Poplatky za vozidlá majú vychádzať zo znečistenia ovzdušia

Poplatky za ťažké vozidlá na medzinárodných komunikáciách by mali vychádzať z miery znečistenia ovzdušia a hluku, ktoré spôsobujú, a zohľadniť by sa malo aj preťaženie ciest ...

BRATISLAVA. Poplatky za ťažké vozidlá na medzinárodných komunikáciách by mali vychádzať z miery znečistenia ovzdušia a hluku, ktoré spôsobujú, a zohľadniť by sa malo aj preťaženie ciest v dôsledku premávky týchto vozidiel. Žiadajú o to poslanci Európskeho parlamentu, ktorí budú tento týždeň hlasovať v prvom čítaní o smernici o výbere poplatkov za využívanie cestných komunikácií ťažkými nákladnými vozidlami. Ako uviedol dnes pre agentúru SITA Vladimír Maňka (Smer-SD), pôvodný návrh komisie zahŕňal znečistenie vzduchu, hluk a preťaženie komunikácií, neobsahoval však emisie CO2. Niektorí poslanci chceli zahrnúť tiež emisie CO2 na zoznam účtovateľných nákladov, pretože sú presvedčení, že ťažké nákladné vozidlá, rovnako ako lietadlá, majú svoj podiel na klimatických zmenách. Pri hlasovaní vo výbore však bola táto požiadavka zamietnutá.

Návrh na zavedenie poplatku za preťaženie sa stretol s nesúhlasom poslancov zo skupiny EPP-ED, ktorí argumentovali tým, že tieto poplatky by predstavovali prílišnú záťaž najmä v období hospodárskej krízy a boli by diskriminačné, pretože za preťaženie ciest nesú zodpovednosť aj osobné vozidlá. Výbor pre dopravu dospel ku kompromisu, ktorý umožňuje členským štátom uložiť ťažkým vozidlám poplatok za preťaženie, ak sa podobný poplatok bude účtovať všetkým ďalším užívateľom komunikácií.

Smernica o výbere poplatkov obsahuje metódu výpočtu, ktorá bola navrhnutá tak, aby prispôsobila výšku mýtneho environmentálnym normám automobilov, druhu komunikácie a času, v ktorom je komunikácia využívaná. "Vozidlá, ktorá spôsobujú silné znečistenie, by boli spoplatňované viac, kým vozidlá šetrné k životnému prostrediu by za znečistenie vzduchu platili len veľmi málo alebo vôbec. Rovnaký princíp by sa uplatňoval aj za preťaženie: znížené poplatky by motivovali vodičov, aby využívali komunikácie mimo dopravnej špičky," uviedol Maňka.

Členské štáty by mali mať povinnosť investovať príjmy z poplatkov do plánov na zlepšenie environmentálnych štandardov vozidiel a na vytvorenie alternatívnych dopravných infraštruktúr. Pravidlá o výbere poplatkov sa týkajú medzinárodných komunikácií, ktoré spájajú európske krajiny a len vozidiel nad 12 ton. Podľa nového návrhu by sa pravidlá týkali všetkých transeurópskych sietí a ďalších komunikácií, ktoré sú často využívané na medzinárodnú prepravu tovaru. Od roku 2012 by boli spoplatnené aj všetky vozidlá nad 3,5 tony. Mestá by súčasne mali naďalej právo vyberať miestne poplatky na svojich cestách.

Tieto pravidlá nie sú záväzné, avšak ich cieľom je stanoviť spoločné európske štandardy pre štáty, ktoré sa rozhodnú zaviesť poplatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 643
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 746
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 684
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 590
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 161
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 023
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 926
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 2 287
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 006
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 987

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Únia rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Chcete stovky eur? Firmy zvyšujú odmeny za odporučenie nových ľudí

Na úradoch práce sa míňajú šikovní ľudia, preto firmy začali robiť nábor inak.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.