Poplatky za vozidlá majú vychádzať zo znečistenia ovzdušia

Poplatky za ťažké vozidlá na medzinárodných komunikáciách by mali vychádzať z miery znečistenia ovzdušia a hluku, ktoré spôsobujú, a zohľadniť by sa malo aj preťaženie ciest ...

BRATISLAVA. Poplatky za ťažké vozidlá na medzinárodných komunikáciách by mali vychádzať z miery znečistenia ovzdušia a hluku, ktoré spôsobujú, a zohľadniť by sa malo aj preťaženie ciest v dôsledku premávky týchto vozidiel. Žiadajú o to poslanci Európskeho parlamentu, ktorí budú tento týždeň hlasovať v prvom čítaní o smernici o výbere poplatkov za využívanie cestných komunikácií ťažkými nákladnými vozidlami. Ako uviedol dnes pre agentúru SITA Vladimír Maňka (Smer-SD), pôvodný návrh komisie zahŕňal znečistenie vzduchu, hluk a preťaženie komunikácií, neobsahoval však emisie CO2. Niektorí poslanci chceli zahrnúť tiež emisie CO2 na zoznam účtovateľných nákladov, pretože sú presvedčení, že ťažké nákladné vozidlá, rovnako ako lietadlá, majú svoj podiel na klimatických zmenách. Pri hlasovaní vo výbore však bola táto požiadavka zamietnutá.

Návrh na zavedenie poplatku za preťaženie sa stretol s nesúhlasom poslancov zo skupiny EPP-ED, ktorí argumentovali tým, že tieto poplatky by predstavovali prílišnú záťaž najmä v období hospodárskej krízy a boli by diskriminačné, pretože za preťaženie ciest nesú zodpovednosť aj osobné vozidlá. Výbor pre dopravu dospel ku kompromisu, ktorý umožňuje členským štátom uložiť ťažkým vozidlám poplatok za preťaženie, ak sa podobný poplatok bude účtovať všetkým ďalším užívateľom komunikácií.

Smernica o výbere poplatkov obsahuje metódu výpočtu, ktorá bola navrhnutá tak, aby prispôsobila výšku mýtneho environmentálnym normám automobilov, druhu komunikácie a času, v ktorom je komunikácia využívaná. "Vozidlá, ktorá spôsobujú silné znečistenie, by boli spoplatňované viac, kým vozidlá šetrné k životnému prostrediu by za znečistenie vzduchu platili len veľmi málo alebo vôbec. Rovnaký princíp by sa uplatňoval aj za preťaženie: znížené poplatky by motivovali vodičov, aby využívali komunikácie mimo dopravnej špičky," uviedol Maňka.

Členské štáty by mali mať povinnosť investovať príjmy z poplatkov do plánov na zlepšenie environmentálnych štandardov vozidiel a na vytvorenie alternatívnych dopravných infraštruktúr. Pravidlá o výbere poplatkov sa týkajú medzinárodných komunikácií, ktoré spájajú európske krajiny a len vozidiel nad 12 ton. Podľa nového návrhu by sa pravidlá týkali všetkých transeurópskych sietí a ďalších komunikácií, ktoré sú často využívané na medzinárodnú prepravu tovaru. Od roku 2012 by boli spoplatnené aj všetky vozidlá nad 3,5 tony. Mestá by súčasne mali naďalej právo vyberať miestne poplatky na svojich cestách.

Tieto pravidlá nie sú záväzné, avšak ich cieľom je stanoviť spoločné európske štandardy pre štáty, ktoré sa rozhodnú zaviesť poplatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  5. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  8. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 964
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 186
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 351
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 610
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 227
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 4 709
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 677
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 814
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 429
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 826

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Lepší výsledok malo 16 krajín

Symbolicky 1. mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

DOMOV

Café Európa: Zo školskej lavice k extrémnej pravici?

Ako súvisí extrémizmus so vzdelávaním? Sledujte diskusiu.

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na e-maily či esemesky.

KOMENTÁRE

Richard Sulík a jeho alternatíva pre Slovensko

Aj SaS má v niektorých ohľadoch príliš blízko k Alternatíve pre Nemecko.

Neprehliadnite tiež

Richter zadržiava peniaze pre chorých ľudí a s riešením sa neponáhľa

Pre chybu štátu sa sociálne zariadenia nevedia dostať k príspevkom, z ktorých žijú.

Na zmenu dlhovej brzdy budeme musieť možno rezignovať, naznačil Kažimír

Podľa Kažimíra sa totiž "rozumní ľudia v niektorých opozičných stranách minuli".

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami, lepší ako my sú Česi aj Bulhari

Symbolicky 1. mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér Robert Fico.

Zisk Caterpillaru začiatkom roka klesol

Zisk za tri mesiace do konca marca 2017 klesol na 192 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop