Vážny má vláde predložiť návrh koncesnej zmluvy pre R1

Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu ...

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1. Ide o vybrané úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 53 kilometrov v rámci druhého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ministerstvo financií odporúča vláde navrhovanú koncesnú zmluvu schváliť a uložiť ministerstvu dopravy zapracovať svoje pripomienky. Navrhovaná koncesná zmluva podľa rezortu financií vytvára všetky potrebné predpoklady pre úspešnú realizáciu a fungovanie PPP projektu na R1. Vyplýva to z návrhu na uzavretie uvedenej koncesnej zmluvy, ktorý Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) v pondelok odoslalo na rokovanie vlády. Počas 30 rokov trvania koncesie na R1 má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená celková suma 3,465 mld. €. Podľa návrhu vládneho uznesenia by mala vláda súhlasiť s uzavretím predmetnej koncesnej zmluvy v lehote viazanosti ponúk do 10. apríla tohto roku. Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 mld. €.

Nároky na štátny rozpočet začnú vznikať až po uvedení príslušných úsekov R1 do prevádzky. Platby by mali začať v roku 2010, kedy víťazný uchádzač vo svojom finančnom modeli predpokladá čiastku 12,971 mil. € za prvý uvedený úsek v prevádzke. Ako prvý má byť uvedený do prevádzky úsek Beladice - Tekovské Nemce, ktorý bezprostredne nadväzuje na už existujúci úsek R1 od Hronského Beňadika do Žarnovice. Počas trvania koncesie má štátny rozpočet koncesionárovi ročne vyplácať priemerne takmer 112 mil. €. V roku 2011 by malo ísť o sumu 79,905 mil. €. Vyplácaná suma by sa potom mala ročne zvyšovať na 109,632 mil. € v roku 2012 až na 128,319 mil. € v roku 2039. V roku 2040 by malo byť ešte vyplatených v prospech koncesionára 53,860 mil. €.

"Ak by sa projekt realizoval v navrhovanej podobe, nemal by v rokoch výstavby vplyv na schodok a dlh verejnej správy. Až po jeho uvedení do prevádzky resp. od momentu začatia poskytovaných služieb súkromným partnerom, budú sa musieť do výdavkov MDPT zahrnúť platby koncesionárovi," uviedlo v stanovisku k projektu PPP na R1 ministerstvo financií. Rezort financií sa stotožnil so závermi ministerstva dopravy, že ponuka víťazného uchádzača je pre SR v tomto špecifickom čase výhodná. Koncesná zmluva by mala byť podľa ministerstva financií uzatvorená až potom, ako MDPT zabezpečí splnenie všetkých svojich záväzkov. Ich nesplnenie k dátumu podpisu zmluvy zakladá právo koncesionára na okamžite nárokovateľnú kompenzáciu. Rezort financií ďalej odporúča, aby MDPT zvážilo v dodatku ku koncesnej zmluve doplnenie ustanovení upravujúce právo verejného obstarávateľa žiadať refinancovanie, ak budú na finančnom trhu existovať vhodné podmienky pre refinancovanie. Minister dopravy by mal zároveň bez zbytočného odkladu pripraviť návrh novely cestného zákona, ktorý by upravil užívanie majetku štátu súkromným partnerom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 560
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 495
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 11 450
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 645
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 185
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 463
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 396
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 382
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 592
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 143

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šmejdi sa úplne nevytratili. Sedem krokov, ako sa vyhnúť problémom

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

KULTÚRA

Ukrajinský režisér ukázal aroganciu ruských policajtov, vybučali ho

Nasadili Rusi svojich ľudí do hľadiska?

BRATISLAVA

Vychoval aj bratov Šťastných, Miško báči patril k hokejovým pionierom

Michal Polóni vychoval 700 bratislavských hráčov.

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy. Na londýnskych letiskách vládne chaos

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.