Aj sekáče cítia krízu

Zlatá éra oblečenia z druhej ruky sa pre krízu nevráti

Väčšinu ľudí ani kríza neprinúti nakupovať v second handoch.(Zdroj: Ilustračné - SITA/AP)

Second handy majú problém. Pre silnú konkurenciu lacných šiat v hypermarketoch, ale aj preto, že ľudia kupujú menej.

BRATISLAVA. Čakať, že pre krízu začnú ľudia hromadne nakupovať v second handoch, sa podľa väčšiny ich majiteľov nedá.

O raste dopytu hovoria len niektorí. „Mnohí ľudia prehodnocujú rebríček svojich priorít a nákup textilu klesne o stupienok nižšie,“ hovorí regionálna manažérka predajní Textile House Zuzana Kurtišová.

Euro, kríza, šetrenie

To, že kríza potiahne predaj oblečenia z druhej ruky, neočakáva Peter Lovich, prevádzkovateľ portálu druharuka.eu. „Hypermarkety svojou rozvíjajúcou sa ponukou cenovo dostupných odevov vytvárajú second handom veľkú konkurenciu,“ povedal.

Vo veľkých mestách ceny v second handoch podľa neho už dávno prevyšujú ceny odevov v hypermarketoch a vo výpredajoch. Zvýšený záujem o oblečenie z druhej ruky predpokladá skôr v menších mestách, kde sú ceny nižšie. Zimné mesiace sú podľa majiteľov „sekáčov“ tradične najslabšie v roku.

Na predaj na začiatku roka zatlačili aj kríza či euro. „Ľudia zvažovali, či si kúpia dva, alebo tri kusy,“ povedala Kurtišová. Opatrnejší boli podľa nej aj stáli zákazníci, ktorí pred pár mesiacmi zaplatili za jeden nákup aj od 30 do 50 eur. V súčasnosti je to výrazne menej.

Pokles záujmu o odevy pocítila aj Katarína Dovalovská Urbanová z Dobšinej, ktorá okrem dvoch kamenných obchodov prevádzkuje aj internetový second hand. „Ľudia sú opatrní, boja sa straty zamestnania, ale aj v dosahov hospodárskej krízy,“ povedala. Od novembra minulého roka sa jej predaj prepadol o vyše 30 percent.

Podobne to vidí Tomáš Slebodník, majiteľ firmy Neytex z Košíc, ktorá prevádzkuje dve predajne second handu, ale aj veľkoobchod. Obrat mu klesol medziročne takmer o tretinu. Naopak, zvýšený dopyt zaznamenal UK Secondhand, ktorý dováža nosené značkové oblečenie z Veľkej Británie.

Boom second handu?

Zvýšenie záujmu ľudí o šaty z druhej ruky pre krízu Kurtišová neočakáva. Skôr stúpne konkurencia na trhu s lacnými odevmi.

„Ľudia budú neustále sledovať výpredaje a akcie v snahe kúpiť tovar za čo najvýhodnejšiu cenu,“ povedala. Prihliadať na to, či lacno nakúpia v second hande, alebo hypermarkete, však nebudú,“ dodala.

S vyšším záujmom ľudí o svoj tovar počíta Michaela Hrtusová, majiteľka firmy H+M z Čadce. Tá ponúka okrem britského secondhandového oblečenia aj outlet – teda tovar zo starších kolekcií známych značiek.

„Od začiatku tohto roka sme zaznamenali, že náročnejšia klientela, ktorá nakupovala aktuálne kolekcie značkového tovaru, prechádza na nákup oblečenia z outletu,“ povedala. Návrat second handov očakáva aj majiteľka bratislavského second handu Marco Mária Jaklová.

Nákup textilu a odevov

V akom type predajne najviac nakupujete kusový textil a odevy?
2006 2007 2008
menšia špecializovaná samoobsluha 22% 28% 27%
veľká špecializovaná samoobsluha 19% 20% 18%
pultová špecializovaná predajňa 19% 12% 11%
hypermarket 10% 13% 11%
stánok/ tržnica 10% 9% 8%
obchodný dom 9% 7% 11%
supermarket/ samoobsluha 5% 6%

6

Zdroj: Shopping Monitor Slovakia 2008/2009, GfK Slovakia

Šancu uspieť má diskont z cudziny

BRATISLAVA. Textilné diskontné reťazce zo zahraničia si pre expanziu na slovenskom trhu nemohli vybrať lepší čas. V čase krízy a stúpajúcej nezamestnanosti sa môže záujem o lacné a menej značkové oblečenie zvýšiť.

Už vlani otvorili prvé predajne na Slovensku dva nemecké diskontné reťazce - Takko Fashion a Kik, ktoré pôsobia v niekoľkých krajinách Európy. V súčasnosti prvý z nich u nás ponúka oblečenie v dvoch desiatkach predajní, druhý otvoril desať obchodov. Netaja sa tým, že chcú sieť rozširovať.

Riaditeľ českej pobočky Kik textil a Non­Food Jan Lansberg povedal, že v Česku chce sieť otvoriť do štyroch rokov 250 predajní a rýchlo budú pribúdať aj predajne u nás. V súčasnosti Kik vlastní vyše 3000 predajní a každý deň roka sa snaží na niektorom z trhov otvoriť ďalšiu. Rovnako ako Takko Fashion má záujem byť aj v menších mestách do 10­tisíc obyvateľov. Keďže v nich je nižšia kúpyschopnosť obyvateľov, môžu tam v nasledujúcich mesiacoch uspieť. Pre second handy predstavujú konkurenciu hypermarkety, ktoré predávajú lacnejšie oblečenie. Im zas môžu odlákať zákazníkov textilné diskontné siete.

Tesco Stores sa tejto konkurencie neobáva. Hovorkyňa siete Oľga Hrnčiarová tvrdí, že pod značkami Cheerokee, F&F a Tesco výhodný nákup ponúkajú oblečenie za nízke ceny.

Ahold Retail Slovakia chce v predajniach Hypernova konkurovať novým hráčom na trhu akciovými ponukami a kvalitou tovaru. Súčasne však nepriamo ustupuje z boja, keď tvrdí, že textilný sortiment bude skôr zužovať než rozširovať.

Denisa Čimová
Na prežitie krízy nie je módne oblečenie najdôležitejšie

Psychológ Karol Kleinmann očakáva zmrazenie nákupov oblečenia u ľudí nad 55 rokov, u mladej generácie nie

V čase krízy budú ľudia šetriť na kúpe drahšieho spotrebného tovaru, ale pravdepodobne aj oblečenia. Reálne sú pritom dva možné scenáre: alebo si doprajú, tak ako doposiaľ, aj drahšie a značkové ošatenie na aké sú zvyknutí, ale do obchodu si ho prídu kúpiť menej často, alebo budú svoj šatník obmieňať s takou pravidelnosťou ako doposiaľ, ale dajú prednosť cenovo dostupnejšiemu oblečeniu menej známych značiek.

Odev je aj znak úspechu

Psychológ Karol Kleinmann pripomína, že módne oblečenie nie je to najdôležitejšie, čo by sme mali vlastniť, aby sme prežili krízu. Zároveň však dodáva, že existujú povolania a profesie, pri ktorých je kvalitné oblečenie znakom úspechu a prosperity. „Ak by ste sa začali v takejto spoločnosti obliekať do oblekov a šiat z trhu, okolie by vás vnímalo ako extravagantného človeka, alebo by vás začalo považovať za chudáka, ktorého už kríza položila", vraví Kleinmann.

Mladí budú šetriť inde

Oblečenie ako imidž má podľa psychológa aj svoju eroticko-sexuálnu stránku. To je jeden z dôvodov, prečo si na jeho kúpe tak zakladajú najmä mladí ľudia. Chcú sa páčiť a upútať pozornosť okolia, oblečenie im dodáva sebavedomie a častokrát aj identitu k určitej subkultúre. Práve preto neočakáva, že by sa, aj v čase krízy, mladí ľudia, ktorí ešte nemajú vlastné rodiny vzdali výdavkov na kúpu nového a často značkového oblečenia. „Mladý človek skôr nebude chodiť na obedy, len aby si našetril na značkové tenisky alebo bundu. V tomto roku ešte nepredpokladám výrazný pokles nákupov módneho oblečenia u mladej generácie, "dodáva Kleinmann. Frekvenciu ich nákupov oblečenia navyše môže posilniť aj fakt, že v okolitých krajinách, napríklad v Maďarsku, môžu zohnať značkové oblečenie za také ceny, že sa vyrovná cenám toho, čo ponúkajú ázijskí obchodníci u nás.

Starších kríza zasiahne

Výrazný pokles záujmu však môžu pre krízu obchodníci s oblečením zaznamenať v staršej generácii spotrebiteľov. Kleinmann tvrdí, že sa dá v najbližšej dobe očakávať výrazné zmrazenie nákupov šatstva u generácie ľudí nad 55 rokov. „Už nemajú motiváciu predvádzať sa v najnovších zahraničných modeloch a súčasná kríza ich postihne asi najkrutejšie. Vedia, že ak stratia prácu, nikto ich nezamestná. A doma, alebo na záhrade môžu chodiť aj v starých teplákoch,“ dodáva psychológ Kleinmann.

Denisa Čimová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 359
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 144
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 626
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 421
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 051
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 903
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 798
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop