Aj sekáče cítia krízu

Zlatá éra oblečenia z druhej ruky sa pre krízu nevráti

Väčšinu ľudí ani kríza neprinúti nakupovať v second handoch.(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

Second handy majú problém. Pre silnú konkurenciu lacných šiat v hypermarketoch, ale aj preto, že ľudia kupujú menej.

BRATISLAVA. Čakať, že pre krízu začnú ľudia hromadne nakupovať v second handoch, sa podľa väčšiny ich majiteľov nedá.

O raste dopytu hovoria len niektorí. „Mnohí ľudia prehodnocujú rebríček svojich priorít a nákup textilu klesne o stupienok nižšie,“ hovorí regionálna manažérka predajní Textile House Zuzana Kurtišová.

Euro, kríza, šetrenie

To, že kríza potiahne predaj oblečenia z druhej ruky, neočakáva Peter Lovich, prevádzkovateľ portálu druharuka.eu. „Hypermarkety svojou rozvíjajúcou sa ponukou cenovo dostupných odevov vytvárajú second handom veľkú konkurenciu,“ povedal.

Vo veľkých mestách ceny v second handoch podľa neho už dávno prevyšujú ceny odevov v hypermarketoch a vo výpredajoch. Zvýšený záujem o oblečenie z druhej ruky predpokladá skôr v menších mestách, kde sú ceny nižšie. Zimné mesiace sú podľa majiteľov „sekáčov“ tradične najslabšie v roku.

Na predaj na začiatku roka zatlačili aj kríza či euro. „Ľudia zvažovali, či si kúpia dva, alebo tri kusy,“ povedala Kurtišová. Opatrnejší boli podľa nej aj stáli zákazníci, ktorí pred pár mesiacmi zaplatili za jeden nákup aj od 30 do 50 eur. V súčasnosti je to výrazne menej.

Pokles záujmu o odevy pocítila aj Katarína Dovalovská Urbanová z Dobšinej, ktorá okrem dvoch kamenných obchodov prevádzkuje aj internetový second hand. „Ľudia sú opatrní, boja sa straty zamestnania, ale aj v dosahov hospodárskej krízy,“ povedala. Od novembra minulého roka sa jej predaj prepadol o vyše 30 percent.

Podobne to vidí Tomáš Slebodník, majiteľ firmy Neytex z Košíc, ktorá prevádzkuje dve predajne second handu, ale aj veľkoobchod. Obrat mu klesol medziročne takmer o tretinu. Naopak, zvýšený dopyt zaznamenal UK Secondhand, ktorý dováža nosené značkové oblečenie z Veľkej Británie.

Boom second handu?

Zvýšenie záujmu ľudí o šaty z druhej ruky pre krízu Kurtišová neočakáva. Skôr stúpne konkurencia na trhu s lacnými odevmi.

„Ľudia budú neustále sledovať výpredaje a akcie v snahe kúpiť tovar za čo najvýhodnejšiu cenu,“ povedala. Prihliadať na to, či lacno nakúpia v second hande, alebo hypermarkete, však nebudú,“ dodala.

S vyšším záujmom ľudí o svoj tovar počíta Michaela Hrtusová, majiteľka firmy H+M z Čadce. Tá ponúka okrem britského secondhandového oblečenia aj outlet – teda tovar zo starších kolekcií známych značiek.

„Od začiatku tohto roka sme zaznamenali, že náročnejšia klientela, ktorá nakupovala aktuálne kolekcie značkového tovaru, prechádza na nákup oblečenia z outletu,“ povedala. Návrat second handov očakáva aj majiteľka bratislavského second handu Marco Mária Jaklová.

Nákup textilu a odevov

V akom type predajne najviac nakupujete kusový textil a odevy?
2006 2007 2008
menšia špecializovaná samoobsluha 22% 28% 27%
veľká špecializovaná samoobsluha 19% 20% 18%
pultová špecializovaná predajňa 19% 12% 11%
hypermarket 10% 13% 11%
stánok/ tržnica 10% 9% 8%
obchodný dom 9% 7% 11%
supermarket/ samoobsluha 5% 6%

6

Zdroj: Shopping Monitor Slovakia 2008/2009, GfK Slovakia

Šancu uspieť má diskont z cudziny

BRATISLAVA. Textilné diskontné reťazce zo zahraničia si pre expanziu na slovenskom trhu nemohli vybrať lepší čas. V čase krízy a stúpajúcej nezamestnanosti sa môže záujem o lacné a menej značkové oblečenie zvýšiť.

Už vlani otvorili prvé predajne na Slovensku dva nemecké diskontné reťazce - Takko Fashion a Kik, ktoré pôsobia v niekoľkých krajinách Európy. V súčasnosti prvý z nich u nás ponúka oblečenie v dvoch desiatkach predajní, druhý otvoril desať obchodov. Netaja sa tým, že chcú sieť rozširovať.

Riaditeľ českej pobočky Kik textil a Non­Food Jan Lansberg povedal, že v Česku chce sieť otvoriť do štyroch rokov 250 predajní a rýchlo budú pribúdať aj predajne u nás. V súčasnosti Kik vlastní vyše 3000 predajní a každý deň roka sa snaží na niektorom z trhov otvoriť ďalšiu. Rovnako ako Takko Fashion má záujem byť aj v menších mestách do 10­tisíc obyvateľov. Keďže v nich je nižšia kúpyschopnosť obyvateľov, môžu tam v nasledujúcich mesiacoch uspieť. Pre second handy predstavujú konkurenciu hypermarkety, ktoré predávajú lacnejšie oblečenie. Im zas môžu odlákať zákazníkov textilné diskontné siete.

Tesco Stores sa tejto konkurencie neobáva. Hovorkyňa siete Oľga Hrnčiarová tvrdí, že pod značkami Cheerokee, F&F a Tesco výhodný nákup ponúkajú oblečenie za nízke ceny.

Ahold Retail Slovakia chce v predajniach Hypernova konkurovať novým hráčom na trhu akciovými ponukami a kvalitou tovaru. Súčasne však nepriamo ustupuje z boja, keď tvrdí, že textilný sortiment bude skôr zužovať než rozširovať.

Denisa Čimová
Na prežitie krízy nie je módne oblečenie najdôležitejšie

Psychológ Karol Kleinmann očakáva zmrazenie nákupov oblečenia u ľudí nad 55 rokov, u mladej generácie nie

V čase krízy budú ľudia šetriť na kúpe drahšieho spotrebného tovaru, ale pravdepodobne aj oblečenia. Reálne sú pritom dva možné scenáre: alebo si doprajú, tak ako doposiaľ, aj drahšie a značkové ošatenie na aké sú zvyknutí, ale do obchodu si ho prídu kúpiť menej často, alebo budú svoj šatník obmieňať s takou pravidelnosťou ako doposiaľ, ale dajú prednosť cenovo dostupnejšiemu oblečeniu menej známych značiek.

Odev je aj znak úspechu

Psychológ Karol Kleinmann pripomína, že módne oblečenie nie je to najdôležitejšie, čo by sme mali vlastniť, aby sme prežili krízu. Zároveň však dodáva, že existujú povolania a profesie, pri ktorých je kvalitné oblečenie znakom úspechu a prosperity. „Ak by ste sa začali v takejto spoločnosti obliekať do oblekov a šiat z trhu, okolie by vás vnímalo ako extravagantného človeka, alebo by vás začalo považovať za chudáka, ktorého už kríza položila", vraví Kleinmann.

Mladí budú šetriť inde

Oblečenie ako imidž má podľa psychológa aj svoju eroticko-sexuálnu stránku. To je jeden z dôvodov, prečo si na jeho kúpe tak zakladajú najmä mladí ľudia. Chcú sa páčiť a upútať pozornosť okolia, oblečenie im dodáva sebavedomie a častokrát aj identitu k určitej subkultúre. Práve preto neočakáva, že by sa, aj v čase krízy, mladí ľudia, ktorí ešte nemajú vlastné rodiny vzdali výdavkov na kúpu nového a často značkového oblečenia. „Mladý človek skôr nebude chodiť na obedy, len aby si našetril na značkové tenisky alebo bundu. V tomto roku ešte nepredpokladám výrazný pokles nákupov módneho oblečenia u mladej generácie, "dodáva Kleinmann. Frekvenciu ich nákupov oblečenia navyše môže posilniť aj fakt, že v okolitých krajinách, napríklad v Maďarsku, môžu zohnať značkové oblečenie za také ceny, že sa vyrovná cenám toho, čo ponúkajú ázijskí obchodníci u nás.

Starších kríza zasiahne

Výrazný pokles záujmu však môžu pre krízu obchodníci s oblečením zaznamenať v staršej generácii spotrebiteľov. Kleinmann tvrdí, že sa dá v najbližšej dobe očakávať výrazné zmrazenie nákupov šatstva u generácie ľudí nad 55 rokov. „Už nemajú motiváciu predvádzať sa v najnovších zahraničných modeloch a súčasná kríza ich postihne asi najkrutejšie. Vedia, že ak stratia prácu, nikto ich nezamestná. A doma, alebo na záhrade môžu chodiť aj v starých teplákoch,“ dodáva psychológ Kleinmann.

Denisa Čimová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 150
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 594
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 117
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 815
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 283
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 264
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 229
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 408
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 276
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Poplatky za objednanie? Nápad sa tvári životaschopne

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

ŠPORT

Neapol s Hamšíkom sa udržal v hre o postup, Dortmund končí

Real strelil v Nikózii šesť gólov.

Neprehliadnite tiež

Prečo u nás jazdia vlaky s menom Horalky a koľko to stojí

Firmy si môžu zaplatiť nielen názvy vlakov, ale aj autobusových zastávok.

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

Írsko od Apple vyberie nezaplatenú daň, ako nariadil Brusel

Európska komisia nariadila Apple, aby doplatil daň vo výške 13 miliárd eur.

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.