Mýto: Hra na mačku a myš

Zverejnená zmluva je podľa opozície iba fraškou. Ukázať treba všetko.

SkyToll chce stavať mýtny systém aj v iných európskych krajinách. Ponuku vraj nemôže zverejniť, aby jej konkurenti neboli v boji o ďalšie zákazky zvýhodnení.(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

Neúspešní uchádzači o výstavbu elektronického mýta chcú vidieť test funkčnosti. Ak by bol neúspešný, znamenalo by to vyradenie víťaza z hry. Ten však odkazuje, že je všetko v poriadku.

BRATISLAVA. Zmluva, ktorú zverejnila Národná diaľničná spoločnosť so súhlasom konzorcia SkyToll, je výsmechom všetkých daňových poplatníkov. Je o tom presvedčený opozičný poslanec Stanislav Janiš. „To, čo zverejnili, neobsahuje nič dôležité,“ povedal Janiš. Aj hovorkyňa víťazného konzorcia SkyToll Eva Güttlerová priznala, že v zmluve nie je nič, čo by doteraz nebolo verejne prístupné. „V zmluve je zverejnené zadanie od štátu,“ povedala.

Vysvetlenie SkyTollu, prečo odmieta zverejniť ponuku, je diskutabilné. Ponuku vraj nemôžu zverejniť, lebo akcionári konzorcia sa v tomto roku plánujú zúčastniť na niekoľkých tendroch na dodávku mýta napríklad vo Francúzsku, Slovinsku, Švédsku a Holandsku. „Boli by sme oproti konkurentom, ktorí by ponuku pre slovenské mýto poznali, znevýhodnení,“ povedala Güttlerová.

Ani jedna zo spomínaných krajín nemá pritom porovnateľné parametre ako Slovensko. Každá z nich má totiž inú cestnú infraštruktúru a napríklad aj požiadavky na reguláciu.

Hovorkyňa Kapsch Silvia Košťálová hovorí, že akcionári SkyTollu nie sú jediní, ktorí sa chcú zúčastniť na mýtnych tendroch v iných krajinách Európy. „Môžem zodpovedne povedať, že aj my či zvyšní konkurenti budú chcieť zabojovať o výstavbu mýta v niektorej z týchto krajín,“ povedala.

Zverejnenie know–how nie je štandardné

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného však postup SkyTollu chápe. „Nikde na svete som nevidel, že by niekto zverejňoval know–how, ktoré obsahuje ponuka,“ povedal. Z odborného pohľadu je presvedčený, že zverejnená zmluva je úplne štandardná.

Konkurenti SkyTollu tvrdia, že nemajú problém zverejniť svoje ponuky, ak by ich mali s čím porovnávať.

Test funkčnosti by ich mohol vrátiť do hry

Tí síce ešte nemajú preštudovanú zmluvu úplne do detailov, ale už teraz hovoria, že nemuseli byť naplnené všetky podmienky zmluvy.

Tá totiž hovorí aj o tom, že do troch týždňov od podpísania zmluvy musí víťaz úspešne spraviť test funkčnosti. Ten má dokázať, že systém je schopný prevádzky a dosahuje takú efektivitu, akú deklaruje víťazné konzorcium, teda že z 10–tisíc áut zachytí 9891.

Ak by test dopadol neúspešne, bol by to dôvod na odstúpenie od zmluvy a k slovu by sa mohli dostať ostatní uchádzači. Tých však asi sklame tvrdenie konzorcia, že test bol vraj úspešný, čo potvrdila aj Národná diaľničná spoločnosť.

Dôvod, prečo neboli jeho výsledky zverejnené, je podľa Güttlerovej prostý. SkyToll chcel prezentovať úspešnosť testu včera na tlačovej konferencii, pre rozčerenie verejnej hladiny ohľadom zmluvy ju presunul na neskôr.

Opozícia i neúspešní konkurenti Skytollu sa teraz snažia prelúskať cez vyše 300–stránkový dokument.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 660
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 646
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 603
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 593
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 087
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 800
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 861
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 248
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 978
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 659

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Čína sa vlani stala najväčším obchodným partnerom Nemecka

USA však zostali najdôležitejším exportným trhom pre Nemecko.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenku za menej ako sto eur.

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop