Šéf bratislavského Volkswagenu: Krízu zvládame

Najväčší výrobca áut na Slovensku súperí s krízou. Keď nie sú objednávky, môžu jeho zamestnanci zostať doma a poberať plnú mzdu. Hodiny si odpracujú, keď práca bude. Firma sa pritom na Slovensku ešte chystá rásť, tvrdí predseda predstavenstva Volkswagen S

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

lovakia ANDREAS TOSTMANN.

Napadlo vás pred rokom, že Volkswagen sa ocitne v takej kríze, v akej sa ocitol?

„Nikto si nemyslel, že sa vo svete objaví takáto kríza a netýka sa to len automobilového priemyslu."

Ako doteraz postihla Volkswagen?

„Vplyv krízy cítiť na znížení výroby v celom automobilovom aj globálnom priemysle. Tento vplyv cítiť aj vo Volks〜wagen Slovakia."

O koľko vám teda klesla výroba?

„Nemôžem vám dať presné čísla, objemy výroby za minulý rok zverejníme 18. marca, porovnávať len jeden mesiac s iným nemá význam, lebo sú tam sezónne rozdiely. Dôležitejší je širší pohľad a objemy produkcie za celých 12 mesiacov, ktoré musíte porovnať. Ale čo nie je tajomstvom, je pokles výroby v prvom mesiaci tohto roka oproti januáru minulého roka."

Povedzte aspoň, ktoré značky boli najviac postihnuté?

„Máme tú výhodu, že vyrábame pre štyri rozdielne značky. Ak si zoberiete napríklad Octaviu, delíme sa o výrobu s Mladou Boleslavou, takže nemôžeme povedať, ktorá značka či model sa zhoršil najviac. Vidíme úbytky v automobilovom priemysle a vďaka rozdielnym značkám, ktoré máme, sme schopní niektoré z nich kompenzovať. Výroba rôznych značiek v rámci závodu Volkswagen Slovakia je výhodou."

Darí sa vám vykrývať zmeny v dopyte po značkách cez dopyt po iných?

„Áno. Začiatkom roka sme prišli s istými - nazvime to - nástrojmi na zvládnutie krízy. Jedným z najvýznamnejších, ktoré sme vytvorili a ktorý je už ukotvený aj v zákone, bol tak〜zvaný flexi systém. A pomocou flexi konta dokážeme súčasnú situáciu zvládať. Keď vyrábate tak ako my tu, je dôležité, aby ste v čase krízy boli pružní, aby ste mohli nasledovať dopyt na trhu. Vďaka rôznym značkám sme v dobrej pozícii - s väčšími i menšími poklesmi sa vieme lepšie vyrovnať."

Hovorili ste o flexi konte. Čo znamená v praxi pre zamestnancov? Koľko hodín v priemere odpracuje zamestnanec za týždeň?

„Flexi konto sme zaviedli pred dvoma mesiacmi. Pomáha nám kopírovať dopyt. Ak je nevyhnutné vyrábať päť dní v týždni, žiadny problém. Ak je nevyhnutné obmedziť výrobu na jednu zmenu, tak tento čas sa dostáva do flexi konta, sú to mínusové hodiny. V budúcnosti, keď budeme mať nové produkty, budeme určite potrebovať nadčasy a zamestnanci si odpracujú hodiny, ktoré si predtým do systému uložili. Platíme 100 percent mzdy. Systém je nastavený na 300 mínusových hodín a majú sa odpracovať maximálne do štyroch rokov. To je spôsob, akým chceme krízu zvládnuť, a prvé dva mesiace sú úspešné."

Chápem princíp, ale koľko hodín je teraz vo flexi konte na zamestnanca?

„O tomto vám informácie nemôžem poskytnúť. Poviem len toľko, že máme veľké rozpätie hodín a dosť flexibility na to, aby sme mohli do systému pridať ďalšie. Celú prevádzku odstavíme na štyri dni pred Veľkou nocou. To je napríklad čas, ktorý pridáva ďalších 30 hodín do flexi systému."

Znamená to, že cítite rast objednávok? Môžete povedať, že počas najbližších šiestich mesiacov sa budú dať hodiny vo flexi konte odrobiť?

„Flexi konto je nový nástroj pre Slovensko, ale pre skupinu Volkswagen to nie je novinka. Napríklad vo Wolfsburgu flexi konto úspešne používajú už niekoľko rokov. Dnes by som nerád odpovedal na otázku, čo sa môže stať za šesť mesiacov."

Čo ak niektorí zamestnanci jednoducho odídu z firmy a „flexi hodiny" si neodpracujú? Ako sa proti tomu chcete chrániť?

„V prípade ukončenia pracovného vzťahu sa prípadný mínusový zostatok na flexi konte stiahne z poslednej výplaty. Nie však v plnej výške, ale ako rozdiel medzi 100­percentnou mzdou a zákonom predpísanými šesťdesiatimi percentami z priemerného platu za obdobie neprítomnosti. Ak sa vzhľadom na pracovno-právne predpisy saldo na flexi konte nepodarí vyrovnať z posledného platu, zúčtuje sa len jeho časť. Túto úpravu odsúhlasili aj naše odbory."

Vám to neprekáža?

„Pozrite sa, chceme si udržať ľudí. Flexi konto je naša myšlienka, ako preniesť ľudí cez krízu. Niekoľkí nás medzičasom opustia, ale nebude ich veľa."

Na druhej strane ponúkate niektorým zamestnancom tučné odstupné, ak dobrovoľne odídu.

„Je to balíček. Povedali sme, že ak niekto chce odísť, môže prísť a povedať, dobre, chcem odísť, a my ako zamestnávateľ máme právo povedať, nemôžeš alebo môžeš odísť. Funguje to obojstranne, my musíme súhlasiť ako zamestnávateľ a súhlasiť musí aj zamestnanec."

Keď nechcete, aby ľudia odchádzali, prečo im ponúkate vysoké sumy?

„Ešte raz, obe strany sa na tom musia dohodnúť. Náš zamestnanec a Volkswagen Slovakia."

Koľko ľudí by malo prácu opustiť a aká suma peňazí je na to vyčlenená?

„To, čomu veríme, nie je, že veľa ľudí musí odísť, práve naopak. Flexi systém je jedným z nástrojov. Ponúkame tiež našim zamestnancom dvojročnú neplatenú dovolenku. Urobíme s nimi zmluvu a po dvoch rokoch sa môžu vrátiť. Veríme, že táto kríza sa skončí a máme veľké plány na zvýšenie celkovej kapacity tohto závodu. Chceme zamestnať viac ľudí, ako sme v priemere zamestnávali minulý rok."

Koľko ľudí akceptovalo vašu ponuku na dobrovoľný odchod?

„Program ešte nie je ukončený. Budeme o tom informovať až na jeho konci."

Prečo VW radšej zaplatí napríklad 10-násobok mzdy formou odstupného, keď môže ľudí prepustiť lacnejšie podľa slovenských zákonov?

„Toto nechcem potvrdiť. Líši sa to od zamestnanca k zamestnancovi a závisí to napríklad aj od času odpracovaného v závode."

Jednou z vašich plánovaných investícií je projekt New Small Family, čiže výroba nového typu malých rodinných áut. Vláda už pre projekt schválila štátnu pomoc. Prečo tak dlho trvá materskému koncernu, aby rozhodol, kde túto investíciu umiestni?

„ Je to normálny proces, keď sa robí také dôležité rozhodnutie. Viaceré závody sa bežne uchádzajú o takúto investíciu. Nakoniec sa musia posúdiť všetky možné faktory a skupina musí dospieť k rozhodnutiu."

O akých peniazoch hovoríme?

„Pre nás by bolo skvelé, keby sme New Small Family mohli vyrábať tu. Ak sa rozhodne o výrobe v Bratislave, hovoríme o trojciferných číslach v miliónoch eur. To znamená, že by sme mohli zvýšiť prevádzku tohto závodu o 30 percent."

S kým Slovensko súťaží o investíciu?

„Na začiatku je konkurentom každý."

Toto nie je začiatok, máte už schválenú aj štátnu pomoc.

„Áno, sme v poslednom štádiu procesu. V Európe je viacero konkurentov. Bola tam Česká republika, je tam Španielsko ako alternatíva voči nášmu závodu."

Takže, dnes nám už konkuruje len Španielsko?

„Španielsko je jedným z konkurentov v Európe."

Čo urobila španielska vláda pre získanie investície?

„To neviem."

Aké výhody má oproti nám Španielsko?

„Rôzne krajiny a rôzne podniky si konkurujú a som si istý, že v tomto procese majú čo ponúknuť."

Pomohla by vám ďalšia štátna pomoc?

„Každá ďalšia podpora vždy pomôže. Ale podľa zákona sme skutočne dostali, čo bolo možné."

Prečo VW minulý mesiac neoznámil našej vláde a verejnosti, že sa chystá zastaviť výrobu? Určite viete, že ste pre krajinu veľmi významným výrobcom.

„Ako som už povedal, vytvorili sme niektoré nástroje na zvládnutie krízy a jedným z nich je flexi systém. Teraz môžeme znížiť alebo zvýšiť výrobu, kedykoľvek je to nevyhnutné. Potom nemusíme oznamovať každý týždeň, že znížime výrobu o jednu zmenu alebo, že jednu zmenu pridávame. Oznámime, len keď zatvoríme závod kompletne na týždeň, a to sa už stalo. Bude odstavený v 15. a 16. týždni, to je okolo Veľkej noci."

Na čom ste s vládou dohodnutí?

„Že nie je potrebné, aby sme na týždennej báze každému hovorili, že sme zredukovali zmeny. S vládou sme v tesnom kontakte vo všetkých veciach, ktoré robíme. Aj predtým než sme oznámili flexi konto či neplatené dovolenky na dva roky, hovorili sme o tom s vládou."

Vo viacerých krajinách únie, vrátane Slovenska, schválili takzvané šrotovné. Cítite jeho dosah na dopyt?

„Zvýhodnenie ovplyvňuje hlavne segment malých áut."

A čo Škoda Octavia?

„Tam to vidíme, ale sme v tom spolu s našimi kolegami v Mladej Boleslavi a vyrovnávame produkciu medzi nimi a nami."

Keď sa táto kríza skončí, myslíte si, že tvár automobilového priemyslu zostane rovnaká - na Slovensku, ako aj vo svete?

„Čo sa Slovenska týka, musím povedať, že teraz nevidím veľký vplyv."

A ako to vidíte vo svete?

„Vidíte, čo sa deje v Spojených štátoch, majú veľké problémy. Neviem, aké riešenie je pre nich najvhodnejšie. Ale závisí to od vlády, jej podpory a schopnosti vytvoriť vhodné podnikateľské prostredie do budúcnosti. Toto môže mať veľký vplyv a je to spojené so značným rizikom."

V USA napumpovala vláda do tohto sektora veľa peňazí. Je to správne?

„Je nevyhnutné mať podporu, ale musí byť založená na normálnych trhových pravidlách. Nemala by byť tak veľká, že sa už neriadi trhovými pravidlami a silami."

Kedy sa táto kríza podľa vás skončí?

„Dúfam, že čoskoro!"

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 474
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 251
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 367
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 637
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 607
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 349
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 539
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 537
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 928
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 819

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Neprehliadnite tiež

Máte šancu na vyšší plat? Boj o ľudí naberá grády, mzdy rástli najviac za posledné roky

Spoločnosti si uvedomili, že ak nechcú, aby im ich zamestnancov ukradla iná firma, musia ich vyššie oceniť.

Podnikatelia sú rozčarovaní z Fica. Zvýšil im ceny elektriny

Cena pre veľké podniky mala podľa pôvodného rozhodnutia klesnúť takmer o 16,5 percenta.

Trnavská automobilka zvýši platy, dohodla sa s odborármi

Základné mzdy zamestnancov v automobilke PSA Groupe Slovakia porastú v priemere o 6,3 percenta.

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu februára schodok 407,7 miliónov eur

Daňové príjmy medziročne vzrástli o 232,9 milióna eur, teda o 16,3 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop