Peniaze pre PPP sú stále veľmi neisté

Víťaz tendra na výstavbu rýchlostnej cesty R1 obchádza už 17 bánk, ktoré sa snaží presvedčiť, aby mu požičali peniaze.

BRATISLAVA. Zdá sa, že situácia s výstavbou 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami je ešte vážnejšia, ako ju pred mesiacom vykreslil minister dopravy Ľubomír Vážny.

Vtedy totiž hovoril o tom, že víťazné konzorcium Vinci Cocessions-ABN Amro Highway obchádza 12 bánk, ktoré sa snaží presvedčiť o výhodnosti a návratnosti projektu. Dnes už rokuje so 17 bankami.

Vážny priznáva, že niektoré banky znížili rozpočty s ktorými chcú ísť do tohto projektu. „Pokojne sa môže stať, že niektorá banka vypadne," povedal. Koncom týždňa preto aj on chce presviedčať vedenie bánk, aby konzorciu Vinci požičali. Aj napriek tomu, že peniaze stále visia vo vzduchu, má Vážny v pondelok podpísať zmluvu s víťazom tendra.

Počiatek zaisťuje

Istou zárukou pre komerčné banky má byť 250 miliónová finančná injekcia Európskej banky pre obnovu a rozvoj. Je to však len zlomok, lebo víťazné konzorcium potrebuje na výstavbu a následnú údržbu R1 1,5 miliardy eur.

Štát by mu za to mal v priebehu 30 rokov zaplatiť 3,465 miliardy eur (104 miliárd korún). Je to cena za súčasné zlé podmienky na trhoch. „Kopíruje to úverové podmienky komerčných bánk. Ak sa zlepší situácia na úverových trhoch, tak otvoríme spôsob refinancovania a prikročíme k zníženiu úrokových sadzieb," tvrdí Vážny.

Na možnosti otvorenia zmluvy pri zmene úverových podmienok na trhu trval minister financií Ján Počiatek. Ten si stanovil viacero podmienok, aby výstavba rýchlostnej cesty R1 cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP) nevyšla štát drahšie, ako je nevyhnutné. PPP je už aj teraz drahší spôsob financovania ako cez verejné zdroje.

PPP je drahšie

„Porovnávanie vyšlo mierne v neprospech PPP," povedal Počiatek. Podľa Vážneho však dnes nie je čas na to, „aby sme sa bavili, či je to trošku drahšie".

Ani jeden z ministrov nemá záujem o financovanie R1 úsporami v druhom pilieri. DSS ponúkli 664 miliónov eur na financovanie verejných projektov. Počiatek však tvrdí, že „na vlastné financovanie nepotrebujeme DSS".

Vážny netají

BRATISLAVA. Zmluva, ktorú podpíše štát s víťazom tendra na výstavbu R1, nie je tajnosťou. Minister dopravy Ľubomír Vážny ju zverejnil aj s prílohami ešte pred jej podpisom.

Nechcel vraj počúvať ataky na utajovanie, zverejnenie riskol, aj keď sú v zmluve citlivé informácie a „môže sa zdať, že v niektorých prípadoch siahame na autorské práva".

Predišiel tak výzve opozície na zverejnenie zmluvy, ktorú však „po funuse" včera prezentoval Ivan Mikloš. Vážny pritom podľa svojich slov nemal problém zverejniť ani zmluvu na mýto. „Problémom je, že NDS je obchodná spoločnosť a nevyužíva na mýto verejné zdroje."

(rag)

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 197
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 954
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 940
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 683
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 225
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 104
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 674
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 457
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 754

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Komu klamal Lajčák o Evke? Poslancom alebo kontrolnému úradu?

Lajčák sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.