Záujem o šrotovanie po zavedení dotácie výrazne stúpol

Zavedenie príspevku na nákup nového auta niekoľkonásobne zvýšil záujem o zošrotovanie starých vozidiel. Odborné firmy na likvidáciu autovrakov zatiaľ zvládli nápor záujemcov bez väčších problémov, počty odovzdaných vozidiel však podľa nich v priebehu niek

BANSKÁ BYSTRICA. oľkých týždňov výrazne poklesnú. ČTK o tom informovali zástupcovia recyklačných firiem. Po zavedení takzvaného šrotovného od začiatku týždňa zaznamenali stúpajúci záujem ľudí aj predajcovia nových vozidiel.

Podmienkou na získanie príspevku je doklad o odovzdaní auta staršieho ako desať rokov na likvidáciu. Zľavu vo výške 2000 eur získa motorista v prípade, že predajca bude ochotný zlacniť predávané osobné vozidlo o najmenej 500 eur (zhruba 15.000 Sk). Zvyšných 1500 eur (okolo 45.000 Sk) potom doplatí kupujúcemu štát.

"Záujem sa oproti minulým týždňom zdvojnásobil, denne odoberieme približne 100 starých automobilov," povedal ČTK konateľ spoločnosti Auto - AZ Ľubomír Farenzena. Ešte väčší percentuálny nárast zaznamenali v spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom či v dcérskej firme Železiarní Podbrezová ŽP Eko Qelet, ktorým v tomto týždni pribúdalo každý deň 25 až 30 vyradených vozidiel.

Majitelia starších áut mali o získanie takzvaného šrotovného veľký záujem aj na východnom Slovensku. Podľa Róberta Mačeja zo spoločnosti Maveba v Hanušovciach nad Topľou si najčastejšie dávajú vodiči likvidovať staré škodovky a lady. Viac práce majú napríklad aj na šrotovisku vo Svidníku. Podľa pracovníka firmy Protan Petra Gajdoša pred zavedením štátnej dotácie prišlo priemerne jedno vozidlo týždenne. V súčasnosti je to niekoľko vozidiel denne.

Nával starých vozidiel však podľa recyklačných spoločností v priebehu niekoľkých týždňov pominie. "Matematicky nám to vychádza, že po dvoch týždňoch bude po tomto boome," odhadol Farenzena. Vláda totiž zatiaľ vyčlenila na príspevky 33 miliónov eur (994,16 milióna korún), ktorý pri dotácii 1500 eur (45.189 korún) na jedno auto vystačí na 22.000 vozidiel. Firiem, ktoré sa zaoberajú likvidáciou starých áut sú na Slovensku desiatky. Vlani na Slovensku pribudlo 96.897 nových osobných a malých nákladných áut.

Likvidácia autovrakov nie je v súčasnosti údajne zisková. Pokles výkupných cien železného šrotu vraj dostal spracovanie starých áut na hranicu rentability. "Zo šrotovného budú profitovať najmä predajcovia, ktorí sa zbavia vlaňajších modelov áut. Na spracovateľov sa zabudlo," posťažoval sa Farenzena.

Obchodný riaditeľ ŽP Eko Qelet Viliam Ryšavý dodal, že dopyt po šrote oproti vlaňajšku klesol o viac ako polovicu, čo malo vplyv na cenu. Priemerná cena tejto suroviny sa podľa neho v súčasnosti pohybuje mierne nad hranicou 100 až 120 eur (3013 až 3615 korún) za tonu. Z automobilu sa dá využiť približne 70 až 80 percent jeho hmotnosti, zvyšné materiály sa musia za poplatok uložiť na skládkach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 204
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 803
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 090
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 029
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 165
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 656
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 646
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 421
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 419
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.