DOPLNENÉ 13:48

Diaľnice zaplatia dôchodky

Premiér Robert Fico vyzval dôchodkové správcovské spoločnosti, aby prišli s návrhom, ako chcú pomôcť v čase krízy. Penzijné spoločnosti pochopili.

Dôchodkové spoločnosti považujú investície do výstavby diaľnic za zaujímavejšiu možnosť zhodnotenia dôchodkových úspor, ako ich držať v bankách.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Možnosť, že na veľké infraštruktúrne investície požičajú ľudia, ktorí si sporia na dôchodok v druhom pilieri, prestala byť len teoretická. Ukazujú to aktuálne výroky premiéra aj šéfov DSS.

„Všetci hľadáme riešenia, šetríme, škrtáme, len páni v DSS sedia a tvária sa, že ich sa to nedotýka," povedal premiér v sobotu v Slovenskom rozhlase. Očakáva preto, že prídu s nejakým návrhom. Sám ho nepriniesol.

Dôchodkové spoločnosti majú hneď jeden návrh poruke. Ak bude mať premiér záujem, nie je pre nich problém investovať „v prospech Slovenska", napríklad do výstavby diaľnic. „Má pre nás zmysel o tom debatovať," povedal v pondelok šéf Asociácie DSS Peter Socha. Či by s tým súhlasil premiér, zatiaľ nie je jasné. V pondelok sme o stanovisko požiadali jeho hovorkyňu aj ministerstvo financií, no odpovede neprišli.

Obmedzené možnosti

Peniaze na výstavbu diaľnic chýbajú, pretože banky sa do financovania diaľničných projektov nehrnú.
Dôchodkové spoločnosti by do toho šli, no zatiaľ nevedia, o akú formu investovania by bol záujem.

„S investovaním nemáme problém, pokiaľ budeme mať kontrolu nad tým, ako sa peniaze použijú a istotu bezpečného výnosu pre sporiteľov. Keď uvidíme, kto to bude stavať, aká bude návratnosť projektu a čísla tohto biznis modelu budú sedieť, je to lepšie, ako mať peniaze v bankách," povedal Socha. Aj takéto investície by však podľa neho mali byť pod kontrolou Národnej banky Slovenska.

Na otázku, koľko by DSS boli ochotné dnes investovať do špeciálnych štátnych dlhopisov, výkonný riaditeľ asociácie Ivan Barri povedal: „Vzhľadom na aktuálne zloženie portfólií by bolo možné v relatívne krátkom čase umiestniť do podobných nástrojov zhruba 660 miliónov eur (20 miliárd korún).

Mali to nachystať

Exminister Ľudovít Kaník považuje za chybu vlády, že doteraz nevytvorila pre DSS také nástroje, aby do nich mohli investovať. „Určite by bolo sociálnejšie, ak by vláda zaplatila výnos slovenským dôchodcom, ako zahraničným bankám, na ťahu je teda vláda," povedal Kaník.

Otázne je, do čoho by mali investovať. Ak by malo ísť o úverové financovanie, musel by sa zmeniť zákon. Ten dnešný im to neumožňuje. „Určite si neviem predstaviť, že by sme to robili bez bánk. V takom prípade by sme prácu úverárov nechali na nich. Vieme sa pripojiť," povedal Socha.

Ďalšou možnosťou je, že by DSS nakúpili podnikové dlhopisy, pričom peniaze by sa použili na výstavbu diaľnic, no tie zatiaľ nikto neemitoval. „Muselo by ísť o kótované dlhopisy na burze cenných papierov. Viem si predstaviť, že by do nich investovali 166 miliónov až 332 miliónov eur (5 až 10 miliárd korún)," povedal ekonóm Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž.

Ak sa pozrieme na to, kam DSS dnes najviac investujú, zistíme, že sú to slovenské štátne dlhopisy. Ich podiel na majetku konkrétneho dôchodkového fondu sa pohybuje od 30 do 50 percent, čo je najvyššia hranica, ktorú im dovoľuje zákon.

„Oficiálny výklad ministerstva práce hovorí, že maximálna hranica pre štátne dlhopisy je naďalej 50 percent," povedal včera Viktor Kouřil z VÚB Generali DSS. Peniaze, ktoré cez ne štát získa, však využíva na reštrukturalizáciu štátneho dlhu.

Neznižovať úroky

Ak by sa vláda rozhodla emitovať „protikrízové" štátne dlhopisy, bez ohľadu na to, či o tom premiér bude hovoriť, je podľa Kovalčíka prirodzené, že dôchodkové spoločnosti, ktoré disponujú dlhodobými zdrojmi, do nich budú investovať.

Ak by sa štát pokúsil predať štátne dlhopisy slovenským DSS s nižším ako bežným úrokom, správcovia dôchodkov by to mali podľa Kovalčíka odmietnuť. „Ak by to DSS akceptovali, poškodili by záujmy svojich klientov," povedal Kovalčík.

Analytik inštitútu INESS Radovaň Ďurana upozorňuje, že štát nemá neobmedzené zdroje, a môže sa dostať do situácie, keď nebude schopný splácať svoje záväzky.

Eugen Jurzyca z inštitútu INEKO tvrdí, že ak nechceme ohroziť zabezpečenie budúcich dôchodcov, musia byť peniaze sporiteľov investované do najlepších, teda výnosných a bezpečných projektov. „Nebolo by totiž dobré, ak by boli oba piliere totálne závislé od stavu domácej ekonomiky."

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 791
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 405
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 409
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 949
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 972
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 807
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 605
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 474
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 506
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

PLUS

Ako pred sto rokmi vysvetľovali príchod tabaku do Európy

Ako sa tabak (dohán) dostal do Európy a ako sa ujalo fajčenie?

Neprehliadnite tiež

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop