Mýtny systém pôjde cez satelit. Palubné jednotky dodá Siemens. SkyToll prenechá aj ďalšie činnosti na subdodávateľov.
BRATISLAVA. Konzorcium SkyToll, ktoré vyhralo tender na elektronický mýtny systém, nedokáže väčšinu technológie a služieb zabezpečiť vlastnými silami. Dopravný expert Jozef Drahovský upozorňuje, že až 85 percent činností si konzorcium SkyToll chce objednať. Šiesta príloha zverejnenej zmluvy totiž hovorí až o 59 navrhovaných subdodávateľoch.
SkyToll chce spolupracovať napríklad s piatimi bankami, ktoré pravdepodobne zabezpečia financovanie projektu, oboma hlavnými mobilnými operátormi, rafinériou Slovnaft a okrem Siemensu aj s ďalšími známymi IT firmami. Spolu so SkyTollom bude na slovenskom mýte pracovať až 60 firiem.
Cenu palubnej jednotky nezverejnia
Z balíka približne 850 miliónov eur dostane podľa šéfa SkyTollu Mateja Okáliho Siemens 80 miliónov eur.
Siemens dodá palubné jednotky a softvér. Napriek tomu, že zinkasuje takmer desať percent z celého balíka, odmietol generálny riaditeľ firmy Vladimír Slezák povedať, koľko bude palubná jednotka stáť. „Výrobnú cenu, pochopiteľne, nepoviem." Napokon nepovedal ani, aká bude obchodná cena palubných jednotiek, pretože to vraj nie je relevantná informácia pre majiteľa vozidla. Ten totiž zaplatí iba zálohu 50 eur.
Ako to funguje
- Satelitný výber mýta je založený na určovaní polohy navigačnými systémami, momentálne prostredníctvom GPS, po roku 2012 systémom Galileo.
- Poloha auta určená palubnou jednotkou OBU (on-board unit) sa porovnáva s trasami spoplatnených ciest na digitálnej mape. Palubná jednotka tak musí byť vybavená vhodným komunikačným prostriedkom, ktorým je GSM.
- Informácie o polohe vozidla sú odosielané do centrálneho systému
Tieto čísla by však mohli zaujímať daňových poplatníkov, keďže za ne v podstate zaplatia oni.
Druhý z kľúčových dodávateľov, nórska spoločnosť Q-Free, v ktorej inak vyše 20 percent akcií vlastní vyradený uchádzač Kapsch TrafficCom, zinkasuje za svoje služby 52 miliónov eur.
Veľké peniaze v menších sumách dostanú ďalší subdodávatelia. Tí zabezpečia napríklad systémy na detekciu rýchlosti či vysielače. „Nemenej podstatná časť, ktorá súvisí so službami, sú call centrá, logistickí partneri, zriadenie 60 predajných miest a osem kontaktných centier," povedal Okáli. Dôvodom, prečo chce SkyToll väčšinu služieb zabezpečovať subdodávateľsky, je vraj nedostatok času. Fakt je, že časový sklz v tejto zákazke je už výrazný. Vďaka subdodávateľskému systému je však Okáli presvedčený, že termín spustenia systému do prevádzky - 1. január 2010 - stihnú.
Okáli sa však vo svojom vysvetľovaní nezhoduje s prílohou zmluvy. On totiž nehovorí o 85 percentách služieb zabezpečovaných subdodávateľmi, ale len o 50, maximálne 60 percentách.
„Konzorcium zabezpečuje kompletnú prevádzku systému, má na starosti prevádzku samotného mýta, výber mýtnych poplatkov, spracovanie mýtnych poplatkov, prácu so zákazníkmi," vysvetľuje úlohu SkyTollu Okáli. Spoločnosť Q-Free však bude podľa svojho šéfa Oyvinda Isaksena kontrolovať a vymáhať nedoplatky. Rovnako aj faktúra, ktorá príde majiteľovi auta za prechod spoplatnených úsekov, bude vystavená spoločnosťou Q-Free. Tá zabezpečí aj trojročný komplexný servis služieb.
Vážny nie je povinný
Hoci sú známi subdodávatelia, stále nie je jasné, kto stojí za firmou Ibertax, ktorá spolu so SanTollom vytvorila konzorcium SkyToll. Odmietol to včera povedať šéf SkyToll. Rovnako sa zachoval aj hovorca ministra dopravy Ľubomír Karásek. „Minister dopravy nemá povinnosť takéto informácie zisťovať. Nikto ho tým nezaúkoloval," povedal a zložil telefón.
Minister Vážny sa pritom ešte koncom januára o túto informáciu zaujímal. „Cez internet sme to skúmali, a nedospeli sme k rozhodnému výsledku," odpovedal na otázky novinárov o pozadí bratislavskej akciovky Ibertax. Je známe iba to, že ide o účelovo vytvorenú firmu „pre prípadný vstup investora".
Na Krajský súd v Bratislave bolo dovedna podaných osem žalôb konzorcií o preskúmanie zákonnosti rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý zamietol ich námietky proti vylúčeniu z tendra.
BRATISLAVA. Na Krajskom súde v Bratislave sa dnes začne súdiť konzorcium Kapsch s Úradom pre verejné obstarávanie.
Konzorcium podalo v polovici júla 2008 žalobu na Krajský súd v Bratislave proti rozhodnutiu úradu. Ten totiž neprijal jeho námietky proti rozhodnutiu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá ho vylúčila z tendra na elektronický výber mýta.
„Stále sa domnievame, že dôvody vylúčenia z verejného obstarávania a predovšetkým spôsob posudzovania ponúk nie sú z právneho a vecného hľadiska v súlade so zákonom. V žalobe je namietané veľké množstvo vecných a formálnych chýb, ktoré spôsobujú nezákonnosť napadnutého rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie,“ vysvetlil vtedy člen predstavenstva Kapsch Erwin Toplak.
Konzorcium považuje postup Národnej diaľničnej spoločnosti pri posudzovaní technickej zhody ponúk, najmä pri posúdení efektivity výberu mýta ponúknutého ostatnými uchádzačmi, za „diskriminačný“.
Krajský súd sa dnes bude zaoberať aj obdobnou žalobou Elektrovodu Holding proti Úradu pre verejné obstarávanie. Povedal to včera hovorca Krajského súdu Pavol Adamčiak.
Na Krajský súd v Bratislave bolo dovedna podaných osem žalôb konzorcií o preskúmanie zákonnosti rozhodnutí úradu, pokiaľ ide o zamietnuté námietky.
Mýtny tender vyhralo konzorcium SanToll a Ibertax s najdrahšou ponukou 25,7 miliardy korún. Zvyšné tri konzorciá Národná diaľničná spoločnosť z tendra vylúčila.