Zmluva na R1 je pred podpisom, peniaze sú stále neisté

Minister dopravy Ľubomír Vážny bude od štvrtka v Londýne rokovať s bankami, aby zohnal peniaze na PPP.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) má v najbližších dňoch uzatvoriť zmluvu na výstavbu a prevádzku prvých úsekov ciest za súkromné peniaze. S podmienkami kontraktu takzvaného verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) dnes súhlasila vláda Roberta Fica.

O vybudovanie asi 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou sa postará francúzska firma Vinci Concessions a holandská spoločnosť ABN Amro Highway, ktoré spoločne uspeli v tendri.

"Koncesnú zmluvu by sme mali (...) podpísať budúci týždeň. Očakávam, že v pondelok," povedal novinárom po rokovaní vlády Vážny. Stavebné práce by podľa neho mohli začať pravdepodobne o niekoľko mesiacov po takzvanom finančnom vyrovnaní, teda, keď bude mať zhotoviteľ zabezpečené peniaze na projekt.

"Zo strany víťazného konzorcia mám avíza, že komerčné banky sú pripravené vstúpiť do tohto projektu," tvrdil minister.

Financi súhlasili

Štát by mal počas troch desiatok rokov, na ktoré má byť uzatvorená koncesia s víťazom súťaže, zaplatiť za stavbu, prevádzku a údržbu cesty celkovo 3,47 miliardy eur (104,54 miliardy Sk). Projekt zaťaží verejné financie zrejme od roku 2010, keď koncesionár plánuje uviesť do prevádzky prvý úsek Beladice - Tekovské Nemce.

S návrhom koncesnej zmluvy na výstavbu časti R1 za súkromné peniaze súhlasilo aj ministerstvo financií, ktoré malo zhodnotiť jej dopad na verejné financie. Úrad ministra Jána Počiatka predpokladá, že štát v roku 2010 splatí za rýchlostnú cestu prvých 12,97 milióna eur (asi 390 miliónov korún), o rok neskôr ďalších 79,9 milióna eur (2,41 miliardy Sk).

Čakajú pomoc EBRD a EIB

Ministerstvo dopravy už skôr pripustilo, že v čase globálnej hospodárskej a finančnej krízy sa zhoršila dostupnosť peňazí od bánk na financovanie PPP projektov. Podporu zákazkám očakáva aj od Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európskej investičnej banky. Vláda predpokladá, že projekty podporia ekonomiku v čase krízy.

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny bude vo štvrtok a piatok (12. a 13. marca) v Londýne rokovať s predstaviteľmi Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) a Európskej investičnej banky (EIB) o možnostiach financovania výstavby diaľnic, najmä úseku R1. Podľa jeho slov obe inštitúcie vyjadrujú podporu, aj keď priamo financovať ju môže iba EBOR.

Podpora z ich strany je dôležitá pri rozhodovaní komerčných bánk o financovaní výstavby. Víťaz tendra, ako povedal minister, ho informoval, že záujem prejavilo 17 komerčných bánk a sú pripravené vstúpiť do projektu.

Podľa Vážneho dnes "nie je doba na to, aby sme sa bavili o tom, či je to trošku drahšie, lebo tá základná bonita tohto procesu je, že za prostriedky nie zo štátneho rozpočtu bude urobená investícia, ktorú Slovensko veľmi potrebuje". Je to o tom, že niekto sme dá 1,5 miliardy eur, vybuduje 57 kilometrov cesty, ktorú veľmi potrebujeme a donesie aj zamestnanosť, ktorá je približne 2500 zamestnancov, zdôraznil minister.

Ficov kabinet chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu ciest v krajine. V najbližšom období by sa takouto formou mala dobudovať najvyťaženejšia diaľnica z Bratislavy do Košíc, na ktorej chýbajú ešte viaceré severné úseky, vrátane technicky náročnejších častí s tunelmi.

Pri PPP projektoch investor postaví cesty na vlastné náklady a bude ich prevádzkovať, štát mu investíciu postupne spláca. Konzorcium Vinci a ABN Amro uprednostnila výberová komisia v tendri pred ponukou skupiny firiem okolo španielskej spoločnosti Obrascón Huarte Laín a českej ŽS Brno. Do konečnej fázy súťaže sa nedostalo šesťčlenné konzorcium, ktoré zahŕňa aj slovenské stavbárske firmy Doprastav a Váhostav. Rovnako dopadlo aj zoskupenie rakúskych firiem Strabag a Porr.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 717
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 343
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 223
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 079
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 027
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 886
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 758
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 487
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 460
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 416

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja zdolal Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Nevedno, s čím Kažimíra vyprevadil Sulík

Kažimír buduje na ilúzii, že brzda je iba poistka.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop