Zmluva na R1 je pred podpisom, peniaze sú stále neisté

Minister dopravy Ľubomír Vážny bude od štvrtka v Londýne rokovať s bankami, aby zohnal peniaze na PPP.

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) má v najbližších dňoch uzatvoriť zmluvu na výstavbu a prevádzku prvých úsekov ciest za súkromné peniaze. S podmienkami kontraktu takzvaného verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) dnes súhlasila vláda Roberta Fica.

O vybudovanie asi 50 kilometrov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou sa postará francúzska firma Vinci Concessions a holandská spoločnosť ABN Amro Highway, ktoré spoločne uspeli v tendri.

"Koncesnú zmluvu by sme mali (...) podpísať budúci týždeň. Očakávam, že v pondelok," povedal novinárom po rokovaní vlády Vážny. Stavebné práce by podľa neho mohli začať pravdepodobne o niekoľko mesiacov po takzvanom finančnom vyrovnaní, teda, keď bude mať zhotoviteľ zabezpečené peniaze na projekt.

"Zo strany víťazného konzorcia mám avíza, že komerčné banky sú pripravené vstúpiť do tohto projektu," tvrdil minister.

Financi súhlasili

Štát by mal počas troch desiatok rokov, na ktoré má byť uzatvorená koncesia s víťazom súťaže, zaplatiť za stavbu, prevádzku a údržbu cesty celkovo 3,47 miliardy eur (104,54 miliardy Sk). Projekt zaťaží verejné financie zrejme od roku 2010, keď koncesionár plánuje uviesť do prevádzky prvý úsek Beladice - Tekovské Nemce.

S návrhom koncesnej zmluvy na výstavbu časti R1 za súkromné peniaze súhlasilo aj ministerstvo financií, ktoré malo zhodnotiť jej dopad na verejné financie. Úrad ministra Jána Počiatka predpokladá, že štát v roku 2010 splatí za rýchlostnú cestu prvých 12,97 milióna eur (asi 390 miliónov korún), o rok neskôr ďalších 79,9 milióna eur (2,41 miliardy Sk).

Čakajú pomoc EBRD a EIB

Ministerstvo dopravy už skôr pripustilo, že v čase globálnej hospodárskej a finančnej krízy sa zhoršila dostupnosť peňazí od bánk na financovanie PPP projektov. Podporu zákazkám očakáva aj od Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBRD) a Európskej investičnej banky. Vláda predpokladá, že projekty podporia ekonomiku v čase krízy.

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny bude vo štvrtok a piatok (12. a 13. marca) v Londýne rokovať s predstaviteľmi Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) a Európskej investičnej banky (EIB) o možnostiach financovania výstavby diaľnic, najmä úseku R1. Podľa jeho slov obe inštitúcie vyjadrujú podporu, aj keď priamo financovať ju môže iba EBOR.

Podpora z ich strany je dôležitá pri rozhodovaní komerčných bánk o financovaní výstavby. Víťaz tendra, ako povedal minister, ho informoval, že záujem prejavilo 17 komerčných bánk a sú pripravené vstúpiť do projektu.

Podľa Vážneho dnes "nie je doba na to, aby sme sa bavili o tom, či je to trošku drahšie, lebo tá základná bonita tohto procesu je, že za prostriedky nie zo štátneho rozpočtu bude urobená investícia, ktorú Slovensko veľmi potrebuje". Je to o tom, že niekto sme dá 1,5 miliardy eur, vybuduje 57 kilometrov cesty, ktorú veľmi potrebujeme a donesie aj zamestnanosť, ktorá je približne 2500 zamestnancov, zdôraznil minister.

Ficov kabinet chce prostredníctvom PPP projektov urýchliť stavbu ciest v krajine. V najbližšom období by sa takouto formou mala dobudovať najvyťaženejšia diaľnica z Bratislavy do Košíc, na ktorej chýbajú ešte viaceré severné úseky, vrátane technicky náročnejších častí s tunelmi.

Pri PPP projektoch investor postaví cesty na vlastné náklady a bude ich prevádzkovať, štát mu investíciu postupne spláca. Konzorcium Vinci a ABN Amro uprednostnila výberová komisia v tendri pred ponukou skupiny firiem okolo španielskej spoločnosti Obrascón Huarte Laín a českej ŽS Brno. Do konečnej fázy súťaže sa nedostalo šesťčlenné konzorcium, ktoré zahŕňa aj slovenské stavbárske firmy Doprastav a Váhostav. Rovnako dopadlo aj zoskupenie rakúskych firiem Strabag a Porr.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 642
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 777
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 581
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 112
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 668
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 340
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 094
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 716
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 623

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa to stalo s časom? Náramkové hodinky miznú z rúk

Bol to vynález desaťročia. Nebyť náramkových hodiniek, niektoré strategické bitky by možno dopadli inak. Dnes prehrávajú samotné náramkové hodinky.

KOMENTÁRE

Mala byť ombudsmanka aj na pochode za rodinu?

Bubon, koláž Krista a zástava, celý výjav pripomínal akúsi civilnú procesiu.

BRATISLAVA

Dá sa v Dunaji oficiálne kúpať?

Na Dunaji bolo kedysi nielen legendárne Lido, ale aj lodné kúpaliská.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.