Poplatky za vozidlá majú vychádzať zo znečistenia ovzdušia

Poplatky za ťažké vozidlá na medzinárodných komunikáciách by mali vychádzať z miery znečistenia ovzdušia a hluku, ktoré spôsobujú, a zohľadniť by sa malo aj preťaženie ciest ...

BRATISLAVA. Poplatky za ťažké vozidlá na medzinárodných komunikáciách by mali vychádzať z miery znečistenia ovzdušia a hluku, ktoré spôsobujú, a zohľadniť by sa malo aj preťaženie ciest v dôsledku premávky týchto vozidiel. Žiadajú o to poslanci Európskeho parlamentu, ktorí budú tento týždeň hlasovať v prvom čítaní o smernici o výbere poplatkov za využívanie cestných komunikácií ťažkými nákladnými vozidlami. Ako uviedol dnes pre agentúru SITA Vladimír Maňka (Smer-SD), pôvodný návrh komisie zahŕňal znečistenie vzduchu, hluk a preťaženie komunikácií, neobsahoval však emisie CO2. Niektorí poslanci chceli zahrnúť tiež emisie CO2 na zoznam účtovateľných nákladov, pretože sú presvedčení, že ťažké nákladné vozidlá, rovnako ako lietadlá, majú svoj podiel na klimatických zmenách. Pri hlasovaní vo výbore však bola táto požiadavka zamietnutá.

Návrh na zavedenie poplatku za preťaženie sa stretol s nesúhlasom poslancov zo skupiny EPP-ED, ktorí argumentovali tým, že tieto poplatky by predstavovali prílišnú záťaž najmä v období hospodárskej krízy a boli by diskriminačné, pretože za preťaženie ciest nesú zodpovednosť aj osobné vozidlá. Výbor pre dopravu dospel ku kompromisu, ktorý umožňuje členským štátom uložiť ťažkým vozidlám poplatok za preťaženie, ak sa podobný poplatok bude účtovať všetkým ďalším užívateľom komunikácií.

Smernica o výbere poplatkov obsahuje metódu výpočtu, ktorá bola navrhnutá tak, aby prispôsobila výšku mýtneho environmentálnym normám automobilov, druhu komunikácie a času, v ktorom je komunikácia využívaná. "Vozidlá, ktorá spôsobujú silné znečistenie, by boli spoplatňované viac, kým vozidlá šetrné k životnému prostrediu by za znečistenie vzduchu platili len veľmi málo alebo vôbec. Rovnaký princíp by sa uplatňoval aj za preťaženie: znížené poplatky by motivovali vodičov, aby využívali komunikácie mimo dopravnej špičky," uviedol Maňka.

Členské štáty by mali mať povinnosť investovať príjmy z poplatkov do plánov na zlepšenie environmentálnych štandardov vozidiel a na vytvorenie alternatívnych dopravných infraštruktúr. Pravidlá o výbere poplatkov sa týkajú medzinárodných komunikácií, ktoré spájajú európske krajiny a len vozidiel nad 12 ton. Podľa nového návrhu by sa pravidlá týkali všetkých transeurópskych sietí a ďalších komunikácií, ktoré sú často využívané na medzinárodnú prepravu tovaru. Od roku 2012 by boli spoplatnené aj všetky vozidlá nad 3,5 tony. Mestá by súčasne mali naďalej právo vyberať miestne poplatky na svojich cestách.

Tieto pravidlá nie sú záväzné, avšak ich cieľom je stanoviť spoločné európske štandardy pre štáty, ktoré sa rozhodnú zaviesť poplatky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 337
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 7 231
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 999
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 106
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 706
  6. Kam do tepla v januári? 2 380
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 338
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 059
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 228
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 150

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí. Či sa s Unionom pripoja k amnestii, ktorú pripravuje štát, zatiaľ nepovedali.

ŠPORT

Sagan začal šprintovať príliš skoro, skončil štvrtý

Slovenský cyklista je v celkovom poradí na Tour Down Under na treťom mieste.

KOMENTÁRE

Na Slovensku sú isté dane, smrť a amnestia

Nebolo by vhodné zmeniť dlhodobo nevynútiteľné pravidlá?

Neprehliadnite tiež

Nestlé predáva divíziu cukroviniek v USA za skoro tri miliardy dolárov

Švajčiarsky gigant Nestlé predáva americkú divíziu cukroviniek talianskej firme Ferrero.

Harmonizovaná miera inflácie dosiahla v decembri dve percentá

Priemerná ročná miera inflácie mala hodnotu 1,4 percenta.

Uber zavedie v Británii povinné prestávky pre vodičov

Uber bojuje o udržanie svojich aktív v Londýne.

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.