Vážny má vláde predložiť návrh koncesnej zmluvy pre R1

Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu ...

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1. Ide o vybrané úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 53 kilometrov v rámci druhého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ministerstvo financií odporúča vláde navrhovanú koncesnú zmluvu schváliť a uložiť ministerstvu dopravy zapracovať svoje pripomienky. Navrhovaná koncesná zmluva podľa rezortu financií vytvára všetky potrebné predpoklady pre úspešnú realizáciu a fungovanie PPP projektu na R1. Vyplýva to z návrhu na uzavretie uvedenej koncesnej zmluvy, ktorý Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) v pondelok odoslalo na rokovanie vlády. Počas 30 rokov trvania koncesie na R1 má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená celková suma 3,465 mld. €. Podľa návrhu vládneho uznesenia by mala vláda súhlasiť s uzavretím predmetnej koncesnej zmluvy v lehote viazanosti ponúk do 10. apríla tohto roku. Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 mld. €.

Nároky na štátny rozpočet začnú vznikať až po uvedení príslušných úsekov R1 do prevádzky. Platby by mali začať v roku 2010, kedy víťazný uchádzač vo svojom finančnom modeli predpokladá čiastku 12,971 mil. € za prvý uvedený úsek v prevádzke. Ako prvý má byť uvedený do prevádzky úsek Beladice - Tekovské Nemce, ktorý bezprostredne nadväzuje na už existujúci úsek R1 od Hronského Beňadika do Žarnovice. Počas trvania koncesie má štátny rozpočet koncesionárovi ročne vyplácať priemerne takmer 112 mil. €. V roku 2011 by malo ísť o sumu 79,905 mil. €. Vyplácaná suma by sa potom mala ročne zvyšovať na 109,632 mil. € v roku 2012 až na 128,319 mil. € v roku 2039. V roku 2040 by malo byť ešte vyplatených v prospech koncesionára 53,860 mil. €.

"Ak by sa projekt realizoval v navrhovanej podobe, nemal by v rokoch výstavby vplyv na schodok a dlh verejnej správy. Až po jeho uvedení do prevádzky resp. od momentu začatia poskytovaných služieb súkromným partnerom, budú sa musieť do výdavkov MDPT zahrnúť platby koncesionárovi," uviedlo v stanovisku k projektu PPP na R1 ministerstvo financií. Rezort financií sa stotožnil so závermi ministerstva dopravy, že ponuka víťazného uchádzača je pre SR v tomto špecifickom čase výhodná. Koncesná zmluva by mala byť podľa ministerstva financií uzatvorená až potom, ako MDPT zabezpečí splnenie všetkých svojich záväzkov. Ich nesplnenie k dátumu podpisu zmluvy zakladá právo koncesionára na okamžite nárokovateľnú kompenzáciu. Rezort financií ďalej odporúča, aby MDPT zvážilo v dodatku ku koncesnej zmluve doplnenie ustanovení upravujúce právo verejného obstarávateľa žiadať refinancovanie, ak budú na finančnom trhu existovať vhodné podmienky pre refinancovanie. Minister dopravy by mal zároveň bez zbytočného odkladu pripraviť návrh novely cestného zákona, ktorý by upravil užívanie majetku štátu súkromným partnerom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 727
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 548
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 464
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 444
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 072
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 032
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 658
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 490
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 274
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 222

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.