Peniaze pre PPP sú stále veľmi neisté

Víťaz tendra na výstavbu rýchlostnej cesty R1 obchádza už 17 bánk, ktoré sa snaží presvedčiť, aby mu požičali peniaze.

BRATISLAVA. Zdá sa, že situácia s výstavbou 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je ešte vážnejšia, ako ju pred mesiacom vykreslil minister dopravy Ľubomír Vážny.

Vtedy totiž hovoril o tom, že víťazné konzorcium Vinci Cocessions-ABN Amro Highway obchádza 12 bánk, ktoré sa snaží presvedčiť o výhodnosti a návratnosti projektu. Dnes už rokuje so 17 bankami.

Vážny priznáva, že niektoré banky znížili rozpočty s ktorými chcú ísť do tohto projektu. „Pokojne sa môže stať, že niektorá banka vypadne," povedal. Koncom týždňa preto aj on chce presviedčať vedenie bánk, aby konzorciu Vinci požičali. Aj napriek tomu, že peniaze stále visia vo vzduchu, má Vážny v pondelok podpísať zmluvu s víťazom tendra.

Počiatek zaisťuje

Istou zárukou pre komerčné banky má byť 250 miliónová finančná injekcia Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Je to však len zlomok, lebo víťazné konzorcium potrebuje na výstavbu a následnú údržbu R1 1,5 miliardy eur.

Štát by mu za to mal v priebehu 30 rokov zaplatiť 3,465 miliardy eur (104 miliárd korún). Je to cena za súčasné zlé podmienky na trhoch. „Kopíruje to úverové podmienky komerčných bánk. Ak sa zlepší situácia na úverových trhoch, tak otvoríme spôsob refinancovania a prikročíme k zníženiu úrokových sadzieb," tvrdí Vážny.

Na možnosti otvorenia zmluvy pri zmene úverových podmienok na trhu trval minister financií Ján Počiatek. Ten si stanovil viacero podmienok, aby výstavba rýchlostnej cesty R1 cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP) nevyšla štát drahšie, ako je nevyhnutné. PPP je už aj teraz drahší spôsob financovania ako cez verejné zdroje.

PPP je drahšie

„Porovnávanie vyšlo mierne v neprospech PPP," povedal Počiatek. Podľa Vážneho však dnes nie je čas na to, „aby sme sa bavili, či je to trošku drahšie".

Ani jeden z ministrov nemá záujem o financovanie R1 úsporami v druhom pilieri. DSS ponúkli 664 miliónov eur na financovanie verejných projektov. Počiatek však tvrdí, že „na vlastné financovanie nepotrebujeme DSS".

Vážny netají

BRATISLAVA. Zmluva, ktorú podpíše štát s víťazom tendra na výstavbu R1, nie je tajnosťou. Minister dopravy Ľubomír Vážny ju zverejnil aj s prílohami ešte pred jej podpisom.

Nechcel vraj počúvať ataky na utajovanie, zverejnenie riskol, aj keď sú v zmluve citlivé informácie a „môže sa zdať, že v niektorých prípadoch siahame na autorské práva".

Predišiel tak výzve opozície na zverejnenie zmluvy, ktorú však „po funuse" včera prezentoval Ivan Mikloš. Vážny pritom podľa svojich slov nemal problém zverejniť ani zmluvu na mýto. „Problémom je, že NDS je obchodná spoločnosť a nevyužíva na mýto verejné zdroje."

(rag)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 703
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 843
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 338
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 479
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 413
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 286
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 649
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 444
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 189

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOMOV

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa dostalo aj KDH.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop