Premiér vysvetľuje, že prekladiská pre širokorozchodnú budú aj na Slovensku

Podľa premiéra Fica bude podmienkou Slovenska v prípade výstavby širokorozchodnej železnice je vybudovanie bratislavského prístavu na Dunaji ako logistického centra pre lodnú dopravu.

(Zdroj: Ilustračné - Reuters)

BRATISLAVA. Absolútnou podmienkou Slovenskej republiky v prípade výstavby širokorozchodnej železnice je vybudovanie bratislavského prístavu na Dunaji ako logistického centra pre lodnú dopravu. Na dnešnom rokovaní Výboru Národnej rady SR pre európske záležitosti to vyhlásil predseda vlády Robert Fico (Smer-SD).

"Chcem vás ubezpečiť, že nie sme naivné deti. Ak si niekto myslí, že širokorozchodná železnica pôjde cez Slovensko len tak a nebudú tu žiadne logistické centrá a tie skončia v Rakúsku, tak je na veľkom omyle," odkázal Fico prítomným členom výboru. Zároveň uistil, že bez logistického centra na Slovensku nemá význam o takomto projekte uvažovať.

Najprv chcú štúdiu

"My sme nepovedali, že začíname zajtra stavať. Rozhodli sme iba o tom, že vytvárame priestor na vypracovanie štúdie realizovateľnosti tohto projektu. Nech povedia zainteresovaní, či tento projekt má svoje výhody, alebo nemá," pripomenul premiér. Odmietol pritom tvrdenie, že SR by budovala novú trať. "Od Čiernej nad Tisou, juhom Slovenska až po Bratislavu vedú regionálne trate, ktoré sa využívajú veľmi málo. Sú to vyvlastnené pozemky, máme tam urobené násypy, teda došlo by iba k ich modernizácii, čo by bolo významne lacnejšie, než sú pôvodné predpoklady," vysvetlil.

V prípade, ak by k budovaniu širokorozchodnej trate nedošlo, malo by sa podľa Ficových slov začať hovoriť o rýchlostnom železničnom prepojení východného a západného Slovenska práve touto južnou časťou.

Zamestnanosť vraj trať neohrozí

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD) 18. februára po rokovaní vlády informoval, že kabinet uvoľní na projekt širokorozchodnej trate 1,49 milióna eur (45 miliónov Sk). Ide o vklad do základného imania spoločnej slovensko-rusko-ukrajinsko-rakúskej spoločnosti, ktorá bude zameraná na prípravu a realizáciu celého projektu. Minister tiež podotkol, že širokorozchodná trať by nemala ohroziť existenciu prekladiska v Čiernej nad Tisou. "Tá bude aj naďalej slúžiť ako prekladisko sypkých materiálov," ubezpečil.

Dodal, že vláda SR bude riešiť situáciu pri realizácii výstavby širokorozchodnej trate tak, aby nedošlo k strate zamestnanosti v Čiernej nad Tisou. "Práve naopak, doriešením problému širokorozchodnej trate dôjde k podstatnému zvýšeniu zamestnanosti," upozornil minister s tým, že do prekladiska v Čiernej nad Tisou plánuje vláda SR investovať 19,92 milióna eur (600 miliónov Sk) na jeho modernizáciu.

Opozícia si však myslí, že vláda nerozumie problematike a potrebám východného Slovenska. "Ľudia na východe Slovenska sa právom obávajú, že stratia prácu. V Čiernej nad Tisou a Dobrej pracuje na prekladisku bezmála 1500 ľudí. Sú to ľudia najmä z okresov Michalovce a Trebišov, kde je jedna z najväčších mier nezamestnanosti na Slovensku," reagoval člen SDKÚ-DS Viliam Novotný.

Investície do výstavby širokorozchodnej trate na území SR by mali predstavovať štyri miliardy eur (120,5 miliardy Sk). S výstavbou sa plánuje začať v roku 2011, dokončená by mala byť o šesť rokov neskôr.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 206
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 599
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 532
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 154
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 761
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 494
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 931
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 924
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 978
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 774

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Širokorozchodná

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.

Neprehliadnite tiež

Vo Volkswagene začínajú opäť vyjednávať, teraz u špeditérov

Moderné odbory idú vyjednávať vyššie platy aj pre pracovníkov administratívy a špeditérov.

Šéf Applu vraj sľúbil Trumpovi, že postaví v USA tri veľké továrne

Výstavba troch výrobných závodov by bola pre Apple nevídaným rozhodnutím. Firma teraz vlastní len jednu továreň.

Lacnejšie dovolenky a letenky. Česi si užívajú silnú korunu

Lacnejšie sú pre Čechov predovšetkým zájazdy od zahraničných cestovných kancelárií.

Kečup z českého Lidla obsahoval o polovicu menej paradajok, než mal

S privátnou značkou kečupu mal minulý týždeň problém aj Kaufland.