Mýto: Hra na mačku a myš

Zverejnená zmluva je podľa opozície iba fraškou. Ukázať treba všetko.

SkyToll chce stavať mýtny systém aj v iných európskych krajinách. Ponuku vraj nemôže zverejniť, aby jej konkurenti neboli v boji o ďalšie zákazky zvýhodnení.(Zdroj: Ilustračné - ČTK)

Neúspešní uchádzači o výstavbu elektronického mýta chcú vidieť test funkčnosti. Ak by bol neúspešný, znamenalo by to vyradenie víťaza z hry. Ten však odkazuje, že je všetko v poriadku.

BRATISLAVA. Zmluva, ktorú zverejnila Národná diaľničná spoločnosť so súhlasom konzorcia SkyToll, je výsmechom všetkých daňových poplatníkov. Je o tom presvedčený opozičný poslanec Stanislav Janiš. „To, čo zverejnili, neobsahuje nič dôležité,“ povedal Janiš. Aj hovorkyňa víťazného konzorcia SkyToll Eva Güttlerová priznala, že v zmluve nie je nič, čo by doteraz nebolo verejne prístupné. „V zmluve je zverejnené zadanie od štátu,“ povedala.

Vysvetlenie SkyTollu, prečo odmieta zverejniť ponuku, je diskutabilné. Ponuku vraj nemôžu zverejniť, lebo akcionári konzorcia sa v tomto roku plánujú zúčastniť na niekoľkých tendroch na dodávku mýta napríklad vo Francúzsku, Slovinsku, Švédsku a Holandsku. „Boli by sme oproti konkurentom, ktorí by ponuku pre slovenské mýto poznali, znevýhodnení,“ povedala Güttlerová.

Ani jedna zo spomínaných krajín nemá pritom porovnateľné parametre ako Slovensko. Každá z nich má totiž inú cestnú infraštruktúru a napríklad aj požiadavky na reguláciu.

Hovorkyňa Kapsch Silvia Košťálová hovorí, že akcionári SkyTollu nie sú jediní, ktorí sa chcú zúčastniť na mýtnych tendroch v iných krajinách Európy. „Môžem zodpovedne povedať, že aj my či zvyšní konkurenti budú chcieť zabojovať o výstavbu mýta v niektorej z týchto krajín,“ povedala.

Zverejnenie know–how nie je štandardné

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného však postup SkyTollu chápe. „Nikde na svete som nevidel, že by niekto zverejňoval know–how, ktoré obsahuje ponuka,“ povedal. Z odborného pohľadu je presvedčený, že zverejnená zmluva je úplne štandardná.

Konkurenti SkyTollu tvrdia, že nemajú problém zverejniť svoje ponuky, ak by ich mali s čím porovnávať.

Test funkčnosti by ich mohol vrátiť do hry

Tí síce ešte nemajú preštudovanú zmluvu úplne do detailov, ale už teraz hovoria, že nemuseli byť naplnené všetky podmienky zmluvy.

Tá totiž hovorí aj o tom, že do troch týždňov od podpísania zmluvy musí víťaz úspešne spraviť test funkčnosti. Ten má dokázať, že systém je schopný prevádzky a dosahuje takú efektivitu, akú deklaruje víťazné konzorcium, teda že z 10–tisíc áut zachytí 9891.

Ak by test dopadol neúspešne, bol by to dôvod na odstúpenie od zmluvy a k slovu by sa mohli dostať ostatní uchádzači. Tých však asi sklame tvrdenie konzorcia, že test bol vraj úspešný, čo potvrdila aj Národná diaľničná spoločnosť.

Dôvod, prečo neboli jeho výsledky zverejnené, je podľa Güttlerovej prostý. SkyToll chcel prezentovať úspešnosť testu včera na tlačovej konferencii, pre rozčerenie verejnej hladiny ohľadom zmluvy ju presunul na neskôr.

Opozícia i neúspešní konkurenti Skytollu sa teraz snažia prelúskať cez vyše 300–stránkový dokument.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 137
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 6 824
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 964
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 229
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 767
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 027
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 785
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 777
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 373
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 313

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

KOŠICE KORZÁR

Byty v Košiciach sa predávajú za rekordné ceny

Za trojizbový byt v paneláku na Terase sú ľudia ochotní zaplatiť 105 tisíc.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.