BRATISLAVA. Štátny železničný prepravca Cargo získal od vlády pôžičku 166 miliónov eur (5 miliárd korún). Zatiaľ však nie je isté, či firma bude schopná peniaze vrátiť. V doterajšej histórii malo Cargo zisk len raz. Bolo to vlani a zisk bol 52 miliónov korún. S takýmto ziskom by Cargo štátnu pomoc splácalo zhruba sto rokov. Aj to by mu museli odpustiť úroky.
Najprv štyri, potom päť
Pomoc by mala vykryť stratu, ktorú Cargu spôsobila hospodárska kríza. Firmy menej vyrábajú, menej prepravujú po železnici a Cargo tak prerába.
Ešte minulý týždeň minister dopravy Ľubomír Vážny v materiáli, ktorý predkladal vláde, žiadal pomoc v prepočte štyri miliardy korún.
V stredu to už bolo o miliardu viac. Štátny tajomník ministerstva Milan Mojš nevedel zdôvodniť, prečo v krátkom čase narástli potreby Carga o vyše 33 miliónov eur (miliardu korún). Reagoval vyhýbavo: „Vývoj, ktorý sme predpokladali ešte v prvom materiáli, sa zdal iný."
Rozhodnutie poskytnúť pôžičku vláda zdôvodňuje tým, že chce predísť prípadným „sociálnym dosahom", ktoré by vznikli, keby sa situácia neriešila.
„Je to cesta, ako reagujeme na krízu, keď sa Cargo nie vlastnou vinou dostalo do vážnych ekonomických problémov," povedal premiér Robert Fico.
Vraj to nie je stratené
Zatiaľ nie je jasné, na ako dlho a za aké úroky Cargo úver dostane. „Musia mať jasnú stratégiu a plán a presvedčiť nás, že sú schopní to splatiť. Určite nejdeme do toho s tým, že peniaze, ktoré im požičiame, sú definitívne stratené," povedal minister financií Ján Počiatek.
Riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák tvrdí, že keby vláda nechala Cargo padnúť a nepomohla by mu, bola by to chyba. Zároveň povedal, že „ak sa pôžička nepoužije na zvýšenie konkurencieschopnosti, tak by išlo o zbytočne vyhodené peniaze".
Mal na mysli to, aby sa firma dala ekonomicky do poriadku a našla si partnera, s ktorým bude schopná obstáť na trhu, lebo sama to nezvládne.
„Pôžička by mala byť podmienená ozdravným plánom, aby sa v budúcnosti nezopakovala situácia, že Cargo príde a bude znovu pýtať peniaze," povedal analytik Ineko Peter Goliaš. Myslí si, že vláda urobila chybu, že Cargo nesprivatizovala. „Ak by privatizáciu nezrušili, firma by fungovala a nepýtala by dnes od štátu peniaze."