BRATISLAVA. Včera Zväz obchodu a cestovného ruchu vyzval obchodníkov, aby počas troch mesiacov stiahli cenu 1,5-percentného mlieka pod 49 centov (takmer 15 korún) za liter. Vypočul tak výzvu ministra pôdohospodárstva Stanislava Becíka na nulové marže.
Výzvu včera privítal nielen minister, ale aj spracovatelia a viaceré reťazce. Opatrnejší boli len prvovýrobcovia.
Problém v takomto určení ceny by mohol za istých okolností ohroziť hospodársku súťaž. „Pokiaľ by reálny výstup na trhu kopíroval odporúčanú maximálnu cenu, čo by však vyžadovalo analýzu správania subjektov na trhu," uviedol Protimonopolný úrad.
DPH sa nezmení
Podľa generálneho sekretára zväzu Jozefa Orgonáša je za výzvou snaha získať späť zákazníkov. Tých ťahajú do Poľska, Česka či Maďarska práve nízke ceny v tamojších obchodoch.
Zväzová mliečna výzva však má historickú hodnotu. Je bizarnou ukážkou, že žijeme naozaj v pomätených časoch. Čítajte viac v komentári Ivana Štulajtera: Výzva z tetrapaku
„Prilákame slovenského spotrebiteľa, aby prišiel kupovať do nášho obchodu a nie za hranice," povedal. Ceny vonku zatraktívnilo pre nás silné euro, ale aj vysoká daň z pridanej hodnoty (DPH), tvrdí Orgonáš. Daňové zaťaženie na mlieko je v okolí podľa neho výrazne nižšie ako u nás. V Rakúsku 10 percent, v Česku 9 a v Poľsku len tri percentá.
Aj preto Zväz vyzval ministra Stanislava Becíka, aby navrhol zníženie DPH na mlieko zo súčasných 19 percent na päť. To podporujú aj mliekari.
Hoci Becík víta aktivitu obchodníkov, „zníženie DPH v súčasnej dobe nie je možné".
Obchodníci súhlasia, prvovýroba je zdržanlivá
Výzvu zväzu obchodníci schvaľujú. V súčasnosti sa ceny polotučného mlieka pohybujú okolo 56 až 58 centov, povedal Orgonáš. V niektorých predajniach sa dá však v akcii kúpiť aj za 38 centov.
Cenu vo výške 49 centov za liter polotučného mlieka podporil aj Slovenský mliekarenský zväz. Dôvodil svojimi dodávateľskými cenami, ktoré „im túto požiadavku umožňujú splniť v plnom rozsahu".
Jedine prvovýroba bola opatrnejšia. „Bude záležať od toho, či obchod prestane tlačiť na spracovateľov, aby išli dole s cenou a zaplatí im troška viac. Potom bude na rozhodnutí spracovateľov, či nám to zvýšenie aj dajú," povedala výkonná riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Margita Štefániková.
O tom však obchodníci ani spracovatelia nehovoria. Podľa Orgonáša pre obchodníka je najdôležitejšie pritiahnuť zákazníkov a tí sa rozhodujú predovšetkým podľa ceny. A tú môže obchodník buď znížiť z vlastných zdrojov, alebo zatlačiť na ceny svojich dodávateľov.