BRATISLAVA. Súkromná zdravotná poisťovňa Dôvera podľa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDSZ) zadržiava asi 511.000 eur (zhruba 15,4 milióna korún), ktoré by mala vrátiť štátu. Pri ročnom zúčtovaní sa totiž zistilo, že štát zaplatil na preddavkoch za dôchodcov či študentov viac, než na základe ich reálneho počtu mal, povedal dnes predseda úradu Richard Demovič. Reakciu Dôvery ČTK zisťuje.
"Je to jednoznačné porušenie zákona," vyhlásil o postupe poisťovne Demovič. Zatiaľ nepriblížil, aký postih Dôvere hrozí. "V tejto chvíli neviem informovať o ďalších postupoch, pretože sú v štádiu rozpracovanosti," dodal.
Dôvera podľa predsedu úradu odmietla vrátiť štátu spomínanú sumu, pretože mala údajne výhrady voči údajom o počte poistencov zapísaných v centrálnom registri. "Zákon hovorí, že je záväzný počet poistencov štátu z centrálneho registra poistencov," poznamenal Demovič.
Úrad mal námietky voči hospodáreniu Dôvery aj vlani. V decembri jej vyčítal, že znížením základného imania poisťovne o 1,9 miliardy Sk (63,1 milióna eur) údajne ubrala z peňazí, ktoré boli pôvodne určené na platby pre lekárov či nemocnice. Dôvera naopak tvrdila, že išlo o peniaze akcionárov a nie príjmy z verejného zdravotného poistenia.
Súčasná vláda Roberta Fica v minulosti pôsobenie súkromných poisťovní na Slovensku kritizovala. Jej predstavitelia tvrdili, že sa neprimerane obohacovali z povinne platených odvodov. Z piatich existujúcich poisťovní sú tri súkromné a dve ovláda štát. Viac klientov majú štátom ovládané poisťovne.
Za meškaním platieb štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne (VšZP) lekárnikom stoja údajne chyby v ich faktúrach. Domnieva sa to predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) Richard Demovič. O probléme však podľa vlastných slov nemá bližšie informácie. Úrad v tejto veci zatiaľ nedostal ani žiadny podnet. Podľa Demoviča je ale celý systém vykazovania pre poskytovateľov problematický. "Máte faktúru, na ktorej je 100 tis. položiek, v prípade lekárne, a keď tam máte jedno nesprávne rodné číslo, tak vám vrátia celú faktúru, kým neodstránite nedostatok," vysvetľoval predseda.
S takýmto tvrdením však nesúhlasí Slovenská lekárnická komora (SLeK). "Lekárne posielajú podklady pre poisťovne v elektronickej podobe s pevne daným formátom. Tieto údaje lekáreň vyexportuje zo softvéru automaticky do preddefinovaných polí. Tam problém byť nemôže," reagoval člen prezídia komory Peter Stanko.
Problémom môže byť podľa neho, ak sa v dávke receptov objaví poistenec, ktorý prešiel do inej poisťovne a pri výdaji lieku predložil už neplatný preukaz. "Vtedy by ale poisťovňa vrátila lekárni iba tento jeden recept, a nepozastavila by platbu pre túto lekáreň a už vôbec nie pre iné lekárne," uviedol. Zároveň dodal, že lekárne zatiaľ nepožadujú sankcie, iba opätovné zavedenie platobnej disciplíny.
Začiatkom marca tohto roka Slovenská lekárnická komora potvrdila oneskorenie platieb zo strany štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne. "Máme hlásenia z lekární vo viacerých regiónoch. Zatiaľ však nejde o alarmujúci stav, nakoľko meškania sa hýbu v rozsahu 10 až 20 dní nad rámec zákona," povedal vtedy Stanko. SLeK však podľa neho bude situáciu monitorovať, keďže výraznejšie časové posuny v platbách by už pre lekárne predstavovali reálny problém.
Oneskorenia platieb zo strany iných zdravotných poisťovní pritom v uvedenom období komora nezaznamenala. Poisťovňa tvrdila, že má uhradené všetky splatné záväzky.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) zaznamenal v minulom roku 1 431 podnetov, z ktorých bolo 137 zameraných na poskytovanie zdravotnej starostlivosti všeobecným lekárom pre dospelých. Viac ako 80 z nich sa týkalo nespokojnosti pacientov, alebo ich rodinných príslušníkov s postupom pri liečbe. Priamu súvislosť so správnym poskytovaním zdravotnej starostlivosti malo pritom 66 podnetov. Ako ďalej v piatok informoval predseda úradu Richard Demovič, z nich bolo približne 26 % opodstatnených. V drvivej väčšine išlo o nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť. V desiatich prípadoch už úrad uložil aj sankciu.
Aj v súvislosti s pochybeniami lekárov ÚDZS odporúča, aby sa poskytovatelia z každého prípadného problému poučili a informovali o ňom aj kolegov. "Našim cieľom je zabrániť akýmkoľvek pochybeniam," uviedol ďalej Demovič. Zároveň poskytovateľov vyzval, aby si viedli evidenciu pochybení a sami ich aj hlásili úradu. Samozrejmosťou by malo byť aj prijímanie vlastných nápravných opatrení. Na výraznejšiu aktivitu v rámci starostlivosti o vlastné zdravie však úrad vyzval aj pacientov. Podceňovať by podľa Demoviča nemali najmä preventívne prehliadky.