BRATISLAVA. Reklamy na televíznych obrazovkách začiatkom tohto roka ubudlo. A to napriek tomu, že vďaka zníženiu cien za reklamné šoty medziročne výrazne zlacnela. Firmy, ktoré si reklamu objednali, vďaka tomu za jej odvysielanie v januári tohto roka spolu zaplatili ani nie polovicu toho, čo ich stála v januári minulý rok.
Množstvo reklamy i objem výdavkov do nej v ostatných médiách v januári medziročne stagnovali, v lepšom prípade mierne rástli. Aj vďaka poklesu cien za reklamu v televíziách však celkové výdavky do reklamy bez započítania zliav monitorované spoločnosťou TNS SK v prvom mesiaci tohto roka dosiahli len niečo vyše 51 miliónov eur. To je o 44,33 percenta menej než rok predtým.
Oveľa menej reklamných šotov či inzerátov než vlani v januári si podľa Vladimíry Jakubéczyovej, manažérky TNS SK, objednali banky. V ich prípade ide o vyše 70percentný pokles. O viac ako 37 percent klesol medziročne počet reklám zameraných na mobilnú komunikáciu a o vyše pätinu na automobily.
Klienti sú opatrnejší
„V posledných troch mesiacoch klesá záujem o reklamu," vraví Andrea Doletinová z agentúry Aegis Media Slovakia. Podľa nej chýbajú dlhodobé kontrakty, klienti stoja skôr o kratšie reklamné a marketingové projekty. Táto agentúra pocítila väčší pokles záujmu finančných inštitúcií. Stále veľa peňazí však cez ňu dáva do reklamy napríklad General Motors, teda firma, ktorá sa globálne vníma ako problémová.
Braňo Polák zo spoločnosti Starmedia je optimista, hoci priznáva, že zadávatelia reklamy sú opatrnejší a nechávajú si viac času pri rozhodovaní o každom kroku. Starmedia ešte necíti výrazný pokles objednávok na reklamu. Následky krízy v reklame sa podľa Poláka prejavia naplno až v budúcom roku. Ten sa bude plánovať na základe výsledkov tohto roku, teda obozretnejšie a s menšími disponibilnými zdrojmi.
Dôraz na efektivitu
Výdavky do komunikačných projektov a kampaní už znížil mobilný operátor Orange Slovensko. Daniel Bradáč z úseku komunikácie a značky spoločnosti odhadol ich medziročný pokles o 10 - 20 percent, s rovnakým krátením výdavkov ráta aj počas celého prvého polroku. „Budeme investovať len tam, kde to prináša reálne výsledky," povedal Bradáč. Dodal, že firma chce posilniť najmä výdavky na internete a v direktmarketingu.
T-Mobile vraví, že sa nedá hovoriť o výraznom znižovaní výdavkov. Za kľúčový kanál pre reklamu aj naďalej označuje televíziu. „Mierny potenciál rastu vidíme aj v on-line médiách," povedal Andrej Gargulák, hovorca spoločnosti.
Reklamy môže byť aj viac
Šetriť na reklame neplánujú viacerí obchodníci. So znížením výdavkov do tejto oblasti nepočíta napríklad Electro World, Nay ani Ahold Retail Slovakia.
Viac reklamy bude zrejme v najbližších týždňoch prúdiť od predajcov automobilov, ktorí v januári objem reklamy medziročne znížili. „V súvislosti so zavedením šrotovného sa dá očakávať zvýšená reklamná aktivita všetkých predajcov nových vozidiel," povedal Robert Barta, vedúci oblasti stratégie predaja spoločnosti Škoda Auto Slovensko.