AKTUALIZOVANÉ 18:00

O bankrote automobilky Opel sa hovorí stále hlasnejšie

Nemecká vláda je znechutená zo záchranného plánu, ktorý jej predložilo vedenie automobilky Opel. Tvrdí to nemecký denník Bild.

BERLÍN. O tom, či nemecká vláda pomôže automobilke Opel, sa rozhodne v priebehu 4 až 8 týždňov. Tento čas je nevyhnutný na to, aby sa v USA vyriešili rozhodujúce otázky týkajúce sa budúcnosti materského koncernu General Motors (GM), ako dnes povedal predseda závodnej rady Klaus Franz. Upokojoval, že dovtedy má automobilka dostatok likvidity na vyplatenie miezd a dodávateľov.

Budúcnosť automobilky však nevyzerá práve ružovo. Podľa nemeckého denníka Bild je vláda znechutená zo záchranného plánu, ktorý predložilo jej vedenie. Vláda naďalej odmieta pomoc a prví ministri dokonca začínajú otvorene hovoriť o bankrote tejto tradičnej firmy, čo sa v Nemecku stretlo s kritickou odozvou.

Kancelárka Angela Merkelová potvrdila požiadavku vlády, že Opel musí svoj sanačný plán vylepšiť. Merkelová povedala, že politici automobilke pomôžu, "ak bude prospech pre všetkých väčší ako škody". Dodala, že k tomu, aby si tým vláda bola istá, sa ešte bohužiaľ nedostala. "Plán treba ešte zlepšiť a vyjasniť."

Nemecký denník Bild tvrdí, že vo vládnych kruhoch sa plán označuje za "katastrofálny" a "absolútne nedostatočný". "To, čo Opel predložil, je drzosť," cituje Bild vládne kruhy a pokračuje, že na toto štát nedá ani jediný cent.

Príčinou rozhorčenia je, že na 217 stranách, ktoré sú z veľkej časti napísané anglicky, chýba nosný obchodný model. Namiesto toho sa to hemží pestrými fotografiami.

Na mnohých stránkach sa nachádzajú obrázky modelov Opel. Koncept záchranného plánu sa podobá na reklamný katalóg. Napríklad model Opel Meriva je vychvaľovaný sloganom "Má dvere ako Rolls-Royce".

Vláda je šokovaná aj z toho, že Opel nemá prakticky žiadne prostriedky. Budovy a výrobné haly patria americkému materskému koncernu General Motors (GM). Patenty automobilky, ktoré sú tiež vo vlastníctve GM, koncern postúpil americkému ministerstvu financií ako záruky.

Nemecký minister hospodárstva Karl-Theodor zu Guttenberg povedal pre týždenník Wirtschaftswoche, že ak bude obchodný model sľubný, môže vyhlásenie platobnej neschopnosti pomôcť udržať pracovné miesta. Aj minister vnútra Wolfgang Schäuble je proti štátnej pomoci a vyhlásenie platobnej neschopnosti považuje za reálnu alternatívu. "Treba vážne pouvažovať o použití legislatívy týkajúcej sa ochrany pred veriteľmi," povedal Schäuble pre Handelsblatt.

Tieto vyjadrenia vyvolali nevôľu hesenského premiéra Rolanda Kocha, ktorý skritizoval oboch ministrov. "Naliehavo vyzývam, aby okamžite utíchli reči o prípadnej nesolventnosti Opelu. Kto stále o tom hovorí, ničí dôveru zákazníkov a dodávateľov a nesolventnosť privoláva," uviedol Koch pre Bild am Sonntag.

Minister zahraničných vecí Frank-Walter Steinmeier hovorí o nezodpovedných poplašných scenároch. A predstaviteľ odborovej organizácie IG Metall Armin Schild tvrdí, že vyhlásenie platobnej neschopnosti môže pomôcť nejakému výrobcovi stavebných strojov ale pre Opel by to bolo smrteľné.

Merkelová však zdôraznila, že vláda musí kvôli zamestnancom Opelu a ich rodinám hľadať riešenie pre automobilku. Opel v Nemecku zamestnáva 25.000 ľudí a v Európe je od spoločnosti závislých 50.000 pracovných miest.

Opel si podľa správy Rheinische Post rozmyslel zatvorenie bochumského závodu. Namiesto toho chce predať závody v Eisenachu a švédskom meste Trollhättan a závod v Antverpách zatvoriť. Okrem toho sa vo všetkých nemeckých podnikoch Opelu počíta s prepúšťaniami.

V Eisenachu Opel zamestnáva 1900 ľudí. Okrem toho automobilka uvažuje, že v Nemecku zruší 5110 miest vo výrobe.

Štátna tajomníčka nemeckého ministerstva hospodárstva Dagmar Wöhrlová nevidí žiadnu možnosť záchrany pre Opel. Pre časopis Focus povedala, že je "veľmi otázne a nepravdepodobné", že by štát nalial toľko peňazí daňových poplatníkov, koľko požaduje Opel, do spoločnosti, ktorá už oznámila zatvorenie závodov a prepustenie tisícov zamestnancov.

Podľa Focusu Opel potrebuje viac peňazí, než sa odteraz predpokladalo. Časopis tvrdí, že automobilka požiadala o štátnu pomoc vo výške 4 miliardy eur (120,50 miliardy Sk).

Ministerstvo hospodárstva však správu Focusu dementovalo. "V rozhovore s ministrom takéto číslo nepadlo," povedal hovorca ministerstva.

Pravdou však je, že doteraz sa hovorilo o zárukách vo výške 3,3 miliardy eur (99,42 miliardy Sk). A celkové finančné požiadavky Opelu budú s najväčšou pravdepodobnosťou ešte vyššie. Vedenie automobilky pred nedávnom varovalo, že Opel nebude mať peniaze možno už v apríli.

Informovala o tom agentúra DPA a denník Bild.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 186
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 214
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 109
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 944
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 556
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 780
  7. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 624
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 419
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 349
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 335

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Severokórejská červená línia je veľmi tenká

Kľúčovú rolu v krotení diktátora Kima hrá Čína.

EKONOMIKA

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom SPP ostáva Štefan Šabík.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen zvažuje predaj motocyklovej firmy Ducati

Predaj by mal pomôcť Volkswagenu vyrovnať straty spojené s emisným škandálom.

O zaistení pozemkov U. S. Steelu vedeli skôr, než súd rozhodol

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop