CHICAGO. Najslávnejší mrakodrap mesta a zároveň najvyššia budova na západnej pologuli síce mesto fyzicky neopustí, no svoje svetoznáme meno vymení za Willis Tower.
"To je smiešne," povedal Paul Witkowsky (40), grafický dizajnér softvérovej spoločnosti SPSS, ktorá sídli v 110-poschodovej Sears Tower. "Je to predsa jedna z najslávnejších amerických pamiatok".
Aj keď mrakodrap nie je priamo zapísaný v Národnom registri historických miest USA, obyvatelia Chicaga, ale aj mnohí finančníci, makléri či stavební experti ostali prekvapení, že budova príde o slávne meno. Maloobchodná sieť Sears v nej pritom svoje sídlo nemá už od roku 1992. Ešte do roku 2004 tu mala nejaké priestory, aj tie však postupne opustila.
"Nemáme už práva na pomenovanie budovy," povedala hovorkyňa Sears Kimberly Freelyová. "Je nám to ľúto, ale to je všetko, čo k tomu môžem povedať," dodala.
Willis Group, tretí najväčší poisťovací maklér na svete, plánuje prenajímať v budove približne 13.000 štvorcových metrov, pričom kontrakt zahrňuje aj práva na pomenovanie budovy. Sama firma bude mať v mrakodrape tri poschodia. Hlavné sídlo má v Londýne a aj severoamerickú centrálu si ponechá vo Svetovom finančnom centre v New Yorku.
Mrakodrap, ktorý dokončili v roku 1973 a odvtedy sa nazýval Sears Tower, má v súčasnosti priestory obsadené na 82 %. Ešte vo 4. štvrťroku 2008 bola obsadenosť 87,7-%.
"Pre všetkých milovníkov mrakodrapov to bude šok. Budovu si každý jednoducho spája so Sears," povedal Gregory Dreicer z Nadácie pre architektúru Chicaga. "Je to dôležitý symbol mesta." Podľa hovorcu Willis Group Willa Thoretza však nevidia dôvod, prečo by nevyužili možnosť dať meno vlastnej spoločnosti tak slávnej stavbe.
Podľa Pauline Saligovej zo Spoločnosti historikov-architektov so sídlom v Chicagu si ľudia na názov Willis Tower pri slávnom mrakodrape nikdy nezvyknú. "Nikto ho tak nebude volať. Pre všetkých ostane Sears Tower," tvrdí Saligová.
Naopak, Mike Kazmierczak z firmy Equities Asset Management, ktorá má na starosti lízing a spravovanie Sears Tower, je presvedčený, že ľudia si zvyknú. "Tak ako pri každej zmene, potrebujú na to čas."
Informovala agentúra Bloomberg.