Vážny má vláde predložiť návrh koncesnej zmluvy pre R1

Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu ...

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny má predložiť vláde na najbližšom zasadnutí návrh na uzavretie koncesnej zmluvy na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov rýchlostnej cesty R1. Ide o vybrané úseky medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 53 kilometrov v rámci druhého balíka projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ministerstvo financií odporúča vláde navrhovanú koncesnú zmluvu schváliť a uložiť ministerstvu dopravy zapracovať svoje pripomienky. Navrhovaná koncesná zmluva podľa rezortu financií vytvára všetky potrebné predpoklady pre úspešnú realizáciu a fungovanie PPP projektu na R1. Vyplýva to z návrhu na uzavretie uvedenej koncesnej zmluvy, ktorý Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) v pondelok odoslalo na rokovanie vlády. Počas 30 rokov trvania koncesie na R1 má byť zo štátneho rozpočtu postupne vyplatená celková suma 3,465 mld. €. Podľa návrhu vládneho uznesenia by mala vláda súhlasiť s uzavretím predmetnej koncesnej zmluvy v lehote viazanosti ponúk do 10. apríla tohto roku. Víťazné francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. - ABN AMRO Highway B.V. v tendri na výstavbu a prevádzku R1 predložilo ponuku vo výške 1,503 mld. €.

Nároky na štátny rozpočet začnú vznikať až po uvedení príslušných úsekov R1 do prevádzky. Platby by mali začať v roku 2010, kedy víťazný uchádzač vo svojom finančnom modeli predpokladá čiastku 12,971 mil. € za prvý uvedený úsek v prevádzke. Ako prvý má byť uvedený do prevádzky úsek Beladice - Tekovské Nemce, ktorý bezprostredne nadväzuje na už existujúci úsek R1 od Hronského Beňadika do Žarnovice. Počas trvania koncesie má štátny rozpočet koncesionárovi ročne vyplácať priemerne takmer 112 mil. €. V roku 2011 by malo ísť o sumu 79,905 mil. €. Vyplácaná suma by sa potom mala ročne zvyšovať na 109,632 mil. € v roku 2012 až na 128,319 mil. € v roku 2039. V roku 2040 by malo byť ešte vyplatených v prospech koncesionára 53,860 mil. €.

"Ak by sa projekt realizoval v navrhovanej podobe, nemal by v rokoch výstavby vplyv na schodok a dlh verejnej správy. Až po jeho uvedení do prevádzky resp. od momentu začatia poskytovaných služieb súkromným partnerom, budú sa musieť do výdavkov MDPT zahrnúť platby koncesionárovi," uviedlo v stanovisku k projektu PPP na R1 ministerstvo financií. Rezort financií sa stotožnil so závermi ministerstva dopravy, že ponuka víťazného uchádzača je pre SR v tomto špecifickom čase výhodná. Koncesná zmluva by mala byť podľa ministerstva financií uzatvorená až potom, ako MDPT zabezpečí splnenie všetkých svojich záväzkov. Ich nesplnenie k dátumu podpisu zmluvy zakladá právo koncesionára na okamžite nárokovateľnú kompenzáciu. Rezort financií ďalej odporúča, aby MDPT zvážilo v dodatku ku koncesnej zmluve doplnenie ustanovení upravujúce právo verejného obstarávateľa žiadať refinancovanie, ak budú na finančnom trhu existovať vhodné podmienky pre refinancovanie. Minister dopravy by mal zároveň bez zbytočného odkladu pripraviť návrh novely cestného zákona, ktorý by upravil užívanie majetku štátu súkromným partnerom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 376
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 083
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 655
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 216
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 777
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 491
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 202
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 496
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 708
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 565

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop