to, že ide o účelovo vytvorenú firmu „pre prípadný vstup investora".

Krajský súd začne v stredu pojednávať o mýte

Na Krajský súd v Bratislave bolo dovedna podaných osem žalôb konzorcií o preskúmanie zákonnosti rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý zamietol ich námietky proti vylúčeniu z tendra.

BRATISLAVA. Na Krajskom súde v Bratislave sa dnes začne súdiť konzorcium Kapsch s Úradom pre verejné obstarávanie.

Konzorcium podalo v polovici júla 2008 žalobu na Krajský súd v Bratislave proti rozhodnutiu úradu. Ten totiž neprijal jeho námietky proti rozhodnutiu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá ho vylúčila z tendra na elektronický výber mýta.

„Stále sa domnievame, že dôvody vylúčenia z verejného obstarávania a predovšetkým spôsob posudzovania ponúk nie sú z právneho a vecného hľadiska v súlade so zákonom. V žalobe je namietané veľké množstvo vecných a formálnych chýb, ktoré spôsobujú nezákonnosť napadnutého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie,“ vysvetlil vtedy člen predstavenstva Kapsch Erwin Toplak.

Konzorcium považuje postup Národnej diaľničnej spoločnosti pri posudzovaní technickej zhody ponúk, najmä pri posúdení efektivity výberu mýta ponúknutého ostatnými uchádzačmi, za „diskriminačný“.
Krajský súd sa dnes bude zaoberať aj obdobnou žalobou Elektrovodu Holding proti Úradu pre verejné obstarávanie. Povedal to včera hovorca Krajského súdu Pavol Adamčiak.

Na Krajský súd v Bratislave bolo dovedna podaných osem žalôb konzorcií o preskúmanie zákonnosti rozhodnutí úradu, pokiaľ ide o zamietnuté námietky.

Mýtny tender vyhralo konzorcium SanToll a Ibertax s najdrahšou ponukou 25,7 miliardy korún. Zvyšné tri konzorciá Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila.

tasr
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 718
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 539
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 753
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 719
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 919
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 262
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 074
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 617
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 521
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Sme v obrazoch

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Fotky, Fotografie a fotogalérie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Žilinská Kia pre problémy dodávateľa zastavila výrobu

Problémy v dodávateľskom reťazci zo zahraničia vznikli z dôvodu koronakrízy.

Dlh Slovenska sa vrátil do sankčných pásiem

Heger musí dať parlamentu zdôvodnenie výšky dlhu vrátane návrhu opatrení na jeho zníženie.

Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík, podpredseda vlády a minister financií Eduard Heger a prezidentka Finančnej správy Daniela Klučková.

Aukciu na nové obnoviteľné zdroje energie otvorí štát ešte v tomto roku

Ministerstvo pre pandémiu zrušilo pôvodnú aukciu ešte v apríli.

Štátny tajomník ministerstva hospodárstva SR Karol Galek.

Predaj starších domov v USA aj ich ceny v septembri vzrástli

Najviac rástol predaj existujúcich domov na severovýchode USA.

Ilustračné foto.