SME

Mýto nám postaví až 60 firiem

SkyToll bude musieť veľkú časť z 850-­miliónového balíka poslať na účet subdodávateľom.

(Zdroj: ČTK)

Mýtny systém pôjde cez satelit. Palubné jednotky dodá Siemens. SkyToll prenechá aj ďalšie činnosti na subdodávateľov.

BRATISLAVA. Konzorcium SkyToll, ktoré vyhralo tender na elektronický mýtny systém, nedokáže väčšinu technológie a služieb zabezpečiť vlastnými silami. Dopravný expert Jozef Drahovský upozorňuje, že až 85 percent činností si konzorcium SkyToll chce objednať. Šiesta príloha zverejnenej zmluvy totiž hovorí až o 59 navrhovaných subdodávateľoch.

SkyToll chce spolupracovať napríklad s piatimi bankami, ktoré pravdepodobne zabezpečia financovanie projektu, oboma hlavnými mobilnými operátormi, rafinériou Slovnaft a okrem Siemensu aj s ďalšími známymi IT firmami. Spolu so SkyTollom bude na slovenskom mýte pracovať až 60 firiem.

Cenu palubnej jednotky nezverejnia

Z balíka približne 850 miliónov eur dostane podľa šéfa SkyTollu Mateja Okáliho Siemens 80 miliónov eur.

Siemens dodá palubné jednotky a softvér. Napriek tomu, že zinkasuje takmer desať percent z celého balíka, odmietol generálny riaditeľ firmy Vladimír Slezák povedať, koľko bude palubná jednotka stáť. „Výrobnú cenu, pochopiteľne, nepoviem." Napokon nepovedal ani, aká bude obchodná cena palubných jednotiek, pretože to vraj nie je relevantná informácia pre majiteľa vozidla. Ten totiž zaplatí iba zálohu 50 eur.

Ako to funguje

  • Satelitný výber mýta je založený na určovaní polohy navigačnými systémami, momentálne prostredníctvom GPS, po roku 2012 systémom Galileo.
  • Poloha auta určená palubnou jednotkou OBU (on-board unit) sa porovnáva s trasami spoplatnených ciest na digitálnej mape. Palubná jednotka tak musí byť vybavená vhodným komunikačným prostriedkom, ktorým je GSM.
  • Informácie o polohe vozidla sú odosielané do centrálneho systému
Zdroj: tasr

Tieto čísla by však mohli zaujímať daňových poplatníkov, keďže za ne v podstate zaplatia oni.

Druhý z kľúčových dodávateľov, nórska spoločnosť Q-Free, v ktorej inak vyše 20 percent akcií vlastní vyradený uchádzač Kapsch TrafficCom, zinkasuje za svoje služby 52 miliónov eur.

Veľké peniaze v menších sumách dostanú ďalší subdodávatelia. Tí zabezpečia napríklad systémy na detekciu rýchlosti či vysielače. „Nemenej podstatná časť, ktorá súvisí so službami, sú call centrá, logistickí partneri, zriadenie 60 predajných miest a osem kontaktných centier," povedal Okáli. Dôvodom, prečo chce SkyToll väčšinu služieb zabezpečovať subdodávateľsky, je vraj nedostatok času. Fakt je, že časový sklz v tejto zákazke je už výrazný. Vďaka subdodávateľskému systému je však Okáli presvedčený, že termín spustenia systému do prevádzky - 1. január 2010 - stihnú.

Okáli sa však vo svojom vysvetľovaní nezhoduje s prílohou zmluvy. On totiž nehovorí o 85 percentách služieb zabezpečovaných subdodávateľmi, ale len o 50, maximálne 60 percentách.

„Konzorcium zabezpečuje kompletnú prevádzku systému, má na starosti prevádzku samotného mýta, výber mýtnych poplatkov, spracovanie mýtnych poplatkov, prácu so zákazníkmi," vysvetľuje úlohu SkyTollu Okáli. Spoločnosť Q-Free však bude podľa svojho šéfa Oyvinda Isaksena kontrolovať a vymáhať nedoplatky. Rovnako aj faktúra, ktorá príde majiteľovi auta za prechod spoplatnených úsekov, bude vystavená spoločnosťou Q-Free. Tá zabezpečí aj trojročný komplexný servis služieb.

Vážny nie je povinný

Hoci sú známi subdodávatelia, stále nie je jasné, kto stojí za firmou Ibertax, ktorá spolu so SanTollom vytvorila konzorcium SkyToll. Odmietol to včera povedať šéf SkyToll. Rovnako sa zachoval aj hovorca ministra dopravy Ľubomír Karásek. „Minister dopravy nemá povinnosť takéto informácie zisťovať. Nikto ho tým nezaúkoloval," povedal a zložil telefón.

Minister Vážny sa pritom ešte koncom januára o túto informáciu zaujímal. „Cez internet sme to skúmali, a nedospeli sme k rozhodnému výsledku," odpovedal na otázky novinárov o pozadí bratislavskej akciovky Ibertax. Je známe iba to, že ide o účelovo vytvorenú firmu „pre prípadný vstup investora".

Krajský súd začne v stredu pojednávať o mýte

Na Krajský súd v Bratislave bolo dovedna podaných osem žalôb konzorcií o preskúmanie zákonnosti rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý zamietol ich námietky proti vylúčeniu z tendra.

BRATISLAVA. Na Krajskom súde v Bratislave sa dnes začne súdiť konzorcium Kapsch s Úradom pre verejné obstarávanie.

Konzorcium podalo v polovici júla 2008 žalobu na Krajský súd v Bratislave proti rozhodnutiu úradu. Ten totiž neprijal jeho námietky proti rozhodnutiu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá ho vylúčila z tendra na elektronický výber mýta.

„Stále sa domnievame, že dôvody vylúčenia z verejného obstarávania a predovšetkým spôsob posudzovania ponúk nie sú z právneho a vecného hľadiska v súlade so zákonom. V žalobe je namietané veľké množstvo vecných a formálnych chýb, ktoré spôsobujú nezákonnosť napadnutého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie,“ vysvetlil vtedy člen predstavenstva Kapsch Erwin Toplak.

Konzorcium považuje postup Národnej diaľničnej spoločnosti pri posudzovaní technickej zhody ponúk, najmä pri posúdení efektivity výberu mýta ponúknutého ostatnými uchádzačmi, za „diskriminačný“.
Krajský súd sa dnes bude zaoberať aj obdobnou žalobou Elektrovodu Holding proti Úradu pre verejné obstarávanie. Povedal to včera hovorca Krajského súdu Pavol Adamčiak.

Na Krajský súd v Bratislave bolo dovedna podaných osem žalôb konzorcií o preskúmanie zákonnosti rozhodnutí úradu, pokiaľ ide o zamietnuté námietky.

Mýtny tender vyhralo konzorcium SanToll a Ibertax s najdrahšou ponukou 25,7 miliardy korún. Zvyšné tri konzorciá Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila.

tasr
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 490
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 998
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 611
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 494
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 006
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 366
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 750
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 471
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 373
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 293
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 223
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 030
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg (vpredu v strede), švédsky premiér Ulf Kristersson (vpredu vpravo) a švédska korunná princezná Viktória (vpredu vľavo) pózujú pri príležitosti pristúpenia Švédska do NATO.

Uplynulo 20 rokov od vstupu Slovenska do NATO.


a 1 ďalší
Medveď hnedý.

Stratené dokumenty hovorili o zastrelení medvedice s hmotnosťou 67,9 kg.


Michal Wiezik
Ekológ a ochranár Erik Baláž.

Pochybuje, že odstrelili medveďa z Liptovského Mikuláša.


Juraj Slafkovský oslavuje gól.

Zaznamenal svoj 41. bod v sezóne.


TASR a 1 ďalší
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 750
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 471
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 373
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 293
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 223
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 030
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu