Premiér vysvetľuje, že prekladiská pre širokorozchodnú budú aj na Slovensku

Podľa premiéra Fica bude podmienkou Slovenska v prípade výstavby širokorozchodnej železnice je vybudovanie bratislavského prístavu na Dunaji ako logistického centra pre lodnú dopravu.

(Zdroj: Ilustračné - Reuters)

BRATISLAVA. Absolútnou podmienkou Slovenskej republiky v prípade výstavby širokorozchodnej železnice je vybudovanie bratislavského prístavu na Dunaji ako logistického centra pre lodnú dopravu. Na dnešnom rokovaní Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti to vyhlásil predseda vlády Robert Fico (Smer-SD).

"Chcem vás ubezpečiť, že nie sme naivné deti. Ak si niekto myslí, že širokorozchodná železnica pôjde cez Slovensko len tak a nebudú tu žiadne logistické centrá a tie skončia v Rakúsku, tak je na veľkom omyle," odkázal Fico prítomným členom výboru. Zároveň uistil, že bez logistického centra na Slovensku nemá význam o takomto projekte uvažovať.

Najprv chcú štúdiu

"My sme nepovedali, že začíname zajtra stavať. Rozhodli sme iba o tom, že vytvárame priestor na vypracovanie štúdie realizovateľnosti tohto projektu. Nech povedia zainteresovaní, či tento projekt má svoje výhody, alebo nemá," pripomenul premiér. Odmietol pritom tvrdenie, že SR by budovala novú trať. "Od Čiernej nad Tisou, juhom Slovenska až po Bratislavu vedú regionálne trate, ktoré sa využívajú veľmi málo. Sú to vyvlastnené pozemky, máme tam urobené násypy, teda došlo by iba k ich modernizácii, čo by bolo významne lacnejšie, než sú pôvodné predpoklady," vysvetlil.

V prípade, ak by k budovaniu širokorozchodnej trate nedošlo, malo by sa podľa Ficových slov začať hovoriť o rýchlostnom železničnom prepojení východného a západného Slovenska práve touto južnou časťou.

Zamestnanosť vraj trať neohrozí

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) 18. februára po rokovaní vlády informoval, že kabinet uvoľní na projekt širokorozchodnej trate 1,49 milióna eur (45 miliónov Sk). Ide o vklad do základného imania spoločnej slovensko-rusko-ukrajinsko-rakúskej spoločnosti, ktorá bude zameraná na prípravu a realizáciu celého projektu. Minister tiež podotkol, že širokorozchodná trať by nemala ohroziť existenciu prekladiska v Čiernej nad Tisou. "Tá bude aj naďalej slúžiť ako prekladisko sypkých materiálov," ubezpečil.

Dodal, že vláda SR bude riešiť situáciu pri realizácii výstavby širokorozchodnej trate tak, aby nedošlo k strate zamestnanosti v Čiernej nad Tisou. "Práve naopak, doriešením problému širokorozchodnej trate dôjde k podstatnému zvýšeniu zamestnanosti," upozornil minister s tým, že do prekladiska v Čiernej nad Tisou plánuje vláda SR investovať 19,92 milióna eur (600 miliónov Sk) na jeho modernizáciu.

Opozícia si však myslí, že vláda nerozumie problematike a potrebám východného Slovenska. "Ľudia na východe Slovenska sa právom obávajú, že stratia prácu. V Čiernej nad Tisou a Dobrej pracuje na prekladisku bezmála 1500 ľudí. Sú to ľudia najmä z okresov Michalovce a Trebišov, kde je jedna z najväčších mier nezamestnanosti na Slovensku," reagoval člen SDKÚ-DS Viliam Novotný.

Investície do výstavby širokorozchodnej trate na území SR by mali predstavovať štyri miliardy eur (120,5 miliardy Sk). S výstavbou sa plánuje začať v roku 2011, dokončená by mala byť o šesť rokov neskôr.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 966
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 231
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 820
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 852
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 431
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 256
  7. Kam do tepla v januári? 1 957
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 747
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 544
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 918

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

SVET

Opäť si zavaril. Trump nevie skrývať, že je rasista

Trumpovi neveria, že nie je rasista.

Neprehliadnite tiež

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.