Peniaze pre PPP sú stále veľmi neisté

Víťaz tendra na výstavbu rýchlostnej cesty R1 obchádza už 17 bánk, ktoré sa snaží presvedčiť, aby mu požičali peniaze.

BRATISLAVA. Zdá sa, že situácia s výstavbou 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je ešte vážnejšia, ako ju pred mesiacom vykreslil minister dopravy Ľubomír Vážny.

Vtedy totiž hovoril o tom, že víťazné konzorcium Vinci Cocessions-ABN Amro Highway obchádza 12 bánk, ktoré sa snaží presvedčiť o výhodnosti a návratnosti projektu. Dnes už rokuje so 17 bankami.

Vážny priznáva, že niektoré banky znížili rozpočty s ktorými chcú ísť do tohto projektu. „Pokojne sa môže stať, že niektorá banka vypadne," povedal. Koncom týždňa preto aj on chce presviedčať vedenie bánk, aby konzorciu Vinci požičali. Aj napriek tomu, že peniaze stále visia vo vzduchu, má Vážny v pondelok podpísať zmluvu s víťazom tendra.

Počiatek zaisťuje

Istou zárukou pre komerčné banky má byť 250 miliónová finančná injekcia Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Je to však len zlomok, lebo víťazné konzorcium potrebuje na výstavbu a následnú údržbu R1 1,5 miliardy eur.

Štát by mu za to mal v priebehu 30 rokov zaplatiť 3,465 miliardy eur (104 miliárd korún). Je to cena za súčasné zlé podmienky na trhoch. „Kopíruje to úverové podmienky komerčných bánk. Ak sa zlepší situácia na úverových trhoch, tak otvoríme spôsob refinancovania a prikročíme k zníženiu úrokových sadzieb," tvrdí Vážny.

Na možnosti otvorenia zmluvy pri zmene úverových podmienok na trhu trval minister financií Ján Počiatek. Ten si stanovil viacero podmienok, aby výstavba rýchlostnej cesty R1 cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP) nevyšla štát drahšie, ako je nevyhnutné. PPP je už aj teraz drahší spôsob financovania ako cez verejné zdroje.

PPP je drahšie

„Porovnávanie vyšlo mierne v neprospech PPP," povedal Počiatek. Podľa Vážneho však dnes nie je čas na to, „aby sme sa bavili, či je to trošku drahšie".

Ani jeden z ministrov nemá záujem o financovanie R1 úsporami v druhom pilieri. DSS ponúkli 664 miliónov eur na financovanie verejných projektov. Počiatek však tvrdí, že „na vlastné financovanie nepotrebujeme DSS".

Vážny netají

BRATISLAVA. Zmluva, ktorú podpíše štát s víťazom tendra na výstavbu R1, nie je tajnosťou. Minister dopravy Ľubomír Vážny ju zverejnil aj s prílohami ešte pred jej podpisom.

Nechcel vraj počúvať ataky na utajovanie, zverejnenie riskol, aj keď sú v zmluve citlivé informácie a „môže sa zdať, že v niektorých prípadoch siahame na autorské práva".

Predišiel tak výzve opozície na zverejnenie zmluvy, ktorú však „po funuse" včera prezentoval Ivan Mikloš. Vážny pritom podľa svojich slov nemal problém zverejniť ani zmluvu na mýto. „Problémom je, že NDS je obchodná spoločnosť a nevyužíva na mýto verejné zdroje."

(rag)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 238
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 037
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 752
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 575
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 728
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 511
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 272
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 221
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 042
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 756

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.