Záujem o šrotovanie po zavedení dotácie výrazne stúpol

Zavedenie príspevku na nákup nového auta niekoľkonásobne zvýšil záujem o zošrotovanie starých vozidiel. Odborné firmy na likvidáciu autovrakov zatiaľ zvládli nápor záujemcov bez väčších problémov, počty odovzdaných vozidiel však podľa nich v priebehu niek

BANSKÁ BYSTRICA. oľkých týždňov výrazne poklesnú. ČTK o tom informovali zástupcovia recyklačných firiem. Po zavedení takzvaného šrotovného od začiatku týždňa zaznamenali stúpajúci záujem ľudí aj predajcovia nových vozidiel.

Podmienkou na získanie príspevku je doklad o odovzdaní auta staršieho ako desať rokov na likvidáciu. Zľavu vo výške 2000 eur získa motorista v prípade, že predajca bude ochotný zlacniť predávané osobné vozidlo o najmenej 500 eur (zhruba 15.000 Sk). Zvyšných 1500 eur (okolo 45.000 Sk) potom doplatí kupujúcemu štát.

"Záujem sa oproti minulým týždňom zdvojnásobil, denne odoberieme približne 100 starých automobilov," povedal ČTK konateľ spoločnosti Auto - AZ Ľubomír Farenzena. Ešte väčší percentuálny nárast zaznamenali v spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom či v dcérskej firme Železiarní Podbrezová ŽP Eko Qelet, ktorým v tomto týždni pribúdalo každý deň 25 až 30 vyradených vozidiel.

Majitelia starších áut mali o získanie takzvaného šrotovného veľký záujem aj na východnom Slovensku. Podľa Róberta Mačeja zo spoločnosti Maveba v Hanušovciach nad Topľou si najčastejšie dávajú vodiči likvidovať staré škodovky a lady. Viac práce majú napríklad aj na šrotovisku vo Svidníku. Podľa pracovníka firmy Protan Petra Gajdoša pred zavedením štátnej dotácie prišlo priemerne jedno vozidlo týždenne. V súčasnosti je to niekoľko vozidiel denne.

Nával starých vozidiel však podľa recyklačných spoločností v priebehu niekoľkých týždňov pominie. "Matematicky nám to vychádza, že po dvoch týždňoch bude po tomto boome," odhadol Farenzena. Vláda totiž zatiaľ vyčlenila na príspevky 33 miliónov eur (994,16 milióna korún), ktorý pri dotácii 1500 eur (45.189 korún) na jedno auto vystačí na 22.000 vozidiel. Firiem, ktoré sa zaoberajú likvidáciou starých áut sú na Slovensku desiatky. Vlani na Slovensku pribudlo 96.897 nových osobných a malých nákladných áut.

Likvidácia autovrakov nie je v súčasnosti údajne zisková. Pokles výkupných cien železného šrotu vraj dostal spracovanie starých áut na hranicu rentability. "Zo šrotovného budú profitovať najmä predajcovia, ktorí sa zbavia vlaňajších modelov áut. Na spracovateľov sa zabudlo," posťažoval sa Farenzena.

Obchodný riaditeľ ŽP Eko Qelet Viliam Ryšavý dodal, že dopyt po šrote oproti vlaňajšku klesol o viac ako polovicu, čo malo vplyv na cenu. Priemerná cena tejto suroviny sa podľa neho v súčasnosti pohybuje mierne nad hranicou 100 až 120 eur (3013 až 3615 korún) za tonu. Z automobilu sa dá využiť približne 70 až 80 percent jeho hmotnosti, zvyšné materiály sa musia za poplatok uložiť na skládkach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 162
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 109
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 075
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 956
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 168
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 433
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 199

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.