rdmi, v ktorých sa aj tak nik poriadne nevyzná. Každá veľká poradenská spoločnosťmá v každej krajine iné.
Podľa najnovšej správy CB Richard Ellis na konci vlaňajška bolo v Bratislave 1 162 000 štvorcových metrov moderných kancelárskych priestorov. Tento údaj je výsledkom analýzy novovytvoreného fóra poradenských spoločností v realitách Bratislava Research Forum. Štvrtý kvartál priniesol vyše 22-tisíc štvorcových metrov nových kancelárií. Všetky boli v novostavbách.
Kancelárskych priestorov developeri, čo sa týka počtu štvorcových metrov, prenajali v roku 2008 rovnako ako rok predtým - 116-tisíc metrov štvorcových. No stavalo sa viac (dokončilo sa o viac ako štyridsať percent plôch). A preto viac kancelárií zostalo voľných.
Čo stojí, nie je obsadené, pribudnú ďalšie
Miera neobsadenosti vlani vzrástla na takmer deväť percent (CB Richard Ellis uvádza, že to bolo z 8,3 na 8,9 percenta, Colliers International zo 6 na 8,9 percenta). Mimo centra dosiahla viac ako desať až trinásť percent - opäť v závislosti od zdroja.
V tomto roku sa očakáva prírastok v podobe ďalších 150- až 160-tisíc štvorcových metrov, čo je len o niečo menšia plocha, aká pribudla vlani.
O nájomníkov stoja predajcovia veľkých projektov, ktoré majú byť tento rok dokončené. K nim patrí napríklad ďalšia časť Digital Parku, Riverpark, nová etapa bizniscentra na Galvaniho, Emporia Towers či centrum Jarošova. No nájomcov hľadajú aj Eurovea Central, ktorá síce má stáť až v roku 2010, od leta však začala s prenájmom kancelárií. Ďalej aj hotová budova z prvej fáze Lakeside Park či skolaudované nové časti Apollo Business Centrum, ktoré ešte tak ako viaceré iné dokončené projekty stále zostávajú nezaplnené.
Motivačné podľa dôležitosti
Trh sa otočil. Ak ešte pred dvoma rokmi bol problém nájsť si pekné priestory pre kanceláriu, teraz sa voľné štvorcové metre ponúkajú priehrštiami. Nájomné sa síce ustálilo na desať až štrnásť eur za štvorcový meter mesačne v širšom centre a na osem až dvanásť eur mimo centra hlavného mesta, no pri rokovaniach dostali priestor „stimuly".
Patria k nim napríklad viacmesačné prázdniny pri platení nájomného, či hotovostný príspevok do firmy v stovkách tisíc eur v prípadoch, keď na nájomcovi osobitne záleží. A záleží. „Ak chce developer dobre predať budovu, ktorú postavil napríklad realitnému fondu, potrebuje dobrých nájomcov a zaplniť priestory aspoň na 95 percent. Najviac sa cenia nadnárodné stabilné firmy," hovorí vedúci oddelenia kancelárskych priestorov CB Richard Ellis na Slovensku Oliver Galata.
K tvrdému boju medzi tými, ktorí ponúkajú kancelárie na prenájom, prispela finančná kríza. Banky nechcú požičiavať peniaze tak ako v predchádzajúcich rokoch a ak sa má projekt začať stavať, developer potrebuje väčší podiel zmlúv o budúcich nájomných zmluvách, z ktorých už potenciálny nájomca nemôže hneď tak vycúvať.
Nekývnuť na prvú ponuku
Prognózy na tento rok pritom v porovnaní s nedávnym boomom nie sú príliš ružové - CB Richard Ellis odhaduje nárast miery neobsadenosti moderných kancelárskych priestorov na desať percent. Colliers International pripúšťa dvanásť percent.
„Najbližšieho pol roka ešte môžu nájomcovia tieto výhody využívať," odporúča Galata. Ďalšie prognózy sú zatiaľ neisté. Podmienkou je, že nekývnu na prvú ponuku, no urobia si dôkladný výber. S tým pomôže, ak nie poradenská spoločnosť, tak v prípade menších firiem aspoň realitka, ktorá urobí prvý predvýber. Pomoc odborníka sa môže zísť - do nájomného sa zaratúva v každom centre niečo iné. Inak sa môžu merať plochy a aj štandardy, na ktoré sa developer alebo firma, ktorá priestory prenajíma, odvoláva, sa rôznia.
Zneužívané kategórie
Pri ostrom konkurenčnom boji viac ako kedysi záleží na marketingu. Jedným z jeho nástrojov sa stali medzinárodné štandardy. Na to, že sa často zneužívajú a že zákazníkov lákajú na neexistujúce kategórie, poukázal nedávno nestor vo výstavbe bratislavských biznis centier spoločnosť HB Reavis Group. O potrebe bojovať s týmto postupom hovorí aj spoločnosť Quinlan Private Golub, ktorá začala stavať v lete administratívny projekt Emporia Towers v Petržalke.
„V Bratislave za ostatné obdobie pribudlo značné množstvo administratívnych priestorov. Či už nových, alebo zrekonštruovaných.
A stalo sa módou alebo marketingovým prívlastkom prevažne lokálnych spoločností nazývať kategóriou A priestory aj napriek tomu, že kritériá nespĺňajú," vyhlásil Peter Píš z Quinlan Private Golub Slovakia.
„Je pravda, že sa z toho stal marketing. Každý si potom podmienky upraví tak, ako mu vyhovuje," vraví Kristína Havasová, marketingová manažérka CB Richard Ellis. Podľa nej je však korporátnym klientom jedno, či je pri projekte napísaná najlepšia kategória A alebo nižšia B. Aj tak si to sami preveria. „Ak v budove nebude napríklad vzduchotechnika, jednoducho do nej nepôjdu, hoci developer bude vyhlasovať, že jeho priestory sú v kategórii A," dodáva Galata.
Béčko dnes môže byť výhodou
Iné to môže byť u menších, neskúsených klientov, ktorých takéto argumenty môžu v prvom momente ohúriť. No lepšia a hlavne dlhodobejšia stratégia je priznať, že priestory vyhovujú kritériám druhej kvalitatívnej kategórie B a zohľadniť to na cene.
Z nových projektov to tak spravila napríklad spoločnosť GTC, ktorá rekonštruuje objekt na Jarošovej. Dokončená má byť v budúcom roku. Podľa Galatu má klasifikácia štandardov administratívnych priestorov význam len vtedy, ak sa používa len na informatívne účely tak, ako to robia podľa vlastných kritérií poradenské spoločnosti. „Na Slovensku v tom firmy urobili chaos," konštatuje.
No ani v Európe neexistujú univerzálne pravidlá. V jednotlivých štátoch sa líšia a určujú ich nadnárodné realitné spoločnosti. Podrobnú verziu si nechávajú pre vlastné potreby. Okrem iného aj preto, že ide aj o ich know-how. Tak napríklad podľa tabuliek CB Richard Ellis, ktoré využíva pre moskovský trh by v Bratislave, boli iba dve, tri áčkové budovy.
Ponúkať béčkovú budovu však v tomto období nie je neperspektívne. Mnohé firmy teraz prehodnocujú svoje náklady, a preto môžu uprednostniť prenájom lacnejších priestorov. „S tým tak trocha rátame", hovorí Jozef Šimek z GTC. Vybavenosť béčkových budov po rekonštrukcii sa totiž od tých áčkových veľmi nelíši. Developer pritom vie v konkurenčnom boji ponúknuť nižšiu cenu za svoj produkt pri porovnateľných službách.